RIKS Bruksklasser
Då RKS beslutat sig för att dra sig ur att arragera bruksklasser på RIKS i Köping så blev jag hastigt tillfrågad o har tackat ja till att anordna bruksklasser istället då jag tycker det är synd om det inte skulle bli något alls.
Ny propp kommer inom kort o kommer läggas ut så fort jag gjort klart den. Den enda skillnaden är att hoppningen utgår då jag inte kan få ihop tillräckligt med funktionärer med så kort varsel.
Det kommer bli ledd,riden samt tömkörd agility och riden o tömkörd precision med drop in under begränsad tid. Även prova på agility.
Jag svarar ej på några frågor om det inställda arrangemanget utan det får tas med ansvariga för det.
Mer info inom kort!
Självklart ska ni prova på o tävla bruks!
Varmt välkomna
// Sanna Eriksson
Du är en klippa Sanna!!
#0 All heder åt dig som ser till att de som sett fram emot detta kan fortsätta göra det. Skickar dig en cyber 🌺
Veritas odium paretFörvånad
En stor eloge till dig Sanna!

Men prova på agility? Behövs anmälan till det? Vore kul!
Nu hittade jag denna tråden, kanske det blir en agility start i alla 🙂fall….
Sanna du är helt fantastisk!
Eldsjälar som dig måste vi vara rädda om 🙂. Sponsrar gärna några priser om du behöver.

Sponsrar gärna också några priser till Bruksen!
Måste man anmäla till prova på agility?
Åh vad bra att du tar tag i det här Sanna, då kommer vi också!!! Finns det möjligtvis någon chans att det blir någon annan vippbräda än den som var senast? Det vore väldigt bra isådanafall för oss som har små barn och stora shettisar.😉 Den var väldigt hög och kort. Jag förstår självklart om det inte går, jag tänkte bara fråga🙂.
Vi ser verkligen fram mot det här och sonen är eld och lågor!!
MVH
Anna-karin/Linus och Käpplinge Victory
Roligt Sanna! Då måste jag se till att anmäla :)
Men åhh så underbart, dottern är supersugen på att "tävla" så om det blir lead rein i Köping kommer vi garanterat!
Edit: Läste igen och förstår det som att det INTE blir ridklasser?

Då var propositionen klar och vi är redo att ta emot anmälningar!
Proposition och anmälningsblankett finns på Shetland Nords hemsida www.shetlandnord.com.
Lite kortfattad info:
- Anmälningstiden utgår fredagen den 9 augusti
- Startavgift 60 kr för medlemmar (dubbel avgift för icke medlemmar)
- Möjlighet att efteranmäla till en högre avgift
- Agility - vid hand, riden och tömkörd
- Precision - riden och tömkörd
- Allroundchampionat där alla ponnyer som startar i både bruks- och utställningsklass är med och tävlar (de tre bästa bruksresultaten räknas ihop med utställningsresultatet).
- Bästa Bruksekipage (Barn respektive Vuxen) där alla ekipage som startar bruksklass är med och tävlar (de tre bästa resultaten räknas).
- Möjlighet att prova på både agility och precision utan kostnad när tävling inte pågår!
Varmt välkomna!

Ni som vill sponsra bruksklasserna med priser - vänligen kontakta mej via e-post granje@tele2.se. Vi blir självklart jätteglada för alla bidrag!

Kom igen o anmäl nu! En vecka kvar att anmäla ;) Som ovan skriver så tas hederspriser emot tacksamt! Är glad för allt,som tex hovkrats,mankam osv.

Jag vill gärna prova på agility!! Vore jättekul!

#17 Självklart ska du göra det! Ponnyerna brukar tycka det är superskoj!

#16. Har meddelat Pernilla att jag tar med något hederspris.

