Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1115 ggr
amandahandersson
0

5 avlivade shettisar...

Hittade det här….

Först från den här länken…
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=17807

Och sen den här…

http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=3986&temasider.tid=0 

5 shettisar avlivade i gränsen, utan papper? Kan det varit de som vart stulna??? Har de kommit tillbaka till ägarna!?

Mycket dåligt handlande, tycker jag!

VeronicaP
0

FAst vad skulle de göra då, om det inte gick att id-kontrollera hästarna så kunde de ju inte hitta rätt ägare och var där en som hostade så är det kanske inte så konstigt, den skyldiga är ju den som frakta hästarna utan papper och jag tycker nog alla ska tänka lite mer på det när man säljer hästar över gränserna , hur många är det som inte skickar hästar till Finland utan ha helt ordning på sina papper, varken IPC handlingar, eller gjort ägarbyte eller vetrinärundersökning .

Norge är ju allmänt kännt att de är hårda med sina regler när det gäller frakt med *djur* över gränserna.

amandahandersson
0

Kanske kollat upp iaf om det fanns nå saknade shettisar?

Och om inte jag minns fel  blev det en himla massa shettisar stulna , och de har väll inte kommit till rätta?????? För det verkar ju som om dessa inte haft nån ägare???? Då borde dom ju absolut iaf kunnat ha tänkt att hästarna kan va varit stulna!

Skulle dom avlivat min häst bara sådär så skulle jag iaf stämt dom.. På ganska mycket också.

Annette
1

Har de ens försökt efterlysa ägarna?? Någon form av tillfälligt karantänstall måste väl finnas i sådana här situationer.

amandahandersson
0

Ja, det tycker jag med… Det framkommer inte änns om dom försökte… Jag menar, om dom tar fast en snubbe med 5 shettisar,som inte har nå papper, e de inte ganska uppenbart att shettisarna inte tillhör honom då?

Kris_J
0

Jag tycker hela historien är djupt tragisk för hästarnas del.
Men med tanke på smittor finns det ju en del att vara orolig för.

Smittläget i landet när man ser på STC sidan verkar lugnt men på förfrågan fick jag detta svar:

Länsstyrelsen Örebro: 26/7; Kliniskt primärfall konstaterat i Gyttorp. Anläggningen isolerad och provtagning utförd. Länsstyrelsen Dalarna: 16/7; Misstanke på en ridhäst i Arkhyttan. Import från Tyskland trolig smittväg. Provtagning och isolering införd. Länsstyrelsen Stockholm: 24/7; Misstanke på en häst  i Kapellskär, Norrtälje. Kommer från ett försälningsstall i södra Sverige. Länsstyrelsen Jönköing: 20/7; Misstanke på häst i Jönköping och i Huskvarna. Stallen är isolerade och provtagning utförd. Länsstyrelsen Västra Götaland: 19/7; Misstanke på häst Romelunda i Kungälvs kommun. Stallet isolerat och provtagning utförd. Länsstyrelsen Jämtland: 19/7; Misstanke på två hästar i ett stall i Ås, samt hos en amatörtränare i Krokoms kommun. Stallen isolerade. Även på ett bete i Lit finns med all sannolikhet kvarka. Betet är isolerat. Länsstyrelsen Västernorrland: 17/7; Konstaterat i ett stall på Alnö utanför Sundsvall. Länsstyrelsen Värmland:12/7; Misstanke på en häst i Karlskoga. Prov har tagits. Länsstyrelsen Östergötland: 12/7; Misstanke på hästar i Ödeshög.  Två hästar från Visingsö trolig smittkälla. Länsstyrelsen Örebro: 9/7; Misstanke på häst i Ställdalen utanför Kopparberg. Stallet isolerat och prover tagna. Länsstyrelsen Jönköping: 9/7; Konstaterat på häst i Mullsjö. Länsstyrelsen Gävleborg: 6/7; Misstanke på en häst i Västerå. Stallet isolerat. Länsstyrelsen Värmland: 6/7; Konstaterat i ett stall i Edsvalla. Länsstyrelsen Västra Götaland: 4/7; Misstanke på en häst i Harestad, Kungälvs kommun. Länsstyrelsen Jönköping: 2/7; Misstanke på häst i Torp, Visingsö. Inköptas från handelsstall med senast uppstallning i Dalsjöfors.

