Medlem i SSS?
Frågan berördes i en annan tråd, så startar en ny med frågan: Är du medlem i Sveriges Shetlandssällskap? Varför/varför inte?

Ja, jag är medlem i SSS. Vill vara medlem i den rasförening som mina ponnyer tillhör. När jag var aktiv med New Forest var jag medlem i den föreningen.

Jag har varit medlem tidigare, och har just precis betalt in igen. Anledningen till att jag inte vart det ett tag är att jag inte haft "nån nytta" av det, då hästarna stått långt hemifrån varav en haft föl vid sidan och den andra en unghäst på tillväxt. Men nu är unghästen två och ska börja ställas ut, då valde jag att gå med igen.
Tycker inte att det känns så "nödvändigt" att vara med då man är helt inaktiv. Visst kan man vara med "för den goda sakens skull" med med tight ekonomi har jag valt bort det.
Tidningen är mycket (vad jag minns) utställningsresultat, reportage om avelsston. Inte så mkt "allmänt" som intresserar då man inte "är i svängen". Men det var som sagt några år sedan jag var med. Nu känns det kul att vara på gång igen!

Jag har varit medlem sen jag började med shettisar och det var 1990. Jag tror inte jag hoppat över något år.
Har varit medlem sedan jag köpte min första Shetlandsponny 1992. Har också haft Gotlandsruss och Fjordhästar, var då medlem i de rasföreningarna.
Veritas odium paretFörvånad
Tror första året jag betalade var -88, sen varje år.
Ja, jag är medlem i SSS. för mig är det en självklarhet som föder upp denna ras även om det inte är i större skala.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Kanske finns det möjlighet att publicera en medlemslista?

#7. Vet inte om det är tillåtet enligt PUL.

Ja vi är medlemmar hela familjen och har varit så hela tiden första shettisen köptes 1997

För mej har det varit självklart att vara medlem sedan intresset för shetlandsponnyn väcktes. Vill hålla mej uppdaterad om vad som händer och även kunna vara delaktig i och påverka vilken väg föreningen tar. Det sistnämnda går väl iofs sådär. ;-) Men hellre vara med och försöka, än att stå utanför och knyta näven i fickan.
Är engagerad i regionalförening och ställer ut ett par gånger om året. Har dock mina ponnyer i huvudsak för mitt eget höga nöjes skull (vare sej utställning eller tävling är högsta prioritet). Stort intresse för avel, men bedriver inte just någon själv.
Jag tycker det är synd att SSS är så inriktad på att vara en avelsförening med inriktning på utställning - tror alla skulle vinna på att se sej mer som en rasförening där alla med intresse för shetlandsponnyn skulle ha sin självklara plats.
Andra föreningar har jag löst medlemskap i "när det passat", exempelvis för att vara med på klubbaktiviteter/utställningar, men just shetlandssällskapet är jag trogen. ;-)

Jag är medlem och har varit det själv eller genom familjen sedan begynnelsen. 😉
Är medlem sedan jag skaffade första shettisen 1994, tycker det är självklart att vara medlem i sin rasförening.
Varit medlem sedan 2000 tror jag.
Just nu innebär mitt medlemskap inget annat än att jag får tidningen 4 ggr/år och kan ställa ut till det lägre priset. Tidigare var jag engagerad i styrelsen (3 år) men det intresset finns inte just nu av flera anledningar.
Jag är medlem och har varit så sedan jag köpte min första "normalstora" shettis 2007. Jag hade en övervuxen först…
Jag tycker att det är jättekul att vara med och vi provar på det flesta aktiviteter just nu. Så som bruks , utställning, hingstpremiering med mera… Det är så kul att vara med tycker jag, får man bra resultat så är ju det bara ett plus.🙂

Är självklart medlem i SSS 🙂
Är inte medlem. Ser ingen mening med det.
Jag är medlem såklart :-) vill gärna stödja våran rasförening . Kunna delta på utställningar och ser fram emot varje tidning , tycker det är mkt intressant att läsa där och roligt att hålla sej uppdaterad om vad som händer i shettis världen :-)

