Riks 2013 - Information
Fick just ett mail om att katalogen kommer att delas ut på plats.
Jag vet inte om övrig info kommer att läggas ut på SSS hemsida, så jag kopierar vägbeskrivning och annat som eventuella besökare utan häst kan ha nytta av att veta.
Hjärtligt välkomna till årets RIKSutställning i Köping söndagen den 18 augusti med start kl.9.00!
Katalogen kommer att delas ut i sekretariatet vid ankomst, så här följer information om dagen:
PlatsKöpings ridklubb, Erikslund, 731 98 Köping
Vägbeskrivning
E18 från Västerås - Stockholm
Sväng av motorvägen mot Köping - Fagersta. Ta vänster mot Köping. I rondell, ta vänster. I nästa rondell, fortsätt rakt fram. Följ Ringvägen rakt fram tills den upphör i T-korsning (3 km). Ta vänster mot Munktorp. Efter drygt 1 km sväng höger mot Norsa - Oljehamn. Efter ca 300 m ligger ridklubben på vänster sida.
E18 från Örebro - Arboga
Sväng av motorvägen vid andra avfarten (Köping - Fagersta). Ta sedan vänster i rondell, ut på Ringvägen. Följ Ringvägen rakt fram tills den upphör i T-korsning (3 km). Ta vänster mot Munktorp. Efter drygt 1 km sväng höger mot Norsa - Oljehamn. Efter ca 300 m ligger ridklubben på vänster sida.
Väg 56 från Kungsör
Kör in i Köping. Vid andra trafikljuset (OK-mack) sväng höger. Följ vägen rakt fram genom centrum. Fortsätt ut ur Köping mot Munktorp. Drygt 1 km utanför Köping, sväng höger mot Norsa - Oljehamn. Efter ca 300 m ligger ridklubben på vänster sida.
SekretariatSekretariatet öppnar kl.8.00. Ponnyer ska anmälas i sekretariatet senast 30 minuter före bedömningsklassens början. Vid anmälan skrivs en hästägarförsäkran under, vilket måste göras innan ponnyn lastas av på platsen. Utställaren håller själv med nummerlappar (finns ett begränsat antal att köpa för 20kr/st). Sekretariatet stänger 30 minuter efter det att BIS korats. Innan dess ska protokollen hämtas ut och passen stämplas för de som så önskar.
Mätning
Deltagare i miniklass samt alla 3-åriga ston ska mätas på utställningsplatsen innan ponnyn ställs ut i utställningsringen. Mätintyg godtas ej. Mätning sker på anvisad plats kl.8.15-9.00 eller kl.12.00-12.30. Övriga ponnyer kan kontrollmätas på domarens begäran. Mini 1 år och äldre får maximalt mäta 86 cm, standard maximalt 105 cm som treåringar och maximalt 107 cm som fyra år och äldre. Ponny som vid mätning visar sig vara högre än angivna mått, flyttas till standardklass (gäller ponny anmäld som mini) alternativt får visas utom tävlan (gäller standard).
Regler
- Ponnyer med veterinära fel, för hög mankhöjd eller som klippts/stylats i stridighet mot gällande regler (se Grundpropositionen) poängbedöms, men erhåller ej slutpoäng, samt rangeras ej och får ej heller rosett, plakett eller hederspris.
- Hingst ska uppvisas i träns av person över 16 år.
- Hingst fr o m det år den blir 2 år ska vara tränsad hela tiden då den vistas på utställningsplatsen.
- Domare äger rätt att byta ut olämplig visare.
- Barn 14 år och yngre ska bära ridhjälm vid visning av ponny.
- Ponny som kommer för sent till utställningen äger rätt att delta så länge den individuella bedömningen fortgår och den slutliga rangeringen ej påbörjats. Har rangeringen påbörjats får ponnyn sin kritik men rangeras ej och kan därmed inte tävla vidare.
- Om strykningar gör att klasser uppdelade efter färg får färre än 4 deltagare, kommer dessa klasser att slås ihop.
Rosetter och plaketterRosetter delas ut till alla deltagare som rangeras. Klassvinnare får rosett med tryck “Klassvinnare”, dock inte om det bara är en deltagare i klassen.
Plaketter finns att köpa för 20 kr/st i sekretariatet. Ha gärna jämna pengar.
BedömningI ring 1 dömer Ulricha Nordmark följande klasser:
3 (2), 7 (1), 8A - svarta (5), 8B - övriga färger (4), 8M (3), 10 (4), 10M (1), 1M (1), 2M (3), 12M (2), 15M (4), 1(4), 2 (4), 12 (8), 15 (5)
I ring 2 dömer Annika Strindgård följande klasser:
4 (3), 4M (3), 5 (2), 5M (2), 6 (5), 6M (2), 13A - svarta 6 år och äldre (8), 13B - svarta 4-5 år (9), 13C - övriga färger (7), 13M (8), 14B (4)
Sist på dagen dömer domarna gemensamt följande klasser i ring 1:
9 (1), 9M (1), 11 (9), 11M (2), 14A (2), 16 (1)
I lunchpausen bedöms klass 18 Handler och 20 Maskerad i ring 1. Möjlighet finns att efteranmäla till båda dessa klasser fram till kl.11 utställningsdagen.
Kostnad: 50 kr/ekipage för medlemmar (dubbel avgift för icke medlemmar).
Hederspriser som delas ut bland utställningsponnyerna:
BIS och Reserv BIS från Linnea Ornstein
BIS 3:a från Stuteri Källarbacken
Bästa Veteran från Runa stuteri
Bästa Valack från Marie Claesson
Bästa Skäck från Blåklockans stuteri
Bästa Skimmelföl från Love Spring RS 298/Irene Lado
Bästa 3-åriga Standardsto från Hamra Ponnystuteri
Bästa Västmanländska Ponny från Västmanlands Hästavelsförening
Bruksklasser
Under dagen anordnar Shetland Nord tävlingar i agility och precision. För att inte krocka med visning i utställningsklass, tillämpas Drop in-start mellan kl.9-14. Möjlighet ges även att prova på utan kostnad så länge tävling inte pågår. OBS! Att alla som vistas med ponny på bruksbanorna ska ha hjälm och ponnyn ska vara iförd träns! Efteranmälan är möjlig till en kostnad av 100 kr/start för medlemmar (dubbel avgift för icke medlemmar). Rosett till alla som genomför tävlingsklass, pris till placerade. För information om tävlingsklasser, regler, deltagarmeddelande och deltagarlistor, se www.shetlandnord.com.
Hederpriser som delas ut bland bruksekipagen:
Allroundchampion Den ponny som lyckas bäst i bruks och utställning sammantaget
Bästa Bruksekipage Barn Den deltagare till och med 14 år som lyckas bäst i bruksklass
Bästa Bruksekipage Vuxen Den deltagare 15 år och äldre som lyckas bäst i bruksklass
ServeringLättare lunch finns till försäljning på platsen.
Tack för att du har lagt ut detta här. Fick det också på mejl idag, men har ingen möjlighet att lägga ut det på SSS hemsida. Då jag är på semester och inte har datorn där allt som rör hemsidan ligger med mig :-( Är lite svårt att bära med sig en stationär dator:-) Så jag har bara tillgång till min mobil

