mushroom
Är det nån som känner till något om färgvarianten " mushroom " ? SLU ska ihöst forska efter genen som verkar ge " grådaskiga / champinjonfärgade isabeller " Jag har skickat in gulanlagtest på mitt fuxsto, som lämnat en isabell? eller eftersom detta egentligen är genetiskt omöjligt..så skulle detta kunna vara en s.k mushroom. Det finns en hemsida om detta, men jag kom inte ihåg adressen.
Anna Manberger, www.stuterila.se
Det är jätteintressant med mushroom "färgen", jag har tänkt att skicka tagelprovet av mitt sto, Willy v.d.Westerbrink, som står där på Kellas hemsidan.

Det är en väldigt intressant hemsida du fått adressen till! Där finns bilder och uppgifter om flera svenska "champinjoner", bland annat vårt diplomsto Rosengårds Hetty, som tyvärr gick bort när hon fått sitt första föl. Henne har vi kvar - för alltid, och hon är isabell, efter Thunderstorm "Tore". Det ska bli väldigt intressant att se vad det blir för färger efter henne. Det är alltid spännande att se vad det blir, men egentlligen har det inte någon betydelse bara det blir ett friskt och välskapat föl, eller hur?
Kompis Pretiosa (Hettys mamma) som nämns också blev förresten belönad med Elit på årets premiering i Svenljunga.
Gissa om jag är glad!

Jag vet att Beth på Kellas har skickat in tagel från två ponnyer till SLU till att börja med. Hon har en gedigen samlig uppgifter om massor av hästar av mushroom färg. Och det finns helt klart en röd tråd
Vilken underbar färg…. åhh, jag vill ha en hel äng med champinjoner!!!!
Går det att utläsa några "speciella" stammar som ger denna färg (för den verkar kunna ligga dold?)?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
# 4 Skulle man kunna få veta vad ni hittat för röd tråd?

#6 Jag läste det som att den röda tråden = från fux
# 7 

Så här utan rakt av så är det bl.a Gletness Rockall, Avening Jupiter som återkommer frekvent och då i flera uppsättningar.
#7 Smart, fast jag var inte så fyndig..
Jag ska jobba på att få hit Beth, kanske till nästa års Bluemull Weekend…

#9 Vorden Buddleia borde väl finnas med också + att jag sett efter Firth Bracken också.
Spännande att se vad dom kommer fram till 

Firth Bracken kommer ju från Firebird som Rockall, Buddleja har jag inte i minnet rakt av men visst kommer han ner till systrarna Hope´s pållar. Det gör ju även Rockall en bit ned..

Jaha, du ser Rockall ger den "röda" tråden