#19 Tack snälla!!!

puttar,sista dag på fredag för anmälning

Det är supermånga anmälda!!!! Hur kul som hellst! 😃
Ni kan maila in er anmälan senast fredag kl 24. Sen kommer jag börja med listorna 😉

Deltagarlista
Köping RIKS 18/8
Clear Round Agility
1.Lukas Anjou- Östertorps Karina
2.Sanna Eriksson-Lexies Joline
3.Linus Axelsson-Käpplinge Victory
4. Mikaela Sköld-Käpplinge Victory
5.Anna-Karin Axelsson-Gullsmyras Demo
6.My Rautio-Björk Af Jäboruder
7.Ann-Marie Anjou-Lava
8.Saga Anjou-Lava
Klass 1. Agility Barn tom 7 år 2 placerade
1.Freja Sjöberg- Axös Lilla Tindra
2.Nathalie Sundström- Askar
3.Linus Axelsson-Käpplinge Victory
4.Ida Anderberg-Biggles
5. Ida Anderberg- Wip Le Grand Jete
Klass 2. Agility Barn 8-14 år 3 placerade
1.Siri Sjöberg- Axös Lilla Tindra
2.Jennifer Cederborg- Askar
3.Mikaela Sköld- Käpplinge Victory
4. Jonna Bond-Zorro
5.Jennifer Cederborg- Upplandas Alice
6.Meja Bond- Zorro
7.Tova Johansson-Emmeros Henny
8.My Rautio-Björk Af Jäboruder
Klass 3 Agility Vuxna 5 placerade
1.Helene Dellenfalk-Helida
2.Charlotte Dellenfalk-Helida
3.Emelie Videll-Käpplinge Organza
4.Sanna Eriksson- Askar
5.Anna Sjöberg- Axös Lilla Tindra
6.Sofie Nikolaisen- Ideal Av Friheten
7.Helene Dellenfalk-Lillprinsen
8.Anna-Karin Axelsson- Gullsmyras Demo
9.Sanna Eriksson- Upplandas Alice
10.Charlotte Dellenfalk-Sjöängens Limerick
11.Charlotte Dellenfalk-Lillprinsen
12.Jannica Eriksson-Alexander
13.Sanna Eriksson-Lexies Joline
Klass 4 Riden Agility 2 placerade
1.Siri Sjöberg- Axös Lilla Tindra
2.Freja Sjöberg- Axös Lilla Tindra
3.Ida Anderberg-Biggles
4.Ida Anderberg-Wip Le Grand Jete
Klass 5 Tömkörd Agility 4 placerade
Lisa Wicksell-Ekodora
Emelie Videll-Käpplinge Organza
Sanna Eriksson- Askar
Jonna Bond-Zorro
Sanna Eriksson- Upplandas Alice
Meja Bond-Zorro
Anna Sjöberg-Axös Lilla Tindra
Sofie Nikolaisen-Ideal Av Friheten
Helene Dellenfalk-Helida
Charlotte Dellenfalk-Lillprinsen
Charlotte Dellenfalk-Sjöängens Limerick
Jannica Eriksson-Alexander
Klass 6 Riden precision med ledare 1 placerad
Nathalie Sundström- Askar
Sara Thunqvist-Baronessan
Adam Thunqvist-Baronessan
Klass 7 Riden precision med vuxen på banan
2 Heat 2 placerade
Siri Sjöberg- Axös Lilla Tindra
Freja Sjöberg- Axös Lilla Tindra
Kip Rooth-Rasmus på Luffen
Ida Anderberg-Biggles
Ida Anderberg-Wip Le Grand Jete
Lukas Anjou-Östertorps Karina
Klass 8 Tömkörd precision 2 Heat 7 placerade
Emelie Videll-Caramella
Pernilla Persson-Peggy v.d Stenenheul
Anna Sjöberg- Axös Lilla Tindra
Helene Dellenfalk-Helida
Marie Rooth-Rasmus på Luffen
Sanna Eriksson- Askar
Jonna Bond-Zorro
Sofie Nikolaisen- Ideal Av Friheten
Charlotte Dellenfalk-Lillprinsen
Anna-Karin Thunqvist-Baronessan
Sanna Eriksson- Upplandas Alice
Meja Bond-Zorro
Helene Dellenfalk-Helida
Charlotte Dellenfalk-Sjöängens Limerick
Helene Dellenfalk-Sjöängens Limerick
Elin Ljungqvist-Peggy v.d Stenenheul
Jannica Eriksson-Alexander
Clear round Precisiontömkörning
Jennifer Cederborg-Askar
Mikaela Sköld-Käpplinge Victory
Sanna Eriksson- Lexies Joline
Anna-Karin Axelsson-Gullsmyras Demo
Kip Rooth-Rasmus på Luffen
Varmt Välkomna!

