Bilder på era stall
Hej!
Eftersom att jag ska renovera upp och måla stallet i sommar vill jag gärna få ideèr hur ni gjort. Och sen när man målar stall är det någon speciell väggfärg man ska använda? Tänkte som inte är giftig på något sätt. Kan man måla helvita väggar eller ska man helst "dela upp" å göra nederdelen mörk och ljust ovanför (har för mig att jag läst förr att man ska göra så, varför vet jag inte egentligen…). Hur höga boxdörrar samt skiljeväggar har ni till era småa? Vill ju helst att dom ska kunna kolla ut över boxdörren men måste man följa jordbruksverkets mått till punkt och pricka?
/Elin
Du måste följa JBV regler.
Mina ponnyer har inga problem att lägga huvudet och en bit av halsen över väggarna/dörrarna. Mått enl A-ponny, max 107 cm, och storleken på ponnyerna varierar mellan 95 och 105.
Ändrar du inte planritningen eller bara har 4 hästar så behöver du inte lämna in förprövning, men det kanske du redan visste?😉
Okej då vet jag :)!
Blir bara att dela upp en box så det blir två ponnyer i stallet så jag vet att jag inte behöver förprövning till detta :)!
Okej :) Har du får som sällskap till din häst eller har du flera hästar? :)
Jag har boxdörren på ca 80 cm, dessa har vi gjort själva och är mätta så båda ponnyerna kan titta ut. Ponnyerna är runt 90 cm höga.
MVH
Sofie
Får man ha 80 cm höga boxdörrar då? Och ni som har små stall brukar dom komma ut och kolla ibland hur det ser ut?
Och det var ju smart att ha får som sällskap, kanske något jag ska fundera på istället för att köpa 2 ponnyer. Har du fårstängsel då?
Den ena ponnyn får panik om han inte får se ut, den andra får panik när han inte ser sin kompis…
MVH
Sofie
Okej då förstår jag varför du har så :)!
7# Har egentligen ingen aning, men borde det inte vara så att höjd på väggar & boxdörrar på ngt sätt går efter hästens storlek?? 🤔
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Såhär ser det ut vid mina boxar. Har nyss också byggt så jag vet hur många frågor man har och hur förvirrad man känner sig 😎 Jag minns inte exakt hur höga boxväggarna är men straxt över en meter, typ 105. Hade gärna haft dom lite lägre dock, så hästarna ser ut ordentligt på vad som händer i stallgången och sådär utan att behöva höja huvudet speciellt. När vi byggde stallet visste vi ju inte om hästarna skulle va små eller stora shettisar och båda mina är nu under metern. Mellanväggen i boxarna är däremot lite lägre så dom når alltid varandra om dom vill.
Man ska såklart följa jordbruksverkets alla regler men också minnas att tex måtten som står där är minimum. Alltså boxarnas minimum mått betyder ju inte att det är dom bästa måtten utan lägst godtagbart.
Man bygger ju inte för jordbruksverkets skull utan för att ens hästar ska få det så bra som möjligt.
Så tumma aldrig på vad som står där. Tex hade vi en stock i taket som löpte över "stallgången" den va bara någon enstaka cm för låg enligt lägsta måttet men vi valde såklart att ta bort den ändå så det inte blir något krångel senare.
Jag själv anser att ha andra djurarter (typ får) som sällskap till sin häst ska vara en absolut sista utväg och akutlösning om tex en av två hästar dör och det inte finns en annan häst tillgänglig närmsta tiden.

#12 Nyfiken på golvet 🤔
Är det ett gammalt eller nytt ??
13
Det är nytt :) Marksten från bauhaus..
Vi har två stall och båda är under renovering, det blir 5 respektive 3 boxar när det är klart varav ena boxen i det mindre stallet går att dela av till två stora boxar eller ha det som vi hade tänkt - en stor gruppbox/gigantisk fölningsbox.
Vi är som sagt inte riktigt klara med stallet än men här kommer en bild hur det ser ut just nu 🙂

#15. Ser fint ut :)
#16 Tack!
#9 Jag hittade detta i en broschyr via Jordbruksverket: "Det rekommenderas att de täta boxväggarna ska ha en höjd på 0,8-0,9 x mankhöjd." Mina små är 90 och 94 cm höga, så det är ju godkänt med boxdörrer på 80 cm (: (0,9*0,9=0,81 om jag knappade in det rätt på miniräknaren) :)
MVH
Sofie
Håller på att måla för fullt nu, är snart klar :)! Har bara taken kvar samt köpa svart färg till nederdelen av boxen samt runt dörrar och fönsterkarmar, blir en väldans skillnad :)! Ni får lite bilder sen :)!…
#19 Spännande… 🙂
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Det blir verkligen supersnyggt!
Tackar :)
#22 Jättefint! Glöm inte att sätta galler för fönstrena om de är placerade där ponnyerna vistas.
Dom är högt upp så det är inget dom kommer åt :)…Har haft ett varmblod där förr och han bodde i över 10 år och han hade aldrig sönder nå :) (som tur var)
Oj så fint det blev :)!

Jättesnyggt!
Jättesnyggt Hanna; Vad har du använt för färg? 🙂
#34 & 35 Tack!
En brun lasyrfärg från ByggMax. Jag har målat båda vara lösdrifter i den färgen också, tycker den är så snygg 🙂
#32 Jättefint 👍