Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1453 ggr
[FaunaFlora]
0

Linfröolja (eller annan olja)

Är det riskfritt att tillsätta olja i hästens dagliga intag? Eller finns det en risk att hästen blir jättetjock, får magproblem eller annat?

Ni som ger olja, hur serverar ni den? Mina hästar äter bara hö (Ja, och gräs, pinnar, löv osv…. förstås) så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det?

Ponnybus
0

jag hade en kolikhäst förut och blev rekomenderad av veterinär att ge henne rapsolja samt betfor för att hålla igång magen, i övrigt fick hon bara hö.

man kan ge 1dl/100kg av rapsoljan

du kan inte ge med en liiten näve betfor? eller vill du inte att dom ska få det?

Kan tilägga att det inte gavs under sommarmånaderna då hon va fångkänslig utan bara tiden hon va uppstallad.

[FaunaFlora]
0

Okej, jag har "hört" att linfröolja ska vara bra till hud och päls, min pålle är lite torr i pälsen på något vis, typ mjällig och kliar sig lite ibland. Försöker desperat ringa upp veterinär men dom verkar ha gått i ide.

Tänker därför att jag kanske ska börja sätta in lite olja. Hästen är dock lite, lite tjock. Lite väl mjuk liksom. Och därför vill man ju tänka efter före.

Ponnybus
0

då skulle jag rekommendera rapsoljan istället, min häst blev jätte blank och fin i pälsen och även huden såg finare ut. Den är ju inte lika "fet" som linfröoljan :)

Det va veterinär på klinik som rekomenderade mig och angav mängden man kan ge. Tidigare hade jag bar gett 1dl/dag just för pälsen och det funkar!