Välja andras hästnamn?!
Vad tycker ni andra när ni ser att det finns hästar som heter samma namn? Ibland ser man från två eller flera ställen att hästar fått samma namn, fast olika årgångar. Själv vill jag försöka att inte ta namn som andra har men det är ju inte så lätt alla gånger. . Hur gör/känner ni andra?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Väljer gärna ovanliga namn, men tack vare stuterinamnet så blir det unikt även om jag väljer ett namn som även andra shettisar har.

Visst vill man att ens uppfödning ska vara rätt ensam om sitt namn och med webbstamboken är det ju ganska lätt att kolla hur många stamboksförda shetlandsponnyer det finns med ett specifikt namn. Svårast tycker jag själv det är att hålla isär ponnyer med samma egennamn men med olika stuteriprefix (särskilt om de dessutom är ganska lika, exempelvis svarta ston)…
Fast jag skulle inte dra mej för att ge ett föl ett namn som andra redan har, om det kändes precis rätt. Min första uppfödning (Kozmos) har ju ett ganska vanligt namn, även om han är ensam om den stavningen. Men jag fick inte kalla honom för King Kong för min mamma, för att hon tyckte att han var för fin för att uppkallas efter en stor apa…
Jag föredrar namn med, i mitt tycke, tydlig ponnykaraktär som inte är för långa. De får gärna ha en betydelse och en anknytning till mor och/eller far.
Jag gillar namn som är mer "egna". Jag vill ha namn som klingar till lite och man enkelt lägger i minnet. Maximus valde jag åt mitt första föl tex, inte många reggade med det namnet. Har en hel lista med namn som jag skriver ner när något bra dyker upp i huvudet :)

Jag gillar enkla namn på mina ponnyer.
Jag tycker det är synd när ett stuteri använder samma namn flera gånger, det är lått att sammanblanda dessa hästar då även om de skiljer ett antal år mellan dem.
Veritas odium paretFörvånad
Roade mig med att kolla hur många "namnar" mina uppfödningar har. Dom döps till namn som har anknytning till Skottland/Irland med tanke på rasens urspung. Så här såg det ut….. jag har inte valt namn pga hur många som hetat det, har inte kollat webstamboken innan utan valt namn som jag känt passar hästen…
Devin och Merril ingen mer
Fenella 1 till
Tam Lin ingen mer med denna stavning, 1 Tamlin
Rob Roy 3 st till
Ewan 2 st till
Donovan hela 6 st till… Nåväl jag byter inte namn på honom ändå, han har ju hetat Donovan i 1½ månad nu….:-)
Det är inte viktigt för mig att hästen är ensam om sitt namn, dessutom vet man ju inte om fler tar samma namn nästa år, så säker är man aldrig. Tycker däremot att det skulle kännas tråkigt att döpa min shettis till ex. Ronja som det finns 6 sidor med i webstamboken, eller Emil 8 sidor, Lotta 6 sidor….

Vi har ju våran Dee-Dee N.Q och nu finns det ju en till som heter Dee Dee CC kan ju förväxlas lite ibland och båda tävlar ju på travet …
Inom russavlen får de ju inte heta likadan, utom om de finns stuteri namn framför då
Försöker hitta egna namn, men ser att många heter lika men några år efter mina. Men som sagt med stuterinamn före då gör det inget.
Tycker det är lite tråkigt när man döper en häst till ett namn och så nästa år är det någon annan som gjort likadant… Jag har haft lite annorlunda namn men i år blev det ett vanligt namn som jag inte kollat efter vad andra döpt men inget jag hört på många år iaf
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kul när det finns ett tema på namnvalen.
Själv har jag inte den fantasin utan döper dem bara efter stoets begynnelsebokstav. Det får gärna vara enkla människonamn.
Ena fölet för i år fick sonen döpa och då blev det efter en figur i ett dataspel, fast med svenskt uttal.

Jag har döpt mina efter mammans begynnelsebokstav, och helst enkla namn som mina barn kan säga/uttala. Vill helst inte ha smeknamn på dem, så de har fått heta:
Samuraj (föddes innan jag fick barn), Salsa, Hygglo, Ambia, Hexa, Smilla och Hoppla.
Jag har kollat i webstamboken innan jag bestämt mig, vill gärna ha något som ingen annan har. Sen är både Salsa och Hexa namn som även 2 andra valde samma år, så det kunde jag ju inte se när jag letade :)
Hexa är stoets 6:e föl, tyckte det passade väldigt bra. Hade det blivit hingst skulle han hetat Hexagon. Det namnet får jag väl kanske använda om Hexa någon gång får ett hingstföl!
Jag förstår inte riktigt varför man skulle ta hänsyn till vad andra döper sina hästar till. Har svårt att tro att nån tittar i stamboken för att härma någon annan, eller väljer ett namn bara för att nån annan döpt ett föl till det tidigare. Är övertygad om att folk döper sina föl till det som de tycker passar dem. Att bli inspirerad av andra kan väl knappast vara ett problem.
Mitt första föl döptes enligt tradition på mammans sida - linjen är Assia-Assita-Assmila-Assippa och fölungen blev Assmilla. Senare på sommaren träffade jag Assippas ena uppfödare som då berättade att hon egentligen hade döpt Assmilas fölunge samma år (som blev Assmilas sista föl) till Assmilla men sen ändrat namnet när hon hört om min fölunge. Jag hade nog varit beredd att byta namn på min fölunge till förmån med Assmilas föl, men nu blev det som det blev.
Min andra fölunge är döpt efter mammans farmor Jinn of Marshwood, och blev följdaktligen Jinna. Det var också med tanken att anamma Marshwoods J-linje som hon har mycket i sig (även genom Jolly Roger). Hennes föl blev sen Jissa och avsikten är att nästa stoföl blir Jilla - båda nära Marshwood-namn som Jessamine, Jill, Jessie, Jessica, Jolly, osv. Inte helt 100 dock. Med Pajens föl (Amaze som är u. Assippa) har jag inte bestämt än om jag ska fortsätta med J-linjen eller om det ska förbehållas Jinnas avkommor. Skulle en eller båda av dem få hingstföl nästa år så är planen ett annat tema, men ett av dem följer A-/As-linjen i alla fall.
Att olika uppfödare har samma namn stuterinamnet borträknat är väl inget problem. Men när ett stuteri döper sina uppfödningar till samma namn tycker jag det kan vara problem.
Personligen försöker jag döpa mina föl till icke dussin namn och kollar webbstamboken.
Veritas odium paretFörvånad
Dem föl jag haft har jag döpt till namn jag tycker dem passar i… Jag tycker inte det spelar så stor roll om ngn annan har samma namn eller döper till samma efter mig…

Våra pållar döps efter Jane Austens roman figurer.
Tex Mr Darcy, miss Elisabeth.
Utanför fönstret går Mr Knightley och Miss Emma och Miss Charlotte och betar :)
Jag bryr mig inte alls om namnet finns redan eller om någon döper sin pålle till något av "mina " namn, finns värre saker här i världen.