Hagar
Har nu sett shettisar i allt från "garageuppfarten" till vidderna i hemlandet :-)
Vore intressant och veta vad de bör/ska ha för storlek på tex. rasthagar och sommarbeten. Vad tycker ni på forumet och hur har ni era hästar (fånghästar undantaget av förklarliga skäl).
Frågan kommer sig av att jag i alla tider varit otroligt "bortskämd" med så stor gård att varken våra stora hästar/ponnyer, kor eller gettterna kunnat hinna beta av allt. Nu har vi sålt alla stora lantbruksdjur - bara småtottona kvar - och flyttat till en avstyckad gård på ca 2 ha (samt förvisso med obegänsat bete att arrendera om behov uppkommer). Kommer att stängsla in dessa 2 ha i "mindre" paddockar samt 2-3 större beteshagar. Har börjat med några paddockar som är som en ridbana per hage (får vara försiktig - aldrig betat förut och ena hästen har haft fång tidigare). Sedan ska jag hägna in resterande ha i hagar på ca 6000kvm. Låter det ok för er med lång shettisvana? Jag är ju "bara" van vid större häst som då också haft mycket större hagar.
Givetvis har vi elrep med ström i ;-) 3-5 trådar beroende på läget etc.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Jag tycker det låter som att du ska få plats med mkt på bara 2 hektar (mindre paddockar + 2-3 beteshagar)?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Mina betes hagar är på 1 ha, 2.7 ha samt 3 ha.
Shetlandsponnyerna växelbetar med fåren samt att vi iår har 5 sommarhästar.
Vinter hagarna är som ..ca..ridbanor. har 4 sådana var av den ena dessutom har ca 1 ha skog.
Men hästarna går i sommarhagarna till långt in på hösten bilden är från oktober förra året.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Vi har 2 hektar uppdelat i mindra hagar så att det går att växla. Sen har vi 2 hektar skogsbete här hemma i ett skifte, + 1 tunnland i ett skifte och 2,5 hektar i ett skifte 4 km hemifrån. Knappt att det räcker till så vi letar mer mark att arrendera.
Amor vincit omnia 

Jag har 3,5 ha bete uppdelat på 2 stora hagar och en mindre. Det har de senaste åren räckt till mina shettisar (ca 5 st) och sommartid även till 7-8 st stora halvblod. Det verkar som om vi har mycket god återväxt, för många blir förvånade över att det räcker även till hbl-en.
#0 hur många shettisar ska det räcka till?

Vi har ca: 6 ha betesmark, uppdelade på tre stora och en mindre, utöver det har vi vinterhagar, två mindre samt en större på 1 ha. Sköter man markerna räcker det gott åt våra egna samt några gäst ston varje år. Nästa år har vi ungefär dubbelt så mycket bete.
Tack för alla svar… vore kanon om ni talade om hur många hästar (shettisar och ev andra) ni håller på dessa :-) annars blir det lite svårt att relatera till. Jag känner ju inte till shettisvärlden så era nicks säger mig inget om ni är "stora" eller "små".
Vi har i dagsläget endast tre shettisar var av en INTE får äta så mycket (så visst sjutton bör drygt 2 ha räcka?????! eller är jag helt ute och cyklar?) Viss del vall, viss del naturbete (dvs äng och skog). Har läst någonstans att 1 ha välskött vall ska kunna fodra en arbetshäst helt (både bete och hö). Vi har inga andra djur som betar, förutom gässen då ;-)
Jag vill gärna ha "många" hagar för växelbetets skull. De kommer ändock vara så utformade att det finns gott om plats att både beta, springa och klättra på.
När det gäller ev utökning av en stoflock (egna och andras) har vi som jag nämnde ("obegränsat") tillgång till både naturbeten och vallar som arrende, då grannarna dragit ned på koantalet. Allt väl samlat runt gården, vilket ju är skönt tycker jag ur passningssynpunkt. Ser vår flock ut att växa konstant kan vi nog även köpa tillbaka lite av gårdens gamla marker.
Så snälla alla vänliga själar som svarat… skriv gärna ned hur många totton ni håller på era ha. Gärna om dessa ha blivit rejält nedbetade eller ej.
Må väl,
Maria

