Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1597 ggr
annie
0

Tips om travsele sökes!

Behöver lite tips. Är ganska okunnig om travselar…

Har en travsele med enbart däckel och svanskappa, till ministoet men ingen brösta (eller förbygel.. eller vad det heter), den har snabbkoppling. Tycker att det fattas något och vill gärna ha något frampå också, eller behöver jag inte det? Hon har en sulky och vi vill ju gärna börja köra henne men jag får inte riktigt ihop det med seldetaljerna.

Någon som kan ge tips och råd? Klarar vi oss med enbart däckeln? Om brösta/förbygel ska användas, var hittar man en sån i ministorlek eller kan man tota ihop något själv tro?

Vi kör absolut inte snabbt eller hårt utan mest i skritt men ändå, vill ju att det ska vara säkert och funktionsdugligt.

Någon som kör mini med travsele?

StuteriSolo
0

Vi körde utan förbygel/brösta i sulky i mååånga år då det inte fanns något som passade de minsta ponnyerna, hur säkert är det om de kan kliva i bröstan liksom? 

Brösta/förbygel hindrar selen och vagnen från att åka bakåt, så kör man på plant underlag och inte i höga hastigheter är det inget problem. Är det däremot väldigt backigt kan det vara bra med en brösta.

De finns inte i ministl, stl ponny är det minsta, men de varierar i storlekarna så en sort kan fungera utmärkt på shetland medan en annan passar bra på ett russ….

Det finns någon som syr uåå förbyglar, minns dock inte vad de hette, där kan man ju en passande.

Men du kan absolut köra din lilla ponny redan nu 😃

Kris_J
0

Hör med CG hästsport, de kan säker göra en förbygel.

http://www.cghastsport.se/

Veritas odium paretFörvånad

lillolga
0

Lös brösta finns i storlek Shetland. Är den stor kan man ganska lätt flytta remmen som går över halsen och fästa om den så den passar med en poppnit. Sen finns de ställbara i nylon som går reglera ner till mini. Sen går de ju faktiskt utmärkt att köpa en brösta från en fin/gig sele och använda! Utan skulle ja inte vilja åka om något skulle hända, då vill iaf ja att sakerna sitter så säkert de går… Då hitta ja på en egen variant istället…

medarbetare
0

Jag föredrar brösta före förbygel eller brösta gjord av nylon. Enligt mig funkar det bäst med en brösta gjord av läder. Det blir också bättre fördelat med tyngd om man använder brösta istället för inget alls. Om man använder någon slags brösta dra de med bogen också, vilket de inte gör lika mycket annars :)

annie
0

Tack för alla svar! Ska leta i sadelkammaren efter möjliga lösningar 🙂

Silenos
0

Välkommen att höra av dig om du behöver reservdelar. Jag kan ha någon brösta liggandes .

PP
1

Är inte heller särskild kunnig om travselar/travutrustning och undrar om jag kan få hänga på den här tråden…

Eftersom jag vanligtvis kör med sele med selettdäckel, brösta, draglinor och baksele, känns sulky fastsurrad i en däckel lite främmande för mej. Kan tänka att det är gjort för och fungerar väl för att köra på plan mark där hästen egentligen inte behöver dra. Men hur fungerar det om jag som vuxen vill köra med sulky och travsele, när vi har rätt backigt?

Hur bromsar en häst med travsele och sulky? Finns det någon skillnad (fördel/nackdel) med remsele kontra QH med de förutsättningarna jag har? Vad har egentligen en långbrösta för funktion? Den påminner ju om brösta och draglinor från den "vanliga" körningen, förutom att långbröstan fästs i vagnen istället för i en svängel.

Jag kan nog tycka att kraven på utrustning som gör att hästen kan arbeta väl, borde vara högre på riktigt små hästar som förväntas dra vuxna - proportionerligt ställs ju högre krav på dem än på en större häst.

Hoppas därför att någon kan upplysa mej!

VeronicaP
0

Kan iof tycka att en travsele som är snurrad i speedcarten tex sitter bättre än vissa bröstor , de blir mer stabilt eller vad man ska säga .