Mega-brunstigt sto!
Hej!
Jag har två ston som går tillsammans, bara dom två. Båda är vuxna straxt över tio år.
Den ena brunstar som en galning och sniffar den andra i rumpan och är allmänt påstridig under brunst "topparna" som hittills har varat några dagar i följd. Varav den andra hästen blir sjukt trött på att ha sin brunstande kompis i hasorna hela tiden vilket i sin tur leder till bråk, bufflande och sparkar.
Bråken ser inte speciellt hårdhänta ut utan snarare markerande.
När det har vari som värst har vi ibland ställt dom i en vars en hage i direkt anslutning till varandra så att dom ska få lite andrum.
Är det bra eller dåligt att sära på dom så?
Några andra tips på vad vi kan göra/inte göra? Är ju rädd att någon får en rejäl spark eller hårt bett snart..
Betäck stoet så slutar hon brunsta och så får ni ett gulligt litet föl 😉
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Precis så var vårat ena sto, köpte en örtblandning med munkpeppar.
Hon blev en normal häst utav det, men det gick inte att sluta med blandningen för då tokbrunstade hon igen.

#1 då avlar man ju på en egenskap som man inte vill ha
Jo det vore ju gulligt men är tyvärr inte aktuellt ;)
#2 Tack för tipset, ska googla det!
#3 Egenskap? Trodde det handlade om en rejäl bunke hormoner…
#4 Har det stoet haft föl någon gång?

#5 hormoner är occkså något som går i arv.
#5 Nej hon har aldrig haft föl. Mitt andra sto har fått ett föl för flera år sedan och hennes brunst har jag inte ens lagt märke till.
Finns det några risker med att ge munkpeppar (i flytande form) ?
#7 Nej, inte vad man vet eller märkt under de hundra år det använts. :) Suveränt medel för överhingstiga hingstar, valacker och märrar också.
#7 nanledningen till att jag frågar är för att jag hade ett sto här för några år sedan på betäckning som uppförde sig lite sådär. Å tog man henne nära hingsten blev hon galen. Det visade sig att hennes livmoder var sammanväxt. Man vet inte varför. Kanske har hon "fel" slags hormoner? Lite testosteron inblandat? Cystor på äggstockarna kan också ge knepiga ideer hos ston
# 3 Varför är tydlig och bra brunst en dålig egenskap??? För mig som uppfödare så är det en utmärkt egenskap jag gärna avla vidare på!! Speciellt med tanke på att shetland har mer fertilitetsproblem än många andra raser??
Vill man slippa brunst och ev "problem" med att stoet uppvisar ett naturligt brunstbeteende så skaffar man lämpligen en Valack!
Och mina ögon så låter det på beskrivningen som att stoet beter sig precis som vilket brunstigt sto som helst…. Ett sto som har probem med brusnterna är i mina ögon ett sto som har onormalt långa brunster, som inte går att hantera eller arbeta med i brunstperioden, eller ett sto som skadar sig själv i jakten på "partner"!

#10 jobbiga brunstiga märrar är inget som den som använder hästen till bruks vill ha och jag hoppas att ingen enbart avlar till avel utan ser på användbarhet också.
#13 Vad grundar du påståendet om att shetland har mer fertilitetsproblem än andra raser på?
(Ursäkta trådkap..)
Veritas odium paretFörvånad
# 11 Naturligtvis ser man till användbarhet också. Eller jag ska väl tala för mig själv men…. Kanske har man olika syn på vad som är besvärligt beeteende? Det TS beskriver kändes inte för mig som så stora bekymmer….
# 13 Ja du…. inte är det statistik ialla fall…😃
För statistik på det området verkar inte finnas… Däremot är det något man ofta hör gällande shetland. Jag som ändå är relativt ny i rasen har hört det från flera håll av uppfödare som hållt på länge och domare.
För att försvara min underbara brunstiga ponny så märks det inget vid kamratskapen oss emellan att hon är brunstig. Hon är absolut inte ohanterbar eller olydig på något sätt. Och det har jag inte heller antytt.
Det är bara den andra hästen som "lider" av hennes brunst.