När Generalmönstras hingstarna?
Det finns säkert att läsa ngn stans, men för att underlätta för mig (& kanske ngn annan oxå) så ställer jag frågan här:
Hur ofta & upp till vilken ålder visas hingstarna för Generalmönstring?
Är det vid särskilda åldrar, eller är det vissa tids-intervaller så det beror på hingsten ålder vid godkännandet?
(Hoppas det hamnade i rätt grupp nu!!)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Hittills har det varit vart 5:e år och skall då vara dags 2014 igen. Nu pågår det väl diskussioner om hur dessa mönstringar skall genomföras i framtiden, så hur det blir är kanske ännu inte klart.

Kanske skall tillägga att det hittills har varit lite olika åldrar.
Ta tex Kompis Birger som godkändes när han var 3 år, återkom när han var 4 år och visades sedan på GM som 5-åring.
I ett av de förslag jag har hört är att man skall kalla in hingstarna till ordinarie hingstpremieringar vart 5:e år. Då behöver ingen visas 3 år i rad, utan det kanske normalt blir att de visas vid 2,5 eller 3, 4, 9 resp 14 års ålder. Men som sagt, det är bara förslag om hur det funderas. Själv tycker jag det låter som en bra idé och kanske lockar mer publik till hingstpremieringarna.
#1 Ok, men om man ser till hur det varit innan/är nu för enkelhetens skull - så får vi hoppas att tråden tas upp igen sen om det blir ändrat…
* Ska den godkände hingsten infinna sig på alla GM under hela livet, eller finns det en åldersgräns där hingsten är "färdig-visad"?
* Vad gäller för hingstar som godkänns samma år som GM - ska de visas där oxå då?
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#2 Ja, det där med vissa åldrar låter ju smidigare - men då fick jag ju iallafall svar på frågan om att de kan behöva visas året efter igen…
Men om det är samma år som godkännandet?
Max-ålder för GM?
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

#3. Har för mig att det är till och med 19 år.
Tror inte de behöver visas samma år de godkänns. De yngsta som deltog på förra GM var 5 år men jag tror att de alla gått igenom senast året före.
Detta kan nog någon hingstägare svara på helt säkert.
#5 Super-tack för dina svar så länge… :)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Har du fått ELIT på din hingst så behöver du inte visa mer.
Men åldern var väl 20 år men tror den är ändrad till 24 år

Undrar om det inte var 19 år förra gången. De äldsta som var med var födda 1990, Kerswell Shogun, Jikas-Sue-perStar för att nämna två. Medan jag inte hittar några i katalogen födda 1989, tex Furunäs Bonzo, Aramis.

Då är nog det ändrat sedan sist för nog borde det väl varit med någon gamling över 20 då om dessa regler gällt.
Spontant tycker jag att 24 år är onödigt länge. 20 räcker gott.