Funderingar om administrering av utställningar...
Som en av medarrangörerna till Shetland nords utställning i Sikeå 3 augusti börjar jag allvarligt fundera över SSS organissation/ administration av utställningar..
VARFÖR kan inte SSS göra som svenska ridsportförbundet så vi kan anmäla oss till utställningar via internet.. ( motsvarande tävlingsdatabasen) Där lägger man själv in sin häst med alla uppgifter i databasen dvs minst ett i vissa fall 2 moment försvinner..
Jag är den första att erkänna att det tar TID att lägga upp en propostion i TDB MEN det system som SSS använder idag lämnar en HELDEL att önska…
Vad tycker ni andra???
Om inte annat borde det åtminstone vara rimligt att kunna maila in anmälan - inte ens domstolarna kräver underskrift i original längre (på förvaltningssidan åtminstone).

För min del fungerar det bra med nuvarande system.
Har precis anmält ett sto till sommarpremieringen genom svenska hästavelsförbundet. Och det systemet är ju himla smidigt. Man söker upp hästen i blå basen sen så anmäler man där direkt. 🙂
Ända bekymmer vi haft när vi arrangerat utställningar än att många (inkl jag själv) är väldigt sen på att posta anmälningarna så det kommer alltid en hop anmälningar i brevlådan flera dagar för sent. (även postgången kan ju vara skyldig i vissa fall)
Och det kan jag medge är lite irriterande när man inte vet säkert om man får ihop fullt antal för att kunna köra utställningen eller ej.. och anläggningen ska avbokas senast 1mån innan. Och det funkar ju inte om man te.x sitter med några för få och måste förlänga anmälningstiden.
Så kunde det tänkas att det skulle kunna gå att fixa ett smidigare sätt att anmäla skulle då jag som arrangör bli glad. 😃
Via mejl hade varit smidigt. Man kan ju framställa ett formulär som går att fylla i via dator och bifoga i ett mejl bara.

Anledningen till mina tankegångar är då att vi pga nuvarande systems uppbyggnad väntar på underlaget till katalogen och fick avboka tryckningen av den som vi hade bestämt i fredags med vuxenskolan. Vilket inte kändes speciellt bra eftersom de ställer upp och öppnar åt oss fast det är semesterstängt.
OBS! Det är alltså systemets uppbyggnad som jag funderar över. Inte att sätta dit någon person. Angelica gör ALLT hon kan för att hjälpa oss..
Tycker det är mkt smidigare i sh´s system än att skicka pappersvägen OCH då kan det heller inte fuskas med anmälningar heller. anmäler det som går via sh´s sida
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Är det ingen som läser referaten från medlemsmötena i Shetlandsponnyn..? 😎
På höstmötet 2012 meddelades att internetanmälan är på gång. Då hoppades man redan för i år, men så blev det ju tydligen inte. Man kan väl därför förmoda (?) att det kan bli verklighet till nästa år.
Visst är det smidigt att kunna anmäla via internet! Vad jag förstod kommer anmälan vara kopplad till webbstamboken, så det blir väl ett liknande system som SH har i Blå basen.
Men… Jag tror dessvärre att de problem som beskrivs ovan inte försvinner för det. Visst, man behöver inte invänta eftersläntrare via post - men det spelar ju ingen roll om man förlänger anmälningstiden för att få fler deltagare för då förskjuts ju hela tidsschemat med tryck av katalog ändå. Jag kan inte se att det är systemet med anmälan via post som är det egentliga problemet, även om också jag välkomnar e-anmälan.

Vårat problem hade inget med eftersläntare att göra utan att Angelica inte hade rätt att lägga till hästar själv så hon kunde inte färdigställa underlaget åt oss. Å har fått "jaga folk" för att lägga till hästar.. så det är väl mer DEN biten som ställt till det för oss.
Nu har det löst sig så vi kommer att få underlaget idag.
Å visst kan tidsplaner spricka om anmälningtider förlängs osv..men vi trodde att vi hade tagit till med marginaler när vi bokade tryckningen..