Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 5078 ggr
Guling
0

Utgifter - Avelshingst - Shetland

Nyfiken som man är… 😉

Vad är det för utgifter för en Shettis-hingst i avel (utöver vad "alla andra" hästar kostar m foder osv)?

Berätta gärna hur det här med Avelsvärdering & Generalmönstringar fungerar oxå…

* Avelsvärdering: Anmälningsavgift, Vet.undersökningar

* RS-nummer: Kostnad för att få det

* Betäckningslicens: Kostnad, Tidsintervall

* Betäckningsrapportblock: Kostnad, Antal rapporter

* Generalmönstring: Anmälningsavgift, Tidsintervall, Vet.besiktning

Jag har säkert missat ngt, så fyll gärna på!!

Har letat på hemsidan, men hittar ingen info om Bet.lic. & GM…   Lite annat har jag hittat, men det vore ju enklare med en sammanfattning här…   Om ngn vill hjälpa mig förstårs.

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

hippoteket
2

Avelsvärderingen kostar 1000 kr, fördelat på 600 kr för "föruttagning" och sen 400 kr till som betalas på plats för de hingstar som rekommenderas vidare till avelsvärdering. I priset ingår bedömning, veterinärundersökning och DNA-provtagning av de nygodkända hingstarna. (se propositionen för avelsvärdering av hingst under rubriken "Avel" på http://www.hemsida.shetlandsponnyn.se/ 

Betäckningslicens har man inte längre hos shetland, utan man köper betäckningsrapporter - som numera ersätter även stoavgifterna. De säljs i 10pack för 1030 kr. (http://www.svehast.se/hingst)

RS-nummer för hingst kostar 500 kr (http://www.hemsida.shetlandsponnyn.se/SSS-2013/blanketter/rs_Hingstar.htm)

Generalmönstring har tidigare varit var femte år, men såvitt jag förstår så utreds formerna för hur detta ska vara i framtiden.

Denna kommentar har tagits bort.
Guling
0

#1  Tack för svaret, men jag kom på att jag läste i ngn tråd om ögonlysning oxå - gör man det efter Avelsvärderingen om hingsten blir godkänd då, eller hur funkar det?   Kostar?

Eftersom det inte kommit ngt nytt beslut om GM (kanske pga ev nya regler som det inte finns ngt under fliken på hemsidan?) så får du gärna dra en kort förklaring om hur det funkar samt vad det kostar(/kostat)…

Att Bet.licensen var borttagen hos SSS hade jag ju missat totalt!! 😊  (Är ju så olika hos olika raser…)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

hippoteket
0

Ögonlysningen ingår i den utökade veterinärundersökningen som utförs på premieringsplatsen.

Jag minns inte vad GM kostat tidigare, har inte visat hingst på GM på 10 år… Men det brukar genomföras som en hingstutställning, med tillägget att hingstarna utöver kritik och poäng också får en liten genomgång av sin förärvning som i sin tur leder till att de får höjd, sänkt eller bibehållen avelsvärdeklass.

AnnaFagerell
1

Fast den ögonlysning som nu i efterhand måste göras på de ponnyer som gick in i våras får man väl bekosta själv? Eftersom det måste göras av annan veterinär pga trasig apparat på plats, eller?

Sen kostar en försäkring mer på en avelshingst än på ex en valack. Jag betalar runt 2000kr/år för min. Sen kostar det ju med GM också, har för mig det är runt 5-600. Och sen får man räkna med alla omkostnader när det gäller betäckningar för hingsten. risk för skador, sjukdomar när han tar emot ston. Kanske man måste betala mer mat åt en hingst som kanske springer av sig några kilon.

Själv förstår jag inte varför man lägger ner så mycket pengar egentligen för att hålla hingst. Är mkt billigare i längden att  åka bort och betäcka 😉

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
2

Om det är en nygodkänd hingst tillkommer kostnader för DNA samt eventuell CEM-test, osäker på kostnaderna i dagsläget.

hippoteket
1

#5 - det lär väl vara specialfall då, för det ska ju normalt göras på plats.

Hur man håller hingsten försäkrad är ju upp till var och en. Jag kan inte tänka mig att det kostar mer om man har samma försäkringsbelopp och försäkringsform.  (jag har inte mina övriga hästar försäkrade annat än katastrofförsäkring, skulle jag bli med hingst igen så gäller samma där. Det är inte värt pengarna, i mina ögon)

Sen är det ju mycket "onödigt" man lägger pengar på här i världen 😃 jag resonerar som så att så länge jag har roligt så är det värt kostnaden.