Veritas odium paretFörvånad

amandahandersson
0

Men endå… Bara avliva 5 stackars ponnyer, utan äger, sådär.. :(

Tror mer om mer att de var stulna…

Kajsa-B
0

Ja, man hoppas att dom åtminstone scannade av efter ev chip innan dom skickades till himlen.

amandahandersson
0

Det får man verkligen hoppas…

Nån som vet om de shettisar som stals kom till rätta?? Vet att bland annat Norrskenets stuteri här uppe, blev av med ett sto som är släkt till min lilla gosse..

Annette
0

Unghästen som försvann här i Västra Götaland är inte återfunnen.

VeronicaP
0

De är säkert scannade och det hör ju inte till vanligheterna att de faktiskt avlivar hästar  och som vanligt tror inte jag att hela sanningen har kommit fram , de har säkert försökt hitta något.

Fast det är inte ovanligt att det finns folk som försöker *smuggla* över sina hästar utan papper just för att det blir billigare på det viset och vem vet vad de stackars hästarna hade hamnat annars , de kanske hade kommit till något hem där de hade haft det mycket sämre.

amandahandersson
0

#10, men tänk om dom nur är stulna?

Tänk om det är nån liten flicka som ägde en ponny, men nej, den kommer aldrig mer tillbaka, för den är död! Tror inte hon blir gladare ut i fall tullen skulle sagt "men det var en snubbe som försökte smuggla över dom utan papper, då var vi tvugna och avliva in pålle. Beklagar sorgen. NÄSTA!".

Surt….

VeronicaP
0

#11 Men det behöver inte heller vara stulna hästar utan det kan vara hästar som är uppköpta billigt, någonstans också. Finns ju en hel del billiga att köpa både med och utan papper.

Varken jag eller någon annan vet eg om det letades efter ägarna, allt som står i tidningarna stämmer inte och ibland hoppas det över en del saker.

Kris_J
0

Oavsett orsak är det väldigt tråkigt det som hänt. Hoppas att det kommer ut så pass att det hindrar fler från att försöka få in "handbage ponnyer" i Norge…..

VeronicaP
0

#13 Precis och man kan ju alltid hoppas precis som du skriver att det stoppar fler som försöker föra in ponnyer på det viset .

Cattis
0

Är det bara Norge som är noga med att kontrollera att de har alla papper (pass, veterinärintyg, reseplan)?

Vid gränserna till (och från?) Danmark och Finland verkar det inte behövas papper alls?

Är det likadant om man tar häst in till Sverige? Att man inte "behöver" papper, alltså jag menar om "vi" kollar ordentligt vad som kommer in?

Tycker det är synd att inte alla har samma regler/följer reglerna som finns. Det hade varit enklare på många sätt då…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

#15 Absolut, reglerna skiljer väl sig egentligen inte så mycket men, det verkar vara slappt med kontrollen på alla håll. Man kan ju passera land efter land utan att någon ens ber att få se vad som finns i transporten……

ester
0

När vi åkte till Norge så visst var det noggrant med tullavgift och giltiga  papper - pass, friskintyg,resplan , men vad man sen hade i transporten var det ingen son kollade vare sig på dit eller på hemresa till Sverige. När vi åkte hem så frågade jag om de inte kollar vad som finns i transporterna ? jo ibland gör vi stickprov fick jag som svar, så i princip kan du plocka med vad som helst i transporten det kan ju slinka med hästar utan papper tillsammans med de som har pass.

susanne-s
0

#15 skiljer det sig inte om det är/är inte EU land?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

Här ser man hur viktigt det är att ha sina hästar chipmärkta!