Utställning - kom ihåg
Ska på min första utställning med mina två shettisar om exakt två veckor. Ett treårigt sto som ska visas av självklara anledningar samt en 15 årig valack som ska visas för skojs skull då han ändå kommer följa med som sällskap i transporten. Tänkte det kunde vara bra med lite tips å råd samt "kom ihåg" från er erfarna visare ;) Lite förberedelse samt saker som ska tas med men även vad jag bör tänka på på plats osv. Hästarna tränas hemma på att ställa upp sig å stå still, ledas rätt å vändas. 15 åringen går på räls mesans 3 åringen testar alla möjliga utvägar med blockningar och galopp ;) Dom ska badas å putsas, kommer få stå inne två nätter innan avfärd för att "svälla ner" lite. Nummerlapp, ska man ha med det? Hit me med tips å trix!
Jo en sak till, om nån av er ska till Järna den 4 aug. så får ni gärna adoptera mig på plats så jag inte känner mig för vilsen ;)
Även mina kläder. Har ett par vita jeans som jag aldrig använder till annat, tänkte därför dessa skulle få bli visningsbyxor. Funkar det att ha en stilren piké till om det är varmt?
#2 Absolut
Träna på att ställa upp och rörelser. Be att någon kollar hur hon gör sig bäst vid uppställning och vilket tempo rörelserna är bäst i.
På plats ta inte ut henne för tidigt så hon "dör"/blir seg men ändå i så god tid att ni hinner gå runt och kika utan att hon blir spänd.
Veritas odium paretFörvånad
Glöm inte att ha roligt =)
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Säger som #4, ha roligt! Jag var jättenervös på min första utställning men gud vad det är roligt!!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
hur va det med nummerlapp ska jag ha med mig det? Måste åka å köpa då för det va så länge sen ja va ute på tävlingsbanorna så har inga kvar ;)
vilka föredrar ni, dom vanliga runda man fester med snodd eller dom fyrkantiga man fester med kardborre? (använde alltid dom fyrkantiga men hade den på förbygeln eftersom jag tävlade hoppning)

Egen nummerlapp, det finns ibland till salu på utst platsen.
Vilken sort är en smaksak. Har du den på hasten så använd en liten så den inte tar upp hela huvudet
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Sätt gärna nummerlappen på din egen överarm. Så skämmer den inte hästen. en stor nummer lapp på en liten ponnys huvud är inte alltid så fint, har dina hästar mycket man kan du sätta den där också, vissa har det.
Som sambo till domare, samt efter att ha varitdomar sekreterare ett antal gånger -Tänk på att bedömningen börjar så fort ni går in på ring. Redan då gör domaren en tänkt rangering, som givetvis ändras en del när hästarna har setts en o en, men den första anblicken domaren får av din ponny är jätte viktig. Försök ha dem pigga o alerta, det är då de lyser i domarens ögon, en ponny som ser trött ut o släpar benen efter sig ger inget bra intryck.
Oftast är det snyggast med delad man, men en del hästar, som t ex har lite man eller en väldigt snygg hals passar bättre med manen på en sida, det är också olika med vilken domare det är. En del vill hellre se dem naturliga-men jag tror ingen dömer ned för att du delar manen.
Jag antar att du blivit lärd, vid visningsträning, att hålla grimskaftet högt o liksom göra "små halvhalter" uppåt så att du får upp ponnyns huvud. Inte bara att ponnyn ser trevligare ut, när den bär upp sitt huvud det kan också göra att i o med ponnyn lyfter på huvudet, så förhindrar du att gången blir markbunden, vilket är en vanlig anledning till sämre betyg på rörelser.
Lycka till o oavsett vad du får för poäng så är det samma ponny du har med dig hem som när du åkte dit. Går det inte så där jätte bra, ge inte upp utan kom igen. Tror vi åkte runt i några år o fick sådär 35-38 p på våra ponnyer innan det började gå bättre. Men kul hade vi ändå…
Funktionärerna på utställningar hos öst brukar vara väldigt trevliga o tillmötesgående så du kommer att bli väl omhändertagen!
