ettårssto
Vad vill ni att erat ettårssto ska få för poäng/poängrad på utställning för att ni ska känna er nöjda?
Vad anser ni som godkänt samt bra på just en ettåring?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag vill ha en rättvis kritik på min ettåring, om jag visar den. Och poäng som övverensstämmer med kritiken…
vilka siffror det blir spelar inte så stor roll - men å andra sidan visar ajg sällan ettåringar heller.
Klass I, inga delpoäng under 7. Då är jag riktigt nöjd. Att precis ange en optimal poängrad vill jag inte ge mig på då det är så mycket som kan spela in samt att en ettåring är under utveckling. Allt är relativt……Även om en ettåring får riktigt låga poäng tycker inte jag man ska döma den för livet redan som så ung. Missförså mig rätt … tänk på den fula ankungen
Veritas odium paretFörvånad
Självklart ska siffrorna vara rättvisa, jag kanske inte uppfattade frågeställaren rätt.
Jag är inte betjänt av att få en massa poäng på en ponny som inte är "värd" det.

En ettåring kan ju se ut hur som helst. Jag ser det nog mer som social träning. Men visst är det kul om de är värda bra poäng och får det.

Tack, förstår vad ni menar!
Men jag har ju inte erfarenhet tillräckligt för att se om poängen överenstämmer med verkligheten, samt om hästen är "värd" poängen.
Jag får tillsv. förlita mig på dommarens utlåtande.
Men har förstått att Klass 1 är bra redan på ettåring.
www.gullsmyrastuteri.se

Allra helst vill man ju ha en 8 på typ i allfall även om vi alla vet hur mycket en åring kan ändra sig bara på en vecka eller 2 *S* annars så håller jag med #2 ..
#5 kritiken i sig tycker jag är intressantare en en siffra….men som föregående skriver det ändrar sig snabbt. Det som gäller en viss tid kanske inte är rätt en tid senare, den lilla ponnyn har växt iväg och kanske är helt oharmonisk.Eller tvärt om…
Mitt eget ettårssto ser just nu ut som ihopplockade delar… 
Hon är anmäld till utställning nästa helg (lokal), men det vete katten om hon får åka med ens, trots att det är på hemmaplan…
Visar jag min häst tror jag ju själv att den är någolunda bra, dvs 38p eller däröver finner jag godkänt. Inga delpoäng under 7 heller
Brukar inte visa 1-årsston. :-)

helst en nia på typ.
# 11 Visst är ju önskvärt om 9 på typen följer med från fölvisningen och uppåt i ålder

hur vanligt är det med 9 på typ på föl?
www.gullsmyrastuteri.se

#13 Inte direkt jättevanligt. Jag är jätteglad om jag får 8 på fölens typ!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 13 Inte vanligt med man kan alltid önska…..

#15 ja sist gick det ju jättebra!! 
www.gullsmyrastuteri.se
Ska man få en 9a på typen på sin ettåring så krävs det ju att man som hästägare har stenkoll på när ponnyn är i en fördelaktig utvecklingsfas och vid vilket tillfälle man ska låta bli att ta med sig ponnyn för visning alls…
En ettåring jag visade för ett antal år sedan fick 37 p, hon blev senare diplomsto.
Jag tycker att klass 1 på en ettåring är bra, men det är ingen garanti att det blir klass 1 som vuxen ändå - samtidigt som en klass 2-ponny mycket väl kan bli guldponny som vuxen.

Vi har fått tia på typ på två föl och även ettåringar, men det är ju inte lätt att få det, sedan är det ju tillfället som gör det, men helst vill jag ha hög typpoäng, men det är ingen som säger att det ska hålla hela vägen ut. Esmeralda har lyckats klämma in flera tior efter det, hon fick det som ettåring. Sir Douglas fick vi 32p på som föl, några år senare gick han in, även Kanteborgs Sprite fick 32p vi gick näst sist och Sprite gick sist, men det var dom enda som gick in sedan, så man ser vad det kan ändras.
#18 Exakt!
Det gäller helt enkelt att inte döma sina ponnyer för tidigt och framförallt inte efter poäng satta efter dagsform… Ibland måste man följa sin magkänsla oavsett vad poängsiffrorna säjer.
#17 jag har också ett diplomsto som fick 37p som ettåring.
Många gånger är lite "fulare" föl och åringar som växer upp och blir vackra svanar

Nog vill man helst ha 9 på typ oavsett ålder, men sen som andra redan skrivit ändrar sig unga ponnyer mycket under sin uppväxt. 8 är helt godkännt. Klass ett vill man absolut ha, sen är det ganska tråkigt om det delas ut höga poäng som sen blir sämre ju äldre ponnyn blir, då är det bättre att de är åt andra hållet. Ganska ofta försvinner ju dessa ponnyer som fått skyhöga poäng som föl och unghäst, vart tar dom vägen sen då ?
Jag har visat mitt 1års sto flera gånger i sommar, bara för att jag tycker det är kul.
Första två gångerna fick hon 34p, 7 resp 8 på typ, tredje gången fick hon 40p med 9 på typ, nu fjärde gången fick hon 36p och 7 på typ.
Så det är mycket dagsformen som avgör samt vilken domare man har.