Ang mat
Hej! Vill att alla berättar vilket märke ni ger era små sötnosar!😃
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Kraftfoder menar du?
Jag ger endast hö och mineralsaltsten. Liten skvätt betfor efter arbete och b-vitamin vid pälssättning/fällning..
Den ena ska jag dock efter rådgivning med hovslagaren att börja ge biotin då hans hovar så lätt går sönder.
Jag ger mina Dodson & Horells Leisure mix.
Jag brukar mejla höanalysen till dem och sedan mejlar de tillbaka vad och hur mycket jag ska ge🙂 Smidigt.
De har fri tillgång på hö och går på lösdrift.

Fri tillgång på hösilage, någon havrefri müsliblandning när de kommer in och jobbar(behöver jag säga att alla våra hästar gärna vill komma in 😃) De får typ en havl dl eller så, om de inte behöver kraftfoder men det inträffar rätt sällan. Just nu har vi granngårdens blandning hemma.
# 2 så Dodson & Horell gör foderstater ? Gör de analys på Hö / hösilage eller Endast en foderstat ? Kostnad ?

När ett foderföretag tillhandahåller foderstater, ska man kanske ha i åtanke att de självklart kommer rekommendera sina egna produkter, kanske till och med fast kraftfoder inte alls är nödvändigt… 😇
#4 Jag skickar analysen till dem när den är klar, så det är inte de som analyserar. De bara räknar ut hur mycket kraft som behövs. :) och det kostar inget. Jag har inget "eget" hö utan beställer hem hö från en bonde. Men jag har någonstans i bakhuvudet att D&H gör höanalyser, men jag är inte riktigt 100 på det. Och precis som #5 skriver så blir man enbart rekommenderad deras egna foder, men jag använder det gärna :) Det luktar så gott och fräscht så jag själv blir sugen att slänga ner huvudet i krubban :D
När jag använt kraftfoder har jag i många år fodrat med Havens avelsfoder men i vintras upptäckte jag ett för mig nytt foder som heter
Lympos avel/ung. Detta är ett billigare kvalitetsfoder som jag tycker fungerat jättenbra så hädanefter fortsätter jag med detta då jag inte får tag i Havens längre
Lympos är fö ett svensk producerat foder
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Inget alls förutom till mitt digivande sto som varit jättesjuk, hon får Krafft Muskel, Lusern hackad strå och Betfor. Vintertid får alla Betfor dagligen för magens skull och för att få i dom extra vätska.
Lucernpellets när proteinet i höet inte räcker till. Kommer inte ihåg namnet just nu, dansk firma är det som tillverkar det. Löser upp sig nästan direkt vid blötläggning vilket jag tycker är en jättefördel jämfört med ex.vis Kraffts som ju måste blötläggas i minst en timme innan utfodring för att hinna svälla klart…
Gammelpållan får 5 dl Krafft müsli, grön påse, som hjälp att hålla hullet.
I övrigt Hippo mineraler och vanlig saltsten…
Grovfoder,Linfrö pellets när det behövs,mineralbalja.Har använt Lusern hackad strå men vågar inte längre då ena stoet har lätt för fång.
Hösilage
Mineraler från Hippo samt lite havre som godis ibland.
#6 Tack för ditt svar :-) Självklart är det så , företagen rekommenderar ju knappas nån annans foder . Dodson och Horell tycker jag har kvalitets foder
#9 DanGrönt?
#13 Vet inte säkert. Avlång påse som nästan ser ut som en korv, på ca 15-20 kg. Hör av mig i tråden nästa gång jag köper hem.

Om någon behöver lite extra proteintillskott ger jag Lusern hackad strå från DanGroent. Annars fodras pållarna bara med hö från egna gården. Mineraler och saltsten har de givetvis också tillgång till.

Min unghingst får enbart krafft blå mineralpellets. Får se vad annat det blir då det är akuellt, om det blir aktuellt.