Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2556 ggr
xcandygirl
0

Jobbiga olater - hjälp? !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Min lillasyster är fem år gammal nu, så jag har försökt upprepande gånger denhär sommaren att lära henne rida på våran shettis. Det största problemet är dock att hon har ett par riktigt jobbiga olater för en femårig nybörjare.

Det hon håller på mest är att hon drar ner huvudet, hårt och snabbt, ner i gräster för att käka hela tiden. Lillasyster har då såklart ingen chans att hålla kvar henne, och efteråt har hon alltid väldigt svårt att ta tyglarna på ett korrekt sätt igen. Nästan så det tar minuter innan vi är igång igen, och när vi väl är det så hinner vi gå någon runda innan huvudet är nere igen.

Det gör så att syster tycker att det blir så mycket tråkigare, och rider ibland inte längre än 20 min. En gång satt hon där fem minuter innan hon gnällde om att hon ville hoppa av.

Så nu undrar jag ifall någon har några tips för att bli av med det här? :) Ser dock att de flesta av er som hänger här verkar vara lite mer kör- eller utställningsintresserade, men hoppas på ett par smarta tips för att få stopp på kaoset!

Annette
1

Du kanske kan fästa ett par extra tyglar från bettet till sadeln som förhindrar att ponnyn rycker ner huvudet. Jag tror att Hööks haft någon slags tygel för detta ändamål men det går nog att fixa ihop själv. 

Jag tror att 20 minuter är tillräckligt länge att rida för en liten 5-åring, de orkar inte så långa stunder. Bättre kort men oftare :)

xcandygirl
0

#1 Smart! har aldrig tänkt på att det kanske finns såna. :) Ska kolla ifall det går att klura ihop en

Mjo, det har du nog rätt i. :) Har inte tänkt så långt, 20 min känns så kort för mig. :)

Silenos
0

Till små barn brukar jag ibland använda ett par specialtyglar, inspirerade från handikappridning. Man ställer in så att de blir lagom långa, och så håller barnet i två handtag ( typ travtöm ).  Dels får barnet bättre grepp och tappar man tygeln är det bara att plocka upp handtaget så har man lagom lång tygel igen. 

Vill man använda så kallad Grästygel, har Börjes en smidig till bra pris.

xcandygirl
0

Ja, lite förvirrad över hur den fungerar, men det löser man nog när man väl har den i handen. :)

kom på att vi har en sånhär som man sätter i nackrämmen på tränset, som går ner för mankammen och sätts i travselen som vi köpte för ett par år sedan. Funderar på om man kan ha sån i ridning också? Aldrig sett en sån i annat sammanhang än körning. Har ju förstås glömt vad den heter nu igen! :/

Hanna-D
0
Kris_J
0

#4 Du kan använda en uppkäk som man har vid travtävling men låt den vara riktigt lång, då kan ponnyn inte dra ner huvudet och din lillasyster kan lära sig rid i lugn och ro. Du kan fästa den med ett delta i sadeln.

Veritas odium paretFörvånad

okitok2
0

Om du ska använda uppkäk så sätt gärna på en svanskappa också så ponnyn inte råkar dra fram sadeln.

xcandygirl
1

#4 var det så den hette? ^^ Jag är så dålig på travutrustning, det är nästan skamligt med tanke på att jag gick på trav när jag var liten 😊

Men yes! det ska jag testa imorgon dådå! systeryster är jätteexalterad då  hon fick massa schabrak, ett par ridbyxor och ridstövlar ärvda av kusinerna. Blir kul att få lära henne lite utan massa krångel! 😂

AnnaFagerell
0

Är det bara på gräs ponnyn gör så skulle jag rida på annat underlag tills flickan lärt sig rida hästen lite bättre. Hatar allt vad hjälptyglar heter, det går inte till botten med problemet utan låter bara problemet finnas där. Sen är det kanske inte så lätt för en 5 åring hålla reda på två tyglar, det är illa nog med en.

Alternativet är att försöka hitta en lämplig ryttare att träna hästen med. En liten vuxen, om det är en stor shetl.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
1

Det är inga hjälptyglar i den bemärkelsen, utan för att hjälpa den lilla ryttaren som nog inte är så stark ännu.

Fäster man anordningen i sadeln är det inga fler tyglar att hålla reda på.

Hilda123
0

Köp en gummisnodd som gör att hästen inte kan dra ner huvudet. Försök också att hålla er så långt ifrån gräset som möjligt Känner ni någon duktig ryttare som inte är för stor för shettisen kan ju hon/han rida till hästen lite.

Guling
0

Vi hade samma problem när lill-tösen skulle rida…

Vi tog 2 bitar flagg-lina, satte karbinhakar i ändarna & fäste dem ena änden i bettet & andra änden i sadeln (D-ringen vid stigbygel-fästet) - en på var sida. Dessa var så långa att de inte störde hästen, men ändå så korta att det inte blev fler tvärstopp med mulen i marken… ;)

Gummisnodd skulle inte JAG rekommendera då risken finns att du får en häst som börjar dra hårdare eftersom den känner att den kan töja ut snodden mer (= tar jag i hårdare så kommer jag längre)…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!