Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1772 ggr
Dreamlife
0

Vad är max mkh på utställning?

Vad är max i mkh för att få delta i en utställning med sin shettis? Min är 110 alltså 3 cm över maxgränsen..😐

lillolga
0

Om ja förstått rätt får du kritiken men inte tävla och Rangeras… Max är väl 107

Dreamlife
0

Okej tack!! 🙂

AnnaFagerell
0

Hr ni mätt den själva till 110?  Det kan vara svårt med mätning, kanske går att verka ner lite? Ställa hästen lite brett så sjunker den någon cm.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
7

Att ställa den brett, eller sänka huvudet - det funkar inte för en mätman som vet hur man ska mäta. Hästen ska stå med benen i jämvikt och huvudet naturligt.

Däremot kan höjden variera beroende på hur man mäter (det ska vara mankens högsta punkt, inte mitt på manken) och med vad (mätkäpp eller annat).

Vill man ha en bedömning på sin övervuxna Shetland, så kan man precis som #1 skriver, delta utom tävlan. Man får kritiken och poängen, men får räkna ut slutsumman själv och blir oplacerad. Med största sannolikhet får man räkna med neddragen typpoäng, då en för stor ponny inte uppfyller rasbeskrivningens maxhöjd.

Så, det beror väl lite på av vilken anledning man vill visa den på utställning om man tycker det är värt det eller ej.

AnnaFagerell
0

#4 Mätmän nä men nu var det väl frågan om utställning/premiering väl? och man kan ibland behöva se till att pålle inte är så spänd för det gör att den onaturligt blir högre om den är spänd… Har varit på både utställning och premiering, även hingstpremiering när man velat ha hästen mindre spänd pga detta, även på hingstpremiering för den delen

PP
5

#5 Som mätman menar jag även den som mäter på utställning, även om de flesta då inte är utbildade mätmän. Och visst har man rätt att mäta om en spänd häst, men det vanliga är väl isf att man går en vända med den för att försöka få den att slappna av. Att ställa upp den felaktigt ska alla som mäter reagera på och säga ifrån. Därför dumt att ge ett sådant råd, tycker jag.

AnnaFagerell
0

#6 Handlar inte om att ställa upp den felaktigt utan Rätt! står den spänd och högrest blir det inte rätt

Annette
5

Känns ju lite oseriöst att uppmana folk att mäta ner sina ponnyer, tycker jag. Det finns en rasstandard som skall följas och där är maxmåttet 107 cm.

Det går ju som någon redan föreslagit att ställa ut ponnyn ändå, men vara medveten om vad som gäller.

PP
1

#7 Du skrev: Ställa hästen lite brett så sjunker den någon cm.

Det är kanske rätt om du ställer ut arab eller morganhäst, men det är ju inte det vi diskuterar här. 😎

VeronicaP
3

Man har ju rätt att mäta om den då de inte är ovanligt att hästar spänner sig på utställning mm och måste säga att många som har mätt på sådana tillställningar ger jag inte mycket för. Förstår fortfarande inte varför inte mätintyg gäller, där har man 2 mätmän och en veterinär när man mäter dem och på ponnytravet så får de bara dras av så mycket som skorna är tjocka, de mäts med skjutmått och jag tror mer på dem än vissa på premiering eller utställning

AnnaFagerell
0

#9 jag har även blivit ombedd av mätmän på utställning att sänka hästens huvud och se till att den inte sträcker upp sig. Även på premiering av mätman som mätt hästar här på samma premiering i 50 år så jag tror att man får göra så

PP
2

#9 Hästen ska stå med sitt huvud naturligt, det betyder alltså att den inte ska stå med det högt i vädret som en spänd/tittig häst kan göra, men inte heller får man locka ner det mot backen. Båda delar kan påverka mätresultatet.

AnnaFagerell
3

#12 Ställer du med hästens huvud ända ner  i marken blir den högre igen…

Silenos
4

Ts frågar ju vad som gäller om man vill ställa ut en övervuxen shettis. Kanske inte behövs tips om hur man mäter ner en ponny, då TS inte efterfrågar det.

VeronicaP
0

Jag hade anmält är de en äldre ponny spå är de ju inte ens säkert att den kommer att mätas ? När de var fen internationella utställningen i Halmstad så var det ju en del ponnyer som såg väldigt stora ut men de mättes inte.

Kris_J
0

(#15 Det fanns mätman på ESG som skulle mäta om någon domare misstänkte att någon var för stor)

Veritas odium paretFörvånad