Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 671 ggr
Kattapult
0

Vad tycker ni är viktigt?

Det vore skoj att få veta vad ni tycker:

Vad är viktigt att tänka på när man köper rockard till shettis.

När man köper sele till shettis.

Vilken sele är bäst till vilket. Loksele/Bröstsele

Är lite nyfiken ;).

Hanna-D
0

Beror alldeles på vad det är för körning.

Jag personligen föredrar bröstsele, kör lättare jobb i skogen och dressyrkörning.

PP
0

Rockard:

• välbalanserad, så den varken tynger på ponnyns rygg eller blir baktung
  • har svängel
  • lagom långa skaklar (många små rockarder har onödigt långa skaklar) som är utåtböjda i framänden
  • bra sitthöjd
  • lätt att komma i och ur
  • gärna stötdämpning

Sele:

Vad man ska välja för sele beror på vad och hur du vill köra. Hästarna drar väldigt bra med loksele och den kan med fördel passa de med lite lågt ansatta, kraftiga halsar (där det kan vara svårt att få plats med en brösta). Men vill man köra dressyr kan en loksele försvåra för en häst med kort hals (dit man nog får räkna de flesta shetland) att ställa.

Väljer man en bröstsele, rekommenderar jag att man köper en med lös brösta. Det minskar risken för skav eftersom de medger att bogen rör sej. Dessutom har de selarna en högre ansättning för vagnen, vilket är bekvämare för både kusk och häst.

Vad man än väljer för sele, bör man använda baksele om man kör obromsad rockard/vagn.

Kattapult
0

Okej tack för svaren :).

Jag läste någon stans att om man ska köra med rockard ska man helst ha bröstsele eftersom skaklarna sitter ganska lågt på en loksele.

Vi har en ganska stor shettis som vi kanske ska börja köra lite granna med. Vi ska ev få låna en loksele av några som har kört sin shettis med den.

Vilken utrustning tycker ni är bäst om man bara ska köra ut i skogen på grusvägar? "Hobbykörning" liksom :).