#6 2 hektar räcker säkert. Jag bara undrade hur stor en större beteshage är enligt dina mått om du skall få plats med 2-3 större beten samt ett anatal mindre paddockar på 2 ha. För min del är en beteshage ungefär 2 ha. En större är, ja större… :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 7, jag menade större än de små paddockarna ;-))) då det var i relation till dessa (i samma mening) ordet större stod.
Håller med om att de inte är stora beteshagar - för detta krävs flera ha/hage enligt mig.
Eftersom jag tidigare inte haft en enda hage under 1 ha, de flesta på ett antal ha, uppkom frågeställningen jag ursprungligen hade… hur stor bör en shettishage vara på vintern/sommaren? Alltså mer konkret hur utrymmesbehovet och betes(foder)behovet ser ut.
Visst kan man stödfodra året runt och ha hästen på den asfalterade garageuppfarten ;-)))))) men det var ju inte riktigt det jag undrade över, inte heller vad jag anser vara god hästhållning utifrån hästarnas naturliga behov.
Må väl,
Maria

Vi har våra shettisar i lika stora hagar som övriga hästar på gården.

#8 Du får väl räkna på hur mkt hö du behöver till varje häst.
Vi har ekologisk vall, ej gödslad. och får in ca 3-4 ton hö per ha.
Ang betet så har vi aldeles för mkt, vi får alltid putsa hagarna på sensommaren. Har nu 4 shettisar på ngt mindre än 1ha. och det är nerbetat men hästarna håller hull (det var tänkt som bantningshage
)
Det beror ju mkt på vad du har för marker vilken typ av gräs och andra växter du har på vallen/betet om det är gödslat mm
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tack # 10.
Vi drev hela förra gården ekologiskt, och tog hö/ensilage men där vi nu bor ska vi faktiskt bara hobbya ;-) d.v.s. någon annan får svettas över hö´t och vi betalar.
Så nuvarande boendet ska "bara" rymma shettisarna, grisarna som alternerar i trädgårdslanden och alla ankor/gäss/höns och kaniner. Känns hur pluttinuttit som helst mot förra gården - bara murarna som skulle skötas på förra gården för EU-bidragen var ju flera km ;-), och så vallar, och skog, och kossor och PUST
Bifogar bild på vår avelsgalt (ej att förväxla med vår nya skäckhingst ;-))))
Må väl,
Maria
Antal ha bete eller vall går inte att generellt säga att det räcker si och så. Beror på vilken sorts vall det är eller om det är gammal ängsmark, gödslat eller ekologisk vall. Både om man har det som bete eller vall för typ hö.
Det viktiga tycker jag angående areal är att man har så pass stort där hingsten går med stona att de kommer undan om det behövs.
Jag tycker det ultimata är om man skulle kunna varva hagar mellan åren. Tyvärr har jag inte den möjligheten då jag vill ha hingsten och stona vid gården på sommaren.
Vi har olika hagar. I år är det tyvärr ingen återväxt att tala om. Men vi har f.n sju vuxna på 4 ha, fyra vuxna på 3 ha och tre vuxna på drygt 1 ha. Har ca 3 ha som fortfarande inte är nyttjat men det finns bete kvar i de aktuella hagarna men det kommer bli att stödutfodra tidigare i år.
jag har 6 ponnyer hemma nu på 2 ha mark. Har alltid haft väldigt mycket gräs och hästarna har aldrig hunnit med det. Ibland har här gått upp mot 12 ponnyer och det hinns ändå inte med.
#13 Lyckans ost!! Här är återväxten inte alls som skulle vilja!
Amor vincit omnia 
Jag gör kanske lite tvärtemot alla andra, men jag försöker ha så stor vinterhage som möjligt. Detta för att shettisarna skall få möjligheten att vandra runt på stora ytor och leva "hästliv". Min vinterhage är ca 5 ha och där kommer i vinter att gå 2 ardenner, 2 shettisston och ett shettisföl. Gott om plats för dom!!! På sommaren betas halva denna hagen av nötkreatur och den andra halvan tas hö på. Detta gör att parasittrycket förhoppningsvis är lågt.
På sommaren går shettisarna i mindre hagar, ca 0,5 ha eftersom det blir för mycket bete annars. Jag försöker att få ardennerhästarna att beta före för att det inte skall bli för mycket och planerar att stängsla in ca 1ha skog som shettisarna kan gå i på sommaren. Där blir inte så mycket gräs.
Jag är lyckligt lottad eftersom jag har så mycket bete jag behöver och mer där till. Ardennerhästarna går på ca 2 ha naturbete på sommaren + plus vallåterväxt.
Häls Madde