Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1041 ggr
Wida
0

Visa eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hingst på 3 år som jag funderar på att visa på premieringen… vad tror ni? Är det värt att hålla honom som hingst till våren kanske?

Manen är halvt uppäten av hans "kompisar" i hagen ;)

Wida
0

Finare på sidan utan manen…

HeidiH
1

Att visa är ju alltid kul. Är han visad förut med bra poäng? Ingen lätt bild att säga ngt om.. lite knasig vinkel.

susanne-s
4

Tror du på honom och skulle vilja ha honom som en godkänd hingst så ska du ju såklart visa. Är han tre så händer det ju inte så mycket mer med honom.
Jag fick rådet av en uppfödare en gång att spara hingstarna och visa dom som jag själv skulle kunna tänka mig att använda.
Vill inte jag använda dom I min avel så finns det ingen anledning att spara dom och lägga pengar på dom när det finns så många godkända hingstar I Svensk avel. Många av dom används knappt, så ännu en som kanske inte används känns ju inte så roligt.

Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
1

#3 Varför skulle det inte hända mer med honom för att han är tre? Finns flera hingstar som gått in senare än så och som inte varit klara vid tre år. Hingsten ovan skulle inte jag visat i år.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2

Det finns de som utvecklas massor efter 3 års ålder. Alla är inte färdiga tidigt.

HeidiH
1

Men vid tre års ålder bör man iallafall ha en ganska bra översikt av hur hingsten ser ut. Benställning mm bör vara klara även om hals och fysik kan utvecklas och även rörelser till viss del. Men som sagt är det mycket som skall has i åtanke. Det finns många godkända hingstar och att hålla en egen hingst kräver både tid och ett stort intresse. I mitt tycke ska de vara något mycket speciellt med en hingst för att lägga ner tiden. Det är ju även bra att kanske ha egna ston att betäcka. Annars får man kanske flrsöka låna ut den under säsongerna vilket inte tycls helt lätt idag som jag förstått..Mår hingsen bra som hingst? Min unghingst har haft en stökig o jobbig vår med hormoner som har sprutat nästintill ;) Han kommer må bättre som valack. Men jag ska visa honom men avstår från himgstvisning för jag tycker inre han är så speciell som krävs även om han ser rätt fin ut. Lycka till med din hingst! Älskar hans färg!

Annette
2

#6. Det är inte säkert att benen heller är klara. Tex kan en tät och tåvid ponny kan rätta sig när den grovnat i och breddat sig i kroppen.

AnnaFagerell
0

#6 Jag vet hingstar som fått 6 på benen och ej blivit godkända men som efter utveckling och vid 5 års ålder fått 7,8 på benen.

Många verkar tro att tre år är en målpunkt på nåt vis, att allt då är klart bara för att det sägs att hästen är färdig att ridas in då. Skulle vilja säga att de jag haft varit klara efter 6 år

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Anna-karinS
0

Jag tycker att du ska visa honom!! Det är alltid roligt att ha ett mål att träna mot. Sen är det ju alltid roligt om dom går igenom😉. Jag Visade min första hingst och det var jätteroligt även om han nu är en snygg valack istället för att han inte gick igenom. Vi provade iallafall.😃 

Jag kommer även att visa min 3-års hingst i år och vi satsar även på bruksprovet. Går det så går det, annars hade jag iallafall jättekul på vägen och en välhanterad häst som belöning!!

Din kille ser jätte fin ut så kör på och ha så kul!!

Anna-karin