Med reservation för felstavningar 😉
Har jag missat någon/något så fixar vi det givetvis på plats-ingen panik 😃
En fundering bara - Varför startar samma häst och ibland samma ryttare på olika hästar direkt efter varandra? Vore det smidigare att ha ett par starter emellan så man kan göra bytet i lugn och ro? Eller är det har bara deltagarlistor och så startar man som drop in?

Som det står så är det DELTAGARLISTOR,och drop in start.
Givetvis sätter jag de ryttarna/kuskarna först o sist i vanliga startlistor.
Det var därför jag skrev deltagarlistor så alla skulle förstå….

På Shetland Nords hemsida finns nu Deltagarlistan samt Deltagarmeddelandet utlagt.
…och jag läste STARTlistor både en och två gånger innan jag postade mitt inlägg… 🤪😉
En liten undran bara…… Hur kan det komma sig att en HINGST ( WIP le grand jete) får starta i klass 1 med ett barn som är UNDER 7 år gammal, när en hingst på utställningen MÅSTE visas av person över 16 år???
Vuxen med på banan visst… men antingen så är den vuxne så nära att den i princip håller i hästen, och då känns det orättvist mot andra deltagare, eller också är den inte nära nog att gripa in?
Jag vet absolut inget om denna hingst och hans temperament, utan frågan är generell, eftersom Shetland Nord står som arrangör? Borde man då inte ha samma åldersgräns för att hantera hingst på både utställning och bruksklasser?

#29 Att reglerna ser olika ut beträffande ålder för den som visar hingst på utställning och tävlar i bruksklass kan tyckas inkonsekvent, men med en 16-årsgräns även i tävlingsklass skulle det i praktiken innebära att alla hingstar utestängdes från att starta i ridklass, vilket inte känns som en bra lösning för en förening som arbetar för shetlandsponnyns användbarhet.
Från arrangörshåll kan vi avvisa alla ekipage som inte kan framföras på ett säkert sätt (vare sej det är ryttaren/kusken/handlern som visar dåligt omdöme, ponnyn som inte är tränad/hanterad för sin uppgift eller utrustningen som är dåligt tillpassad/trasig). Detta finns reglerat i proposition och hästägarförsäkran för tävlingen, vilket alla deltagare godkänner vid anmälan.
Glädjande nog har vi hittills aldrig ens behövt påpeka brister i säkerheten bland våra tävlande ekipage. /Pernilla, styrelsemedlem i Shetland Nord
Synd att det är så långt att åka (och att jag hittade detta nu), annars hade jag mer än gärna varit med :)
MVH
Sofie
# 30 Min fråga gällde klass 1 dvs ledd Agility… Tycker det är märkligt att ett barn får leda en hingst där, det strider emot allt mitt säkerhetstänk att tillåta det, men men….
Åsikter kan vara olika, huvudsaken för mig är att ni har tänkt på frågan och att det inte ramlat mellan stolarna, och så får jag hoppas att ägare och barn har koll på läget helt enkelt!

