Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1416 ggr
[Shettisar]
1

Hur är det nu?

Kan man låta en fånghäst ha sin saltsten eller inte? Hon hade kraftigt fånganfall våren 2012.Men är nu "fri" sedan 10-11 månader tillbaka.

Hur göra annars med salt tillförseln nu speciellt i värmen osv?Har tillgång till mineral balja dock.

HeidiH
0

Om hästen nu är frisk och har ett "normalt" beteende med saktsten och inte vräker i sig hade jag nog låtit den ha det. Annars rejält urvattnad betfor med tillsatt salt, eller blabda lite salt i drickstunnan, vet dock ej proportioner… Mineralbaljor innehåller väl oxå salt? Men svårt för dem att få i sig tillräckligt med salt genom det kanske..

lillolga
1

Låt den ha salt tycker ja, ha stenen i en hink och låt ponnyn ha den lite nu och då så den slickar begränsat i början om du är orolig.

lillolga
1

Kan tillägga att ja har 4 friska fånghästar och de har alltid haft tillgång till sin sten, några till och ode när de varit sjuka…

[Shettisar]
0

Ja hon tillhör dom som överdriver slickandet,tyvärr.Men jag får portionera ut det helt enkelt.Hon svettas bra när det är så varmt så salt behöver hon ju.

Guling
1

Jag har aldrig hört talas om att man ska ta ifrån en fånghäst saltstenen!!

Hur kommer det sig??

Hade en i stallet för några år sen som fick kraftig fång (stor häst) & det sas då inget om att den inte fick äta ngt salt…

O.T.

När jag var liten så var vi i ett stall hos en gammal farbror m två små ponnier som hade haft mkt fång & han raspade en saltsten över deras mat & enligt honom så fick de inte fång då - de var ordentligt feta, men ingen av dem fick fång igen under de åren jag var där…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

[Shettisar]
0

#5 Jag har med undrat och funderat på detta med att saltstenen ska tas bort direkt vid fång utbrott. Men har aldrig kommit ihåg att fråga veterinären. Så nu när ni frågade så började jag googla och det finns ingen som kan svara på varför, av alla de sidor jag läst på.Däremot så hittade jag en sida där en veterinär svarat och skrev att salt ska ges till alla hästar och att fång inte kräver borttagning av saltstenen. Så nu blev jag hur snurrig som helst! Ska forska i det mer och se om någon vet varför alla sagt bort med saltstenen. Nu har jag i alla fall saltsten hos min och jag får hålla lite koll för hon biter av stora bitar och tuggar i sig när hon har tillgång till stenen. Men jag blir lika förvånad över veterinärers uttal och okunskap gällande fång.Det är samma information oavsett hur många år som det förekommit i den grad som det gör nu förtiden.. Vet snart inte vem eller vart man ska fråga för att få korrekta svar.