Detta är vad jag kan komma på så här dags på dygnet…
Visnngsträning har jag tyvärr inte hittat någon som kan hjälpa mig med. kollar mycket på videos från tidigare utställningar och tränar ponnyna flera gånger i veckan. Då detta är min, och deras, första utställning så ser jag det som en träning :) någon gång är den första för alla! valacken visades som tvååring tror ja när han fortfarande va hingst men det är ju Mååånga år sen 😃
Jag har visar thäst EN gång tidigare, jag va då 15år och visade min tävlingsponny på New Forest SM, det kunde väl gått bättre men vill ju inte heller påstå att det gick dåligt.
Gamelgubbe har all man på en sida borsett från lite verflöd upptill som gärna lägger sig på "fel sida" Lilltjejen har delad man så den får förbli det, ska bara jämna till den lite :)
så nummerlappen behöver alltså inte sitta på hästen utan det går bra om den sitter på mig? Då får det nog bli den fyrkantiga så fixar jag en kardborre att fästa den direkt på tröjan.
Här har du lite fler tips som jag skrev för några år sedan: http://tipsfrancoachen.blogspot.se/2007/09/visa-hst-p-utstllning.html
Tack #10 jätte bra skrivet :)
#9 Vad ´menar du med att jämna till, manen eller benan? 🙂
#12 benan bara 🙂 det är lite mer man på ena sidan än andra så ska bara snygga till det lite
#13 Vad bra, i min vilda fantasi dök det upp en välryckt ridhäst man 😃🚬
Vanligast är att man sätter nummerlappen på den arm som är in mot domaren när man går på ring.
Vi tänkte också på det här med sprayer eller inte. Det finns mycket olika meningar angående om man skall spraya päls glans mm på ponnyn. själva tycker vi väldigt mycket om de produkter från USA som numera importeras och av ett stuteri i väst Sverige, vet inte om jag får lägga ut namnet här. De har en typ "utredningskräm" som man tar innan man kammar ut man o svans samt sprayer som du tar på precis innan du skall in för att få hästen att riktigt skina, olika spray beroende på färg på hästen samt pink oil som du kan ha i ffa svansen när du fluffar upp den, vilket är bra, så den ser stor ut. I övrigt så använder vi efter dusch vanlig pälsglans typ Foxfire. Dock vet jag utställare som inte använder något alls. Det viktigaste är att du själv är nöjd.
Är det något mer du undrar eller vill ha flera tips om ex. manen får du gärna maila mig o min dotter på hannigarth@outlook.com. Eftersom det numer är min dotter som visar våra hästar kanske hon kan ge mera råd om vad du skall tänka på inne i ringen.
Vad jag bara också måste skriva är att du skall tänka på är att det är betydligt roligare för dig om du är ute ii god tid. Det finns inget värre än att stressa. Ta med egen stol, det brukar sällan finnas något att sitta på. Försök om möjligt se så många andra som möjligt innan du skall in, återigen lycka till!
jo tänkte på en sak till, det står att det drar igång kl 10. det är få anmälda ca 30. när bör jag va på plats?
Angående spray så har jag kollat på dessa final mist och allt va dom heter men jag är super allergisk mot för starka dofter så dom vågar jag inte testa, då kommer jag nysa mig igenom ringen :) får bli mitt vanliga spray och ett vanligt bad, tycker dom är fina i pälsen redan så det som behövs är något som reder ut man och svans bra. spec på stot som har kvar sitt fölfluff i pannlugg och man..
hoppas bara jag inte reagerar på alla andras sprayande..
Jag är inte alls förtjust i Final Mist, men det kanske jag är ensam om i sammanhanget. :) Jag föredrar Carr & Day & Martin:s produkter, Canter mane & tail conditioner och Canter coat shine. Använder även Canter coat whitener på vita manar/vita fläckar. Detta medel luktar inte alls lika starkt (jag tycker doften på Final Mist är rätt gräslig) och jag tycker det är jättebra för utredning och ger bra glans. De får ganska lätt och fluffigt tagel av det, dvs det tynger inte ner (en period var det flera som använde Cowboy Magic som är mer som olja och gör manen tyngre).