I agility är det väl bara ett ekipage i taget på banan? Och banan är väl troligtvis inhägnad på något vis?
I mitt tycke skillnad mot att visa en hingst i en utställningsklass med flera andra hästar i samma ring.
# 33 I Svenljunga 2012 var Agility på gräsmattan utanför ridhuset, inte inhägnat…. Jag vet inte hur det ser ut på RIKS, hoppas det är annat upplägg där…. Så… du tror att vuxen leder hingsten före tävling och barnet inte får ta över förrän inne på banan? i så fall är det väl kanske mer OK…
# 30 Hur är det möjligt att tillåta ett barn under 7 år att handha en hingst när det står så här i Grundpropösition 2013 på SSS hemsida:
"-Hingst skall uppvisas i träns och av person över 16 år…" " Ingen dispens kan lämnas från dessa regler"
Gäller inte Grundpropositionen för bruksklasserna???
Madelene! Vi hade heta diskussioner om detta i väst förra året inför hoppningen i Nossebro. Då SSS styrelse är helt ointresserade av bruks aktiviteter så har varje lokal förening mer eller mindre sina egna regler. Vi försökte få till stånd att representanter från varje lokal förening skulle kunna få träffas i samband med ex höst mötet och diskutera detta men SSS svarade inte ens på mailet. Hoppningen löste vi som så att vi gjorde den i samarbete med ridklubben i Nossebro, bla för försäkrings frågan och då gick vi efter ridsportförbundets TR, där det inte står något om att barn får rida hingst, vi var också i ridhus.
När vi sedan hade Agilityn i Vartofta hade vi den inom inhägnat område vilket jag tycker är mycket viktigt oavsett bruksklass. Det är ju tyvärr mycket större risk att en ponny kommer lös "i stridens hetta" än på utställning. Även då vi varit i Syd och ordnat bruks så eget ridhus eller stängd paddock. På riks de sista 2 åren har det varit så också. Det behöver ju inte vara hingst för att det skall bli farligt. Tänk t ex om någon kör vält och en häst kommer lös med vagn….Rid o köklubben har ju sitt eget TR, ridsportförbundet sitt o lokalföreningen sina. Summan utav detta långa inlägg är att jag anser att vi måste få till ett vettigt TR för bruks anordnat av SSS plus lokalförningar.
Dock vill jag inte utestänga barn som har hingst då jag anser att våra tävlingar skall vara inkörsport till att ponnyerna kommer ut bland andra raser och det finns otroligt duktiga barn, såsom ovanstående som tävlar. MEN, ett säkerhets tänk enligt ett specifikt TR som gäller i hela landet måste till. Ett bra exempel, inga mera agility på gräsmattor…..
Sanna! Finns det plats att efteranmäla till agility klasserna. 1 ekipage?
Skulle du vilja maila din adress till oss eftersom vi skall stalla upp hos dig? Hur långt är det till utställningsplatsen? Mail är hannigarth@outlook.com eller hotmail.com på slutet istället, båda går bra. Skall bli trevligt! Ser fram mot att träffas.

#34 Om du läser vidare i Grundpropositionen, så står det att vad som gäller i bruksklass, regleras av respektive regionalförening. Grundpropositionen gäller utställning, tävlingen har sin egen proposition.
#35 Jag välkomnar en övergripande grundproposition för bruks inom SSS och regionalföreningarna!

#36 Absolut! Ni kan anmäla på plats. Inga problem! Mailade dig i förrgår info om box o om vägbeskrivning 😉
Välkomna!

LYCKA TILL IMORGON NU ALLA TÄVLANDE!

Bruksklass är väl tävling och man får tävla hingstar både inom ridsport och de andra grenarna. Tycker också de är skillnad om man är skälv på banan än en ring
TACK för igår arrangörer och medtävlande i bruksklasserna!
Jag och barnen debuterade i bland annat agility och hade en toppendag som gav mersmak. Har nöjda barn som klarade sina uppgifter galant och har massor av positiva minnen med sig inför vidare tävlingar med sina ponnyer 👍.

Stort