Chipmärkning
jaha! nu har man tydligen lagt in en lag om att ALLA hästar ska chippas eller frysmärkas från 2007.
Alla nyreg dvs
vart hittade du den lagen?
tack
ok..lagen är inte klar än..skall godkännas först. Men troligtvis så går den nog igenom. Har inget emot den i sak.
Men är emot att staten skall ha en databas över alla hästar och dess ägare.
Snart kanske vi får en hästskatt likadan som bilskatten
Hm, en bra idé att märka alla hästar tycker jag. Det borde bli svårare att fuska med papper.
ok där ser man vad bra
Enligt Svenska Hästavelsförbundets hemsida så finns det ingen lag ännu på att ALLA hästar skall chipmärkas… utan bara vissa raser som finns med på en lista… dock så står inte shetlandsponnier med på den listan om man inte skall slutmäta eller ha mätintyg på sin ponny.
Skall man tolka det som om vi ännu inte har krav på att alla fölungar skall chipmärkas som föds från och med i år??????
Jättebra att alla ponnyer ska märkas på sikt.
Jag tror det finns fler gamla ponnyer än vi kan ana som bor i Sverige under "falsk identitet"
#8 ingen sådan lag på shetland ännu
ATL artikeln är från 2006……
Veritas odium paretFörvånad
Ja Annas inlägg är också från 2006!!
Jag vet att inlägget är gammalt… men det har pratats om att det skulle gälla våra ponnier med från 2007… men så är inte fallet om man skall tolka Svenska Hästavelsförbundet… Det var min undran/tolkning… även om inlägget i början är gammalt.

Då kanske man ska chippa alla fölen redan nu eller?
Hur gör ni?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#14 Vi chippar det mesta. Jag har chippat de flesta av mina äldre hästar också.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 12 Oj, inte riktigt vaken
Förslaget på obligatorisk chipmärkning fanns med i den remiss som var ute gällande den nya föreslagna häst förordningen som skulle tas i bruk med omedelbarverkan om den togs.
Veritas odium paretFörvånad

Jag chippar alla föl, ett par av de äldre är chippade också. Fast jag avvaktar med att chippa de gamla, tills (om) det kommer krav på det.

Varför motstånd mot chippning? En chippmärkt häst är mycket lättare att identifiera om den tex har stulits. Detta gör den mindre stöldbegärlig vilket jag ser som en klar fördel. Vi har istortsätt alla våra ponnyer, oavsett ras, chippmärkta….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
vi chippar alla fölungarna. Dom vuxna så är det bara gammel mor som inte är chippad och det ska hon inte bli i heller.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#19 jag var ute och chippade en häst som var 27 år gammal. Lite onödigt tyckte jag men kravet finns ju på de ostammade att dom ska chippas så man var tvungen
Chipmärkning av hästarna är ett otroligt lyft, både ur hästarnas och människornas perspektiv. Alla hästar har rätt till sin historia tycker jag, bara att dom för behålla rätt ålder livet ut är bra ur djurskyddssynpunkt, för att inte tala om att man slipper handel med "återupplivade" kroniskt sjuka hästar som försäkringsbolagen tror är döda…. (Jodå, såna finns). Och som konsument/hästköpare är man mer skyddad från de värsta lurendrejarna.
Funderar också på om man skulle kunna svepa över salamin i affären med chipläsaren och se var råvarorna kommer ifrån
.
Funderar också på om man skulle kunna svepa över salamin i affären med chipläsaren och se var råvarorna kommer ifrån
.
Hahahaha du är banne mig inte klok, vad får du allt i från??? Synd att du bor så långt ifrån för att ha dig till vet hade förgyllt hästhållningen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Alla våra är Chippade tack vare att dom skall gå på trav..

#18 Varför motstånd mot chippning?
Jag tror inte att folk i allmänhet är emot chipmärkningen som sådan, utan att de blir tvingade att göra det. 
En chippmärkt häst är mycket lättare att identifiera om den tex har stulits. Detta gör den mindre stöldbegärlig vilket jag ser som en klar fördel.
Helt klart! Men hur ska tjuvarna veta att hästen är chipmärkt? Jag har chippat alla mina ponnyer och när förra stöldraiden var igång funderade jag på att sätta upp en skylt utanför hagen som meddelade detta. 
Men du kanske menade när alla hästar väl är chipmärkta..? Fast frågan är om det kommer sånna krav. Det troliga är väl att det blir ett krav på föl, kanske tävlande hästar, vid stamboksföring osv. De äldre sk gårdshästarna förblir nog omärkta såvida ägarna inte själva inser fördelen.

#24 Ingen dum ide, kan sätta en liten skylt på stallet och vid hagen uppe mot vägen, att alla hästar på gården är chippade….
Oavsett om jag var tvungen eller inte(nu är jag det då våra hästar går ponnytrav) skulle jag chippa dom….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vi har chippat alla våra, både gamla och unga. På fölen görs det samtidigt som första vaccinationssprutan.

Jag var ute på en ponny som skulle ID-kollas o chippas. När jag kom dit så sa äg. att den nyligen var imp. från Holland, eftersom att alla ska ha pass när man importerar så scannade jag ponnyn som man alltid gör innan man trycker i ett chip. Det visade sig att ponnyn var chippad i UK men varken något pass eller andra papper fanns på ponnyn. Till slut kontaktades någon av dom som importerat ponnyn och dom upplyste om att vi skulle ta en stark magnet och sen chippa om.
Nu ska jag upplysa om att så gjorde vi inte men bara komma med ett sånt förslag !?! chipnr har vi försökt spåra överallt i olika länder men det finns inget som platsar med ponnyns nr.
Visst är det bra med chipmärkning men när man ska ha tag i uppgifter om en hästs chipnr då är det svårt.
Den hästen kunde faktiskt ha varit stulen i något land eftersom att inget pass följde med. Tror mer på att hästens ålder inte stämde med uppgiften som hade lämnats för den såg mkt äldre ut än vad som sagts.