Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 647 ggr
Annette
0

Fästingburna sjukdomar

Räcker det med blodprov för att konstatera erlichia och borelia?

Mossedal
0

Blodprov är vad jag erfar inte 100% säkert.

Hade en hingst som insjuknade svårt, visade alla symptom och diagnos ställdes av vet - trots att blodprovet inte med 100% säkerhet kunde fastställa erlichia.

Hingsten överlevde efter massiv behandling, men tyvärr återhämtade han sig aldrig helt och den utstakade framtiden grusades :-(

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Mmia
0

Ni som har haft godkända hingstar med erlichia / borelia vilka symptom har ni haft då ni misstänkte sjukdomen ?

Ellinor Johansson
0

# 2 Diffus hält ena dagen, svullen kota nästa dag,  symtomfri dag tre, öm i kroppen dag fyra massa konstiga symtom som kom och gick sen kom febern när han var sämst hade han över 100 i puls i nästan en vecka.

zettan
0

#0 när min unghäst blev dålig trodde vi först de var erlichia eller borelia. De togs 2 blodprov då. Men de var inte ngn fästingburen sjukdom som tur var.

AnnaLundin
0

Det kan räcka med nedsatt allmäntillstånd för att man ska kunna misstänka borrelia eller erlichia.

Blodprov visar om det finns antikroppar mot dessa infektioner. Tar man blorprovet för tidigt efter att de blivit infekterade så är risken att det inte visar något alls, men omvänt så behöver inte ett positivt blodprovssvar egentligen betyda annat än att hästen varit utsatt för smittan, dvs de är inte nödvändigtvis sjuka i borrelia eller erlichia bara för att blodprovssvaret är positivt.

SOm alltid, ett solklart svar - som med rattmuffen… Skrattande

Pheobe
0

Blodprov är säkert

Mitt sto som hade erlischias blev håglös, halt, hade många olika konstiga sympton som vinglighet etc.

Mossedal
0

Vår hingst blev slö att rida, (från att alltid ha varit full rulle) sedan fick han feber, visade diffus hälta och var stel. Slemhinnorna var bleka.

Fick aldrig tillbaka den där framåtbjudningen och arbetsglädjen som varit hans signum sedan han var liten.

Må väl,
Maria

Pheobe
0

#7 då borde han heller inte vara riktigt frisk. För de som blir friska blir det 100%

Mossedal
0

Nej, vår hingst blev inte frisk :-(

Var på väg till bruksprov (fick fribiljett vid treårstest på strömholm), hade flera stoägare som var intresserade osv…

Blev aldrig 100 efter detta, och vi tog så småning om bort honom. Gör fortfarande ont att tänka på!

Må väl,
Maria

Annette
0

#6. Hade hon feber?

AnnaLundin
0

#10 Ibland har de feber, men inte alltid…

Dessa sjukdomar är något av "de diffusa symptomens sjukdomar"…

Annette
0

#11. Jag undrar om ponnyn i #6 hade feber.

Pheobe
0

#10 Ja, denna ponnyn hade hög feber och fångsymptom