Penovet
Någon som vet hur länge efter sista sprutan som Penovet finns kvar i kroppen/har verkan? Har kollat i Fass utan framgång.
Två dagar säger vi på gris…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Kan den här artikeln vara något?
http://stud.epsilon.slu.se/1141/1/olofsson_k_100506.pdf
Annars är ju själva karensen 14 dagar… men det antar jag att du redan läst dig till 🙂
Att man kan spåra ämnen i kroppen är väl samma med karens tiden. Men verksamt är det bara som tiden mellan givan. Ger man 1 gång/dygn så är det verksamt så länge.

Vi som tävlar måste ju ha koll på allt sådant då de tas dopingprover på hästarna , mer ofta inom travet än inom annan rid/kör sporten
https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.2138!/menu/standard/file/karenstider_for_lakemedel.pdf

# enligt karenstids listan är det 14 dygn till tävling , så de borde ju eg gälla allt inom hästverksamheten (eg utställning också) för de är väl med en slags tävling ?
Att man kan spåra ämnen är en sak, det kan ju släpa men vad jag menar är hur länge hästen är hjälpt av Penovet efter sista behandling.
Så om hästen i fråga fick sista sprutan söndag kväll så borde hon inte "hjälpas" av medicinerna längre?
#2 Tack! Den har jag lyckats missa. Bara ögnat igenom den lite snabbt, en av biverkningarna är feber, det gör det mer intressant eftersom mitt sto legat högt i temp utan någon synlig anledning, kanske är det av Penovet. Lite därav min undran hur länge det finns kvar i kroppen.
#4 & 5 Karens och tävling är ointressant och är lätt att hitta info om. Är mer intresserad av hur länge Penovet kan "mörka" symtom och t ex som jag skrev ovan, ge feber.
#6 Är hästen inte bra vid avslutad behandling krävs kanske en längre behandling. Däremot kan det ibland ta lite tid innan hästen blir helt bra beroende på vad det är hästen fått medicinen för. Ex om jag ger penovet i 7 dagar till en sugga med ledinflammation så kan det ta ytterligare en vecka innan hon är ohalt. Hoppas det ger dig något
#7 Feber kommer igen efter två dygn, första dygnet efter brukar dom fixa men fyller man då inte på så kommer den åter igen efter två, som jag skrev i #1
#8 I ditt första inlägg hänvisade du till gris. Jag frågar om en ponny. Anledningen till min undran är att min ponny fått Penovet (och massa andra mediciner) i drygt tre veckor. I söndags kväll fick hon sin sista medicinering och jag undrar helt enkelt hur länge Penovet kan "ligga kvar" i kroppen efter avslutad behandling och därmed hur länge man ska vara vaksam på att något "skit" blossar upp igen.
Det jag har märkt är en tempsänkning på nästan 0,5 grader sedan Penovet sattes ut, bättre humör (dvs piggare) och bättre aptit.
Hanna, jag skrev att den är bara verksam så länge som intervallen är på injektionen. Alltså gav du en gång/dygn så hjälper den bara ett dygn, gav du två gånger/dygn hjälper den 12h. Det är intervallen på medicineringen som talar om hur länge djuret har hjälp av den.
Däremot kan det ta några dagar innan det blommar upp igen om det inte har läkt ut..
#9 Jag skulle kunna hänvisa till människa! Substansen och det verksamma ämnet är samma oavsett djurslag och vi använder penovet dagligen till massor av grisar. Jag skulle känna mig lugnare efter ett par tre dagar… Beror ju helt och håller på om medicinen har tagit den bakterie som din häst fick medicinen för. Om det varit fel penicillin så bör hon få symptom igen efter ett par dagar. Brukar vara så att om medicinen hjälper bra så tar den ganska omgående i början av behandlingen och håller sedan hästen rätt så symptomfri under behandlingen och då brukar det vara rätt medicin. Men om det däremot tar en v innan man ser resultat och resultatet är sisådär så brukar man behöva byta medicin efter avslutad behandling, eller gärna under pågående behandling
#10 Det där kan också vara missvisande. Det brukar vara in på dag två som symptomen blossar upp som mest igen.

Hanna, jag säger som #10 I det här fallet ;-)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
(Att jämställa medicinska preparat mellan arter är inte ok. Tom mellan män och kvinnor kan det vara olika. Hästar är ju väldigt känsliga till skillnad från en del andra djurslag.)
Veritas odium paretFörvånad
#14 Tack, nån som förstår 😉
Hästen mår bättre och det är det viktigaste. Var mest nyfiken på hur lång tid det kunde hjälpa ponnyn efter avslutad behandling.
#14 Och jag vet ovan då jag använt Penovet på hästar också… Frågade faktiskt min veterinär igår och hon sa att jag hade rätt så jag tror att jag kan styrka mitt svar ovan med detta.
#15 Tack, det var en tjusig pik… Kanske du ska ringa din veterinär nästa gång och strunta i att fråga här
#16 Tjusig pik om vad? Det är ju bara att jämföra shetlandsponnyer med vissa andra raser hur olika de reagerar på olika mediciner. Eller hur fuxar tål betydligt mer lugnande medel än en svart. Att jämföra en ponny med en gris är för mig som att jämföra äpplen med päron.
#17 du skrev att någon förstår… uppenbarligen så förstod inte jag… Den största jämförelsen man kan göra är ju människa och gris vilket ju är en himla tur… grisar har räddat många liv med diverse organ… Det mesta är jämförbart faktiskt… avel, mediciner, temperament etc… Men det kanske man bara ser om man jobbat med grisar i 15 år och i detta fallet handlade det om hur länge medicin är kvar i kroppen vilket inte har någon som helt betydelse vilket djurslag du pumpat i medicinen. Det enda som har betydelse är om hästen fått normaldos eller överdos, det kan påverka
Den enda långtidsverkande medicinen som finns är Ultrapen och det ger man inte till häst

Ytterligare en tråd som "spårar ur" .
#19 kanske för att någon skulle kotaktat veterinären istället… eller helt enkelt lita på folk om man frågar saker… vill man inte ha svar ska man kanske inte heller ställa en fråga…
#20 Ja för hästen har ju inte stått under veterinärbehandling i över 4 veckors tid, först på Ultuna och sedan DV eller fått medicinerna utskrivna av en veterinär. Ge dig nu.
Jag vill gärna ha svar men inte om grisar eller påhopp om att min häst inte skulle ha fått veterinärvård när den är sjuk. Genom att starta denna tråd har jag fått två jättebra avhandlingar om penicillin (en här ovan och en i ett PM) så varför ska man INTE fråga här? Är det inte det forumet är till för? Att få andras erfarenheter och tips/råd?
#21 Nä nu får du väl ge dig! var har jag skrivit att din häst inte fått vård? Simma inte på djupt vatten är du snäll.
"kanske för att någon skulle kotaktat veterinären istället"
Det räcker nu Anna, du vet inte alltid bäst om precis allting och man behöver inte skriva i varenda tråd eller ge sig på folk, man kan välja att låta bli. Har du läst stoets journal? Eller följt hennes kamp på Facebook? Eller sett hästen live? Nej. Jag varken orkar eller vill tjafsa med dig.
Ett exempel är att veterinären på UDS sa att Penovet INTE gav temphöjning, vilket ju framgår i länken som Cinna lade in att det visst kan, så för mig fanns det ett jättebra syfte att fråga här.
Tack alla för svar. Någon får gärna låsa denna tråd för den har spårat ur och det var inte detta min fråga gällde.
#23 för att fråga om medicinen!