#6 - DNA-testet glömde jag bort 🤪(kostar väl 5-600 nånting tror jag) och CEM tänkte jag inte på då det bara gäller importhingstar och jag inte har haft nån sån.

1974
0

5,,,, vilken dyr försäkring vad är det för bolag😟

Guling
0

#5  Fast om apparaten var trasig så borde man väl erbjudas ett annat alternativ…?

Tycker inte det skiljer ngt nämnvärt på försäkringspremierna om det är hingst eller inte, jag har ju i & för sig aldrig haft Avelsförsäkring på ngn hingst, men alltid haft fullförsäkrat - försäkringsbolagen har tjänat en slant på genom åren ;) - men det är sååå skönt att den finns om/när det händer ngt tråkigt…

Att jag inte tycker att vi behöver räkna med foder, försäkring, hovslagare mm beror ju på att det varierar för alla hästar beroende på hur de används osv - är mest intresserad av det som rör Avelsvärde-delen om man nu kan säga så…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Guling
0

7#  Ok, det var bara att de tar tagel-provet då som du menade i 1# - ja, annars vore det ju väldigt billigt förstås… 🙂

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Guling
0

#8  Vad försäkringen kostar beror ju till stor del på vad den omfattar & hur man väljer att betala den, jag tycker inte det låter så jätte-dyrt…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Guling
0

Hur funkar(/funkade) det här med GM egentligen, skickas det ut ngn form av inbjudan till alla hingstar som ska/bör delta - eller är det ngt som hingstägaren själv ska hålla reda på?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
0

DNA betalade jag 1500 för min hingst.

Jag har IF och min hingst är försäkrad i 25000 vilket inte är så mycket. Men jag har fast självrisk, är en av de sista hästarna som har det hos mig innan de tog bort det.  

#12 Man får själv hålla reda på det. När du visar hingsten på premiering får den ett årtal. Ex G-2014. Då ska hästen visas om 2014. Sen får man själv anmäla hästen.

RebeckaSvensson
2

#12 Inbjudan skickas ut inför GM. Det gjordes iaf förra gången. (Vet det för jag var med o skrev samt skickade ut inbjudningarna)

Mmia
0

DNA kostar 750:- per häst.

Man måste göra det på hingstens mamma också om inte hon redan är testad och det får man också betala för.

Helena-Bergstrom
2

Det är olika var i landet man bor på vad kostnaden blir.

Här i norr så kostar avelsvärderingen 1500kr. (här görs ingen föruttagning)

I år togs inget Dna på platsen så jag fick bekosta den kostnaden för att dra dna, (nu var en veterinär hit av annan anledning så kostnaden blev ju lite mindre då) hon fick dra hår och skriva under att det var rätt häst, för SH sa att dom slutat dra dna på plats och att det var hingstägarens ansvar att fixa det, men varken SH eller SSS kunde svara på om jag fick göra det själv eller om oberoende person måste göra det. Så jag tog en veterinär!! Sen tillkom kostnaden på DNA proverna på hingsten och hans mamma. 1500kr för det.

Ögonlysning som inte heller görs på plast i norrland blev resa till veterinär och tror det var 7-800kr lysningen kostade. 

Sen 500kr för RS numret.

betäckningsblock 1030kr

Så det kostar en del!

AnnaFagerell
0

#14 Jag fick aldrig någon inbjudan för ett par år sedan då jag hade en annan hingst, men det kanske har ändrat sig

hippoteket
1

#17 - då var det nog en miss i ditt fall för inbjudan skickades ut till alla. (posten är ju inte alltid 100% pålitlig) 
Jag fick till och med en inbjudan för en hingst jag hade på station (alltså inte ens ägde) året före som sen såldes och exporterades…

RebeckaSvensson
1

#17 ägde du en hingst då ska du ha fått en inbjudan. Hade du en på station skickades inbjudan till ägaren.

VeronicaP
0

Fick också inbjudan till GM

AnnaFagerell
0

Ägde hingsten och fick ingen inbjudan men kan vara så att det kom ikläm på något vis då det var samma år jag köpte hingsten. Minns inte riktigt.. Var så många år sedan. Är ju bra om man får inbjudan för det kanske är svårt hålla reda på annars, speciellt om man har många

Kris_J
0

#21 Skicka gärna PM vilken hingst det gällde. Kan kolla listan vem som brevet gick till.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#22 Tack. Har skickat dig lite uppgifter