Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1029 ggr
PP
0

Tredelat bett

Använder vanligtvis tredelade bett till mina ponnysar för att jag tycker att de ligger bra i munnen. Idag upptäckte jag att de tydligen finns två varianter när jag packade upp mitt nyinköpta från Börjes. På det är nämligen mittendelen "stående". På alla utom ett av mina andra är mittendelen "liggande", om ni förstår vad jag menar.

Nu undrar jag om någon kan förklara vad det blir för skillnad? Rent spontant kan jag tycka att de liggande bör vara mer bekväma… Fast å andra sidan är min ena ponny väldigt nöjd med sitt tredelade med "stående" mittendel som han haft i många år.

Kan tillägga att på bilden i Börjeskatalogen är mittendelen inte "stående", vilket den alltså är på bettet jag fick hem. Hoppas på svar!

Milla
0

hm nu ska vi se om jag har fattat detta rätt. Är mittdelen en kula eller är det en platta?? Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar med stående

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

du menar att mitteldelen ligger med kanten upp i gomen? eller menar du att mittdelen ligger platt mot tungan? Mittdel med kula är "snällare" mot hästen än plattan då plattan gör att bettet får en skarpare verkan just mot tungan.

PP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ser ut så här:

Milla
0

ok då förstår jag. Det får samma inverkan som mittdelen som är liggandes, det är ingen större skillnad. Skillnaden är mellan kula och just den platta

VeronicaP
0

vi har alltid kula på våra , för den platta fick man i allafall inte använda förr i dressyren.

Milla
0

det stämmer bra det. Jag själv föredrar plattan, men har egentligen ingen motivering varförGenerad

PP
0

Då måste jag göra mej dum och fråga om det är platta eller kula på bettet på bilden..? Den är ju rundad (har sett de som verkligen är platta) fast jag associerar ju inte själv till en kula. Den här modellen är ju den vanligaste av tredelat.

Upplevs bettet som skarpare när mittendelen är på högkant (som bilden) än när den ligger med "flatsidan" mot tungan?

PP
0

Hm, missade #4, så glöm den sista frågan…

Emelie.Videll
0

slår också hårt för ett tredelat bett, det är toppen!

/Emelie :)

Annette
0

I närheten av där jag bor finns en ridshop som hyr ut bett. Man kan på så sätt testa innan man köper. Jag har inte gjort det, så jag vet inte om hon har så små bett som till shettisar. Men det är en bra idé.

Sofia_Schultz
0

#10 Vilken bra idé! Den borde fler butiker ta efter. Jag funderade just på det när jag kom underfund med att jag skulle behöva prova lite olika bett!
Coolt att det finns men det kanske inte är alltför "hygieniskt" och så… Men klart en mycket bra idé!

Sofia_Schultz
0

#10 Vilken bra idé! Den borde fler butiker ta efter. Jag funderade just på det när jag kom underfund med att jag skulle behöva prova lite olika bett!
Coolt att det finns men det kanske inte är alltför "hygieniskt" och så… Men klart en mycket bra idé!

Annette
0

#11. Det är väl bara att decinficera betten efter varje hyrare.