Rakad häst och utställning
Stämmer det att en häst som varit helrakad aldrig får ställas ut?
Pälsen då inte man och svans.🙂
När den är rakad behövs ett intyg på att hästen tävlar.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Livstidskarens för utställning för rakad ponny - vilka intressanta "sanningar" som florerar!😃
SSS har faktiskt börjat följa moderlandets regler för rakning av ponny och kräver inte längre att ponnyn måste tävlas för att få visas rakad. På intyget, som ska följa anmälan, står: "Ponnyn (namn) klipps för sitt välbefinnande då ponnyn tränas och/eller tävlas".
Vem som ska intyga detta är lite oklart, om det exempelvis räcker att man i egenskap av ägare gör det.
Hmm, för tillfället verkar man inte komma åt aktuell blankett på SSS hemsida, men jag vill ha för mig att det inte är en själv som ägare som intygar utan någon annan, oberoende.
Typ hovslagare eller om man har en stallägare, borde i praktiken kunna vara vem som helst som vet att man använder sin ponny regelbundet och att den därför mår bäst av att klippas.
Håller med; intressant hur mun till mun metoden kan förvränga saker…😂
Vad bra. Då kanske vi vågar oss på ett försök.😃 Tävlar inte men tränar och rakar regelbundet för hans välbefinnande. Just denna "regel" har stoppat mig.

#3 Det står faktiskt inget om det vare sej i grundpropositionen eller på blanketten. Kanske kommer du åt blanketten på www.shetlandnord.com under "Utställningar" i menyn?

Vi har visat rakad/klippt häst på utställning och de har fått fina poäng :D
#2 När intyget skrevs var meningen att inte hindra någon som tränade med sin ponny att hindras från att även ställa ut sin ponny och därför blev formuleringen väldigt flytande just när det gäller vem som kan intyga att hästen klipps för sitt välbefinnande.
"…i egenskap av Granne/Tränare/Stallägare/Distriktsgrenledare/Träningskompis" för att ta några exempel. Poängen är att det ska vara någon annan än hästägaren som kan gå i god på detta, även om kanske (till exempel) "Mamma/Make/Dotter" kanske inte är lika lämpligt om man tänker oberoende person.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Du har rätt PP, det står inte utskrivet så som jag trodde.
Det är dock i mitt tycke tveksamt att man ska skriva på intyget själv som ägare/utställare även om det verkar helt ok. Kan alltid komma upp diskussioner om det i så fall. Vi vet ju hur skitsnacket kan gå…
Lever väl kvar i det gamla med att det var tvunget att vara en tränare, samt att när jag tog upp frågan på årsmötet fick till svar att det skulle vara en annan person som ev.vis hovslagare eller stallägare… 🙂

#7 Och det är jättebra att det, till slut, blev en ändring! 👍
Men om man inte får intyga själv, kanske ett förtydligande om det skulle vara på sin plats. Jag menar, jag får ju själv intyga att min ponny är frisk och erforderligt tränad för att vistas på en utställning (hästägarförsäkran).
#8 Så mycket skitsnack bör det ju inte kunna bli, iom att intyget skickas med anmälan och det bara är arrangören som ser det. Och har man som arrangör synpunkter, så vänder man väl sej isf direkt till anmälaren. Tänker jag. 😇