Transportera shettisar
Hur gör ni andra när ni transporterar era shettisar? Låter ni dom stå lösa eller binder ni upp dom?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det är olika. Ibland kör jag dom lösa men då har jag en vägg i framtill så att främre delen är "avstängd". Känns lite säkrare att veta att de inte kan komma fram till dörren. Kan även vara skönt att kunna ha hästen lös som i en box när man är på utställning så att de/den slipper stå uppbunden alltför länge, tänker mest på om vi visar i Öst tex. då vi alltid hjälper till på dessa utställningar och då blir det långa dagar i transporten.
Amor vincit omnia 

Jag gjorde om transporten så den passade shettisar. Satte in extra mellanvägg så jag kunde köra 3 st shcttisar samtidigt. Smidigt vid träning och tävling. Så sänkte jag bommarna fram så de satt lagom högt.
Blev jättebra och hästarna stod fint!

Jag kör mina lösa. Eftersom jag hyr transport är det sällan bommen är tillräckligt låg för shettisar. När jag köper en egen transport skall jag "shettisanpassa" den. Jag har en gummiflärp runt låset på utsidan av framdörren, så att de inte skall lyckas öppna den från insidan. De brukar dock stå i bak av transporten och mumsa hö.

vi kör våra uppbunda och vi har anpassat bommarna efter shettis storlek , sen går iof sig inte våran dörr att öppna innefrån
Vi har satt en skiva under bommen, så de inte kommer fram. Våran dörr går inte att öppna innefrån. Kör vi hästarna lösa som tex. sto m. föl har vi ändå skivan/bom i så det blir lite extra stöd. Står de uppbundna har vi också mellanväggen i med tanke på att de får bättre stöd.
Vår transport är "shettisanpassad" på så sätt att vi ställer hästarna i sidled (4 st) med mellanväggar. Obs! Vår transport är 170 cm bred. Och de är uppbundna.

Kör nästan alltid våra lösa och då utan mellanvägg. Dörren går inte att öppna innefrån. Om vi har ngn som ska åka samtidigt som halvblodet så har vi ju mellanväggen i och sedan sänkbar bom.
#6 Är det Umeåsläp? Det verkar ju himla bra. Vårat släp känns som det är 1dm brett i bland.
#8 Nej det är en Kylingekärra, boggie och som sagt extra bred (170 cm).
Det är ett ganska tungt släp (1500 kg), men superbra när man ska ta med flera ponnyer t.ex till utställning eller trav. Vi har gjort så att det går att hänga på 3 st sulkys också.

Jag kör min shettis lös. Funkar jätte bra!
Gör som Anna N. Kan också välja om de ska åka normalt eller med en bred och en smal sida. Är perfekt om man t ex ska ha en åring och sto med föl med sig.

Jag kör ibland tre sida vid sida. Om de funkar ihop så står de utan mellanvägg, annars ställer jag mellanväggen på snedden och låter en stå på smala sidan och två på den breda. Sen beror det ju lite på hur de är i hullet. Tre överfeta damer får inte plats på det viset. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag har mina fastbundna, ändå gången de åker lösa är när de är föl och ev som ett åringar.