Dalsgårds Marielle
Marielles tid är nog snart över här på jorden:( då hon fortfarande inte blivit bättre efter den tragiska olyckan då fölet fastnade och dog.. Och Marielle fick något fel på bakbenen..Så hon bräddar så himla mkt.. inte lika mkt i skritten som i traven och galoppen.. Det har nu gått 4 MÅNADER och hon har inte blivit speciellt bättre och när vi va inne hos veterinären för 1 månadsen sa han att vi skulle ge henne en månad och se om det blev bättre men som sagt det har inte blivit bättre.. så hennes tid är nog snart över..:(
Hon är världens underbaraste häst.. Den underbaraste häst jag någonsin ridit och jag har ridit MÅNGA hästar i mitt liv.. Hon kan galopp ombyten ,skänkel vikning i skritt trav och galopp och en massa massa mera.. Jag har aldrig tävlat henne men det har Emma Olofsson min kusin.. och det har gått VÄLDIGT bra men Majsan är ju 14-15 år nu så nu tävlas hon inte.. Men jag kommer sakna henne så himla mkt:'(
ps: bild på emma och majsan för LÄNGE sen:)

Så så synd. Jag tycker också hon verkar vara en toppen ponny som gett fina föl också. Det är så hemskt när man ska ta ett sådant beslut.

Japp. det är skit jobbigt.. hon har ju inte ont sa veterinären men det är inte kul och se henne springa så ihagen..:'(

Jag har ett sto som råkat ut för samma sak. Hon fölade och fölet satt fast. Hårt! Veterinären drog ut fölet med "våld" och stoets bäcken "knäcktes". Det tog ca två ÅR innan hon började röra sig okej igen. Så ge inte upp ännu, det kan rätta till sig…
4 månader är liksom ingen vidare lång tid om hon skadats inuti. Mitt sto fick ngn konstig sammaväxning inuti bäckenet som en duktig veterinär upptäckte, han tog sönder den och hon läkte ihop bra. Hon har fått flera föl efter detta.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#3. Råkade ut för samma sak…Våldsam vet. Stoet överlevde bara ca 30min.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#4 Fast i det här fallet var "våldet" nödvändigt för att rädda livet på stoet. Tog spjärn mot stoets bakdel med fötterna och satt bakom och drog. Hon hade inte klarat sig om vi inte fått ut ungen, och den satt så illa så vi inte kom åt att komma in och stycka.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Har hon ont? Om hon inte har det kan det ju vara värt att ge det lite mer tid.

det vet jag inte.. men veterinärten trodde inte det..
#5 det vart så med Majsan med
Jag hade ett halvblod som bröt bäckenet när hon var tre år men hon repade sej om hon fick vila. Kan dock inte få föl men går fortfarande som ridhäst och hon är snart 20 år gammal

Fast här är det ju så att , vet har kollat henne och kan inte säga vad som är fel eg för det är inget *sönder* på henne och inte någon nerv som gått av heller . Jag lider själv av att se henne gå på detta viset och då hon galopperar och ska stanna så är det nästan så att hon fläker sig och som vet sa är det något av det vanliga som *brukar* gå sönder vid sådana här lägen så ser man förbättring efter 2-3 månader , här har inte hänt något alls. Majsan har fått dra ut ett föl för 2 år sedan också och då var det också med våld så det kan vara så att det varit en gång för mycket nu att hon inte klarade mer.
Då vi inte kan använda Majsan ev mer i avlen och inte rida henne så är det mest humant att ta bort henne för hennes egna skull , då hon inte gillar att bara *gå* . Själv tror jag att hon har ont när man lyfter bakbenen för när hovis var här och verkaden henne för ett tag sen så var hon väldigt tjurig och jobbig när vi tog bak och det är hon aldrig annars.

#9. Ja, ni som känner henne vet ju vad som är bäst för henne. De skall ju inte gå runt och ha ont. Men tråkigt är det.

#10 Nä precis min inställning
usch så tråkigt jag hoppades att hon skulle bli bättre.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#9 den inställningen har jag också. En häst/ponny ska kunna användas och inte bara "gå"

#9 det är ju jag och MAJSAN på bilden ;)
hon har nog ont men man kommer ju sakna henne :/

Usch, vad tråkigt! Det viktigaste är naturligtvis om hon har ont eller ej … och det kan bara ni som känner henne väl avgöra.