Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 868 ggr
[FaunaFlora]
0

Verkningstid topspot on.

Någon som använt topspot on mot löss?

Vad är verkningstiden? När dör lusäcklen? Hade det på för 1,5 vecka sedan men har inte märkt någon skillnad än vad gäller kliandet som lössen orsakar.

Blir uppgiven och desperat å ponnyns vägnar… :(

jolenelarsson
0

Vad min veterinär sa att det ska döda lössen direkt och sedan finnas kvar som skydd mot nya angrepp i tre månader. Däremot så kunde hästen få klåda utav preparatet som biverkning. Klådan skulle försvinna efter två veckor.

[FaunaFlora]
0

Jaha, då är det väl bara att vänta lite till då :(

Nu har det ju spöregnat så jag hoppas att medlet inte duschats av?? Det står ju på förpackningen att man inte ska duscha eller  blöta ner hästen efteråt men det framgår ju inte om det handlar om 15 min ett dygn eller flera  veckor efter…..

Första veckan såg man ju som en oljig sträng där medlet applicerats men det har varit borta i några dagar.

Hoppas verkligen lössen försvinner..

jolenelarsson
0

Till mig så sa de att man inte skulle få hästen blöt inom första veckan, om det regnade under den tiden så var man tvungen att behandla på nytt. Så om det regnat först nu så borde det vara "säkert" :) Det är super otydligt i informationen om vad som gäller tycker jag. Veterinären visste inte själv allting, så de fick ringa ansvariga för medlet och fråga, tror det var utomlands till och med.

[FaunaFlora]
0

Okej, precis så uppfattar jag det också. Bristfällig information på/i förpackningen och vet. sa typ inget heller. Hittar typ inget om det på internet heller. Jag mailade vet. tidigare idag så hoppas väl på något svar till veckan.. Men man blir ju desperat och vill veta NU…

TeamMascot
0

Det ska funka inom ett dygn. Jag vet dock att både min minishettis samt stallägarens halvårsgamla shettisföl fick exem tack vare det. Kommer aldrig använda det igen.