Flugmedel
Just nu använder jag mig av Ultra Shield
flug/mygg/knott/fästingspray. Det är bara det att vår ridsportbutik tar 350 kr för denna flaska som på eko kostar 249kr MEN jag har 10 mil till närmsta eko. Tänkte höra vad ni andra använder? Jag har ett bete där det finns fruktansvärt mkt mygg och knott så jag måste ge hästarna något och flera medel verkar bara aktivt mellan 4-8 timmar vilket jag tycker är för kort tid.
Någon som använder Miracle sommarspray som finns på bla börjes för 167 kr? Eller andra som är billigare? men bra prep?
Saknar Switch. Någon som har kvar och vill sälja?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anna om du har stora problem med knott och mygg kan du be veterinären skriva ut Switch.
#1 Switch tillverkas inte längre och har aldrig varit receptbelagt.
#2 Den där är ännu dyrare än Ultra Shielden. Den där flaskan är ju bara på 500 ml. Den jag använder är egentligen bra men tycker det är dumt att det ska vara så himla mkt dyrarehär även om jag förstår att butiken här måste tjäna på det så tycker jag 100 spänn per flaska är mycket. Jag har redan gjort gång på snart två bara i år.
De flesta lite billigare medel håller ju bara några timmar och man kan ju inte springa där och dutta på dem flera gånger per dygn
Finns inget medel nu , tycker jag som var så bra som switch ! Verkligen synd att det togs bort :-( Jag har gjort eget och tycker det har funkat minst lika bra som finns att köpa .. De är ju väldigt dyra och hjälper ju sådär faktiskt ..
#4 Dela gärna med dig receptet på din egen spray.
Har du nära till Hööks?
Jag använder samma flygsoray som dig, den är ju väldigt dryg så det räcker ju med några svepande sprayningar med 1-2 veckors mellanrum, såvidare det inte spöregnat. Jag kompletterar med olivolja MEN BARA dör solen inte kommer åt, tex mellan fram och bakbenen samt under svans. Min lilla hade massa fästningar och bromsbett sen mindes jag att jag använt olivolja på mitt gamla tävlingsstos juver och nu har hon inte en fästning eller bett :) men undvik solutsatta ställen då oljan blir för varm i direkt solljus!
Den kostar 269 kr på hööks, och det är ju smidigt med postorder!

Saknar också Switch!! Använder Ultra Shields men tycker inte att det är på långa vägar så bra….
#6 10 mil
#7 Jag tycker det går åt ganska mkt mer än bara några sprayningar… på 5 hästar går en flaska fort. Måste ju ge dem ca 3 dagar i rad och sedan med ca en vecka men mot knotten har jag behövt spraya ännu oftare.
#8 Det blir lika dyrt som att köpa det här i butik då. Hittade faktiskt samma på Börjes nu för 229 så det får bli den igen. Annars tycker jag den är väldigt bra mot fästingar. Inte en enda fästing på hästarna. Tillägger att jag använt på föl också även om det står man ej ska det. Lite under magen fick fölet dock
Jag har gjort egen flugspray , blandar Vinäger , citronella olja , pressad vitlök , lite, lite diskmedel och vatten . Låter sen det stå och dra några dagar . Häll upp på sprayflaska och sen e det klart :-)
#11 Hur mkt av vart?
Ta en 1- liters flaska , 1dl vinäger, 1 msk såpa (gul el grön) pressa i ordentligt med Vitlök och 45 droppar citronella ev 40 droppar Cederträolja och varmt vatten från kranen . Skaka kraftigt och låt blandningen dra några dagar