#1 Det var nog ingen som riktigt hade koll på att webbmastern var på semester. 😇
Meningen var från början att katalogen skulle skickas ut till utställarna, men när vi nu inte vågade chansa på att den skulle hinna fram i tid och därför delar ut den på plats istället, lägger vi ut den här i sin helhet så att de som gärna vill kunna bläddra i den i förväg, åtminstone kan scrolla lite i den istället. 😉
#2 Härliga vinster, Linnea!

Snygg layout på katalogen!
Vilken snygg katalog!!
Jätte proffsig….älskar dom små hälsningarna från sponsorerna
Carina W

Men oj vilken jättefin katalog Pernilla, synd och skam att den inte hann skickas ut så man fått bläddra och beundra layouten 🌺
#3 Jag kan inte öppna, står att dokumentet är skadat.

Det är nog den finaste utställningskatalog jag någonsin sett 🌺

Fantastiskt fin katalog! 😘🌺
jättesnygg !!! jag skrev ut den själv 😉

Vilken fantastiskt fin katalog, riktigt bra layout.
Stor eloge till dig Pernilla 🌺

Jag kan inte heller få fram dokumentet, står att det är skadat =(
Har ni uppdaterat Adobe Reader?

Var hittar man katalogen??????
#14 I inlägg nr 3 i högra hörnet.
Jättefn katalog Pernilla. Roligt att vi som inte ska till RIKS fick ta del av den. Jag fick läsa den två gånger för första gången tittade jag bara på de fina bilderna och missade vilka som var anmälda 😉
Medarbetare på djurskydd.ifokus