Är också självklart medlem, hela familjen.
Tycker som flera andra att det är tråkigt att inte föreningen satsar mer på Bruksbiten och att på så sätt få flera intresserade av medlemsskap och aktiviteter.
Det är samma vad gäller tidningen.
Som annars är en härlig tidning som jag ser fram emot varje gang den kommer :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Känner igen mig i vad #2 skriver, har varit medlem av och till, sedan 1994. Just nu är det gotlandsrussen som intresserar mig mest och därför är jag med i den föreningen och inte i SSS. Men kanske går med igen om ett tag.
Är inte så intresserad av utställningar heller och det är ju tyvärr mest det som tidningen innehåller.
Själv känner jag inte igen den tidning som #2 och #19 skriver om… Jo den innehåller mkt utställningar men den innehåller också en hel del annat. Flera bra artiklar om hästar överlag tycker jag. Hingstresultat, reportage och annat smått och gott. Tycker att man kan lära sig mycket framförallt om stammar och utveckling och om du, #2 har unghäst på tillväxt antar jag att du avlar lite? Då är det ju jättebra att vara "i svängen". För mig är du då inte inaktiv även om hästarna är utlånade. Så fortsätt nu vara medlem 😉
Familjen är medlem. Det är vi för att kunna ställa ut till ett lägre pris och för att få den fina tidningen. Man kan ju få tävla bruks också för ett lägre pris om det ges tillfälle. Tycker att tidningen har blivit bättre på att lyfta fram bruksen och det uppskattar vi här hemma väldigt mycket! Gärna en, två sidor till också 😉
Nej, det händer inte så mycket i föreningen som intresserar mig. Mycket utställningar och mycket avel. Jag vet redan att min vallack är finast i världen och det går inte att avla på honom.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#22 Men då kan du ställa ut honom om han är så fin 🙂

Jag tror att det gärna får vara med mer bruks i tidningen, men då vill det ju till att någon skickar in material också.
#23 Förutom att jag tycker det är tråkigt att ställa ut.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#25. Då förstår jag om du avstår, man skall göra saker som man tycker är roligt 🙂. Det finns ju så mycket annat att göra än att ställa ut.
#24 Hade inte en aning om att man kunde skicka in själv! Vet andra det? Vore ju jätte kul att läsa mera sånt! Men tycker väldigt mycket om tidningen nu också!!

#27. Eftersom det är en medlemstidning är alla välkomna att skicka in material rörande Shetlandsponnyer. Det är ju liksom ingen vanlig tidning med redaktion och journalister, utan skall det bli något av det hela krävs bidrag från medlemmarna. Precis som det är nu med tex utställningsreferaten.

#20. Jag har tagit två föl, varav det ena såldes ofödd, efter mitt sto som nu inte lever längre. Nu har jag bara unghingsten som ska kastreras inom kort. Men självklart ska jag fortsätta vara medlem nu då jag har en häst som ska köras in o börja användas :) Har som sagt inte sett nån tidning på ett bra tag så den kan ha förändrats. Men det känns jättekul att vara på gpng igen. En utställning gjord och en kvar! :)
Har självklart varit medlem, varit med sen sisådär 88/89! Min mamma har ingen shetland i dag( ägde Furunäs Devona -91) medlem sedan dess!
Vi är också medlemmar hela familjen, förstås eftersom vi är aktiva på utställning osv. Men det hade varit intressant att läsa mera om er alla (måste ju finnas många fler pga lågt medlemstal) som inte är med och kanske vad ni skulle vilja att föreningen gjorde för att ni skulle gå med?
Jag har varit medlem, men valde bort medlemsskapet för 2013. Jag gjorde det för att jag tröttnade på utställningar och kände att bruksbiten inte är så prioriterad i föreningen, varken regionalt eller i Sverige. Jag tycker inte heller att det är så intressant med reportage från utställningar med sida upp och sida ner med resultat, hade varit mycket mer intressant med ett reportage om de bästa hästarna från vinnarcirkeln. Och mer fokus på brukssidan. Naturligtvis är det upp till mig och andra att kräva lite från styrelsen och att ställa upp själv. I mitt fall så valde jag att helt lämna föreningen och istället fokusera på körningen, i en vanlig klubb, där det även finns andra som kör shettisar. En rasförening ska i mitt tycke inte bara fokusera på utseende utan även prestationer, bara genom en god kombination tror jag att vi kan hålla uppe priserna på denna underbara ras och få ut information till de som inget vet om rasen. Fokuset på utställningar gynnar främst de som redan är sålda på rasen och som aktivt håller på med avel. Tror inte att någon annan rasförening har så mycket utställningar. Under 2013 har jag inte varit med på bruksdagar, då jag helt enkelt tycker att det blir för dyrt, då jag inte är medlem. Men min dotter uppskattar bruksklasserna så jag hade gärna åkt för hennes skull, men då skippar vi utställningen.