#17 den använder jag med om det är något extra så ska åka till sharpman å fylla på lagret i veckan. Till vardags använder jag sjöbogården, billigt och bra :)
Jag har ett tips till vita delar, efter shamponering och när hästen torkat till så ös på babypuder, det gör att smuts inte sätter sig och fläckarna förblir vita :) (hade svart/vit tävlingsponny 😃) mitt sto har en vit bakfot..
#14 hahha neeeej
Potatismjöl funkar annars väldigt bra och är troligen billigare. :)
Potatismjöl är det bästa! i höstas så tvättade jag skäcken med torr schampo men hon blev inte riktigt ren så jag hällde på Potatismjöl som fick sitta i under natten. På morgonen såg hon ut som att hon hade lagt sig i en stor lerpöl å rulla, men det vara bara att borsta bort och hon vart renare än någonsin (typ) :) #0 Tänk även på att vara ute i tid, så du hinner titta på hur utställningen går till innan du tar ut din häst =)
Jag tycker inte potatismjöl funkar lika bra som babypuder. Finns ett märke hästvårdsprodukter som säljer ett pulver som dom säger är just för samma ändamål men kollar man så är det exakt samma som babypuder ;) babypuder eller kropsouder som jag köper kostar en 20a deras produkt kostar 260kr!!
gammelgubben får ha svart lädergrimma men är lite velig vad jag ska ha på lilldamen.. Svart lädergrimma eller vit tyggrimma, hon är fux med vit man 🙂
#22 Med de alternativen skulle jag tagit svart lädergrimma då jag inte är så förtjust i de i nylon som oftast är ganska breda. Annars är vita lädergrimmor som är smalt sydda jättefint på fux. Lycka till!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#22 Har hon några tecken på huvudet? Om hon t.ex. har bläs blir det ofta fint med vitt. Det kan också bero lite på om hon har ett stort eller ett litet huvud, vitt drar gärna uppmärksamhet till huvudet så det ska "tåla" det också. :) Det beror också lite på som Anna säger om det är en bred vit grimma eller en smalare, en bred kan bli lite klumpig. En del har också en tendens att ha grimmor som inte sitter särskilt bra, t.ex. alldeles för stora, och då stör det också intrycket.
Sen brukar det vara väldigt individuellt, jag har två vuxna som båda är fuxar, den ena lite ljusare med gulaktig ljus man men med ganska långt huvud och hon passar ändå bäst med vitt. Hennes dotter är lite mörkare med mer gråaktig man och har kanske inte ett fullt lika stort huvud men passar helt klart bäst i brun grimma. Barnbarnet är rödskäck och får ha vitt. Den fjärde hemma är fux med kritvit man och svans och har en bred bläs och hon passar också bäst i vitt även om hon har stort huvud.
Du skulle ju kunna lägga in bilder här på henne i respektive grimma så kan du få tips och råd/åsikter om vad som är snyggast?
Jag ska fixa bilder ikväll :) gammelgubben är svettfux nu på sommaren så honom tvekar jag inte på. Lillyjejen är ljust fux och nästan silvervit man, en stjärna i pannan. Jag har dom smala föl/shettis lädregrimmorna från hööks, något annat har jag faktiskt inte fått tag i. Och den vita grimman är "normal" men endast med spänne i nacken. Hon har en väldigt smäckert huvud. Ville få tag i vit visningshuvudlag med kedja i läder men inte hittat någonstans tyvärr..

Trevlig tråd! Jag åker på söndag med min hingst. Har satsat ovanligt lite på denna utställning med spray mm. Det får bli som det blir! Men ren och prydlig lär han vara hoppas jag!
Får bli att visa min i sitt vanliga "vardagsträns" vilket känns lite trist. Får se om jag hittar nåt annat längre fram. Jag gör det här mycket för miljöträningsens skull. Tror inte poängen kommer bli så himla roliga direkt. Men återstår att se! Kul att komma ut och göra nåt med sin häst iaf!