Bettfel
En intressant diskussion mellan mig och en vän resulterar i att jag frågar er som avlar fram många föl. Överbett/underbett, kan detta växa bort? Tittar ni era föl i munnen direkt?
Hade själv en häst med ett mindre överbett som föl men när hästen var 1,5-2 år var det helt borta.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Har aldrig fått några bettfel, men sett en hel del på diverse hästar av olika raser. Många av de överbett som inte varit för stora kan bli bättre när underkäken växer i fatt. Men erfarenheten säger att underbett sällan rättar till sig.
Det är vad jag sett genom åren. Kanske har någon annan andra erfarenheter.
De flesta som föds med bettfel tas nog bort innan de ens växt klart.
#1 Tas bort? Kan de inte leva med bettfel? Menar du då underbett för det finns ju flera shetlandsponnyer där ute med överbett iaf. Är det svårare för en häst med underbett än överbett?
Anna svaret enligt mina erfarenheter står i #1 om du läser, underbett brukar vara lika genom livet. En del som har för stora avvikelser kan kanske inte beta för ex.
#3 Klumpig formulering av mig kanske… läste att du skrev att de flesta som föds med bettfel tas bort… stod inget om att det var underbett… Undrar bara om problemen kommer när det är stora avvikelser eller oavsett storlek
209 besök i tråden och ingen som fött upp hästar med bettfel som kan svara?
Nästan alla föl föds med ett pyttelitet överbett som senare växer bort.
Ja underbett kan växa bort.
Jag kollar alltid mina föl pga att jag träffat på ett antal med underbett genom åren.

Av erfarenhet från hunduppfödning vet jag att käkarna inte alltid växer parallellt så att säga. De kan därför ha under resp överbett som rätar ut sig men oftast handlar det då om mindre bettfel. Tänker att det måste vara detsamma på hästar. Har en avkomma med rätt gravt underbett som nu är två år. Han lider inte ett dugg utav detta utan äter och håller samma hull som de övriga. Som en veterinär påpekade då jag frågade om det, det är ju inte säkert att det är fel hela vägen bak i munnen utan endast själva underkäken som vuxit för mycket och blivit längre än överkäken. Har inte undersökt hela hans munhåla ännu då jag tyckt det känts onödigt iom att han inte far illa av underbettet, men kommer göra det i samband med något allmänt veterinärbesök framöver för att se så han inte utvecklar hakar.

En häst kan ha under- resp. överbett även om framtänderna ser bra ut.
En häst med underbett / överbett på framtänderna kan ha korrekt bak.
Där av min fråga varför inte avelshingstarna kollas i hela munnen och inte bara det synliga framtänderna för det säger ju inte så mycket men än att det ser bra ut, utåt sätt.
Överbett tror jag rättar till sig bättre än underbett.
#6 det där tror jag inte på för jag har inte sett det på mina föl…
#9 Det där frågar veterinären på vår klinik också. Inte bara hingstar utan även ston. Hon säger att framtänderna sällan är problem och att shetland ofta har problem längre in i munnen. Hon har gått kurser för Torbjörn och är ganska duktig tycker jag på tänder.

#9 och #10 Min veterinär/hästtandläkare undrar precis samma sak. Vi har diskuterat det där med tänder ganska ofta eftersom jag själv haft ett par pållar med helt korrekta framtänder men med överbett på kindtänderna.
Överskjutande kindtänder ställer till med mer problem för hästen än om det skiljer lite framtill, så visst borde man kolla även kindtänderna på avelsdjuren.
Reglerna för tänder vi har kommer sig av moderföreningens regler. När det kommer till tänder är det endast det rent kosmetiska som bedöms. Detta har påtalats förr men är inget som lär ändras om inte moderföreningen får den idén.
Veritas odium paretFörvånad

#12 Kan inte Sverige få kolla tänderna riktigt och kassera iaf avelshingstar om det är fel ?

Hakar på tänderna är ju inget någon dör av och är lätt att hålla efter på veterinärklinik. För mej känns det lite överkurs att hänga upp sej på det, när (i mina ögon) det blundas för betydligt större problem för såväl individen som rasen. 🤐

Så förvånad jag blir att läsa att endast "framtänderna" kontrolleras på avelsvärderingarna!? När min hingst avelsvärderades på wången 2009 gick veterinären igenom hela munnen på honom och kontrollerade så att bettet såg bra ut hela vägen in… Det känns ju som en självklarhet
#14 Det finns ganska mkt mer fel än bara hakar när det gäller tänderna och ju mindre hästen är och ju mindre huvud den har, desto mer problem har den i munnen.
Vår klinik här har byggt en separat shetlandsramp där vi tar upp de små. I dessa krokarna åker många hit med deras tänder och många framförallt minisar med små huvuden har mycket problem, utan att man vet om det.

Var av uppfattningen att tråden handlade om över/underbett. Har oxå hört veterinärer säga att många shetlandsponnyer ser ut "som om någon öppnat munnen och bara kastat in alla tänder". Men å andra sidan har jag inte hört särskilt många som verkligen har ponnyer med problem i munhålan. Om det beror på att de flesta shetlandsponnyer inte visar att de har problem eller om de faktiskt inte har det, har jag ingen aning om. Vet inte heller hur vanligt det kan vara att man låter undersöka ponnyer utan uppenbara problem, så vad en veterinär har för erfarenhet kan ju vara lite missvisande (om de bara träffar på ponnyer med munproblem). Jag har låtit kontrollerat alla ponnyer jag haft och förutom ett litet hakbett, en mjölktand som inte släppte så att den permanenta kom upp lite snett och så borttagande av vargtänder, så har alla haft bett utan anmärkning.

Har bara fött upp några enstaka föl, men en av hingstarna föddes med ett extremt underbett. Underkäken stack liksom ut ur munnen, på håll trodde jag att tungan hängde ut! Jag var säker på att det väl aldrig kunde fixa till sig.. Men det visade sig efter ett par månader att han skulle bli den med mest perfekt bett (vad gäller framtänder).
Han hade väldigt stort huvud när han föddes, vill gissa på att käkarna var lite förskjutna på honom.. men jag vet inte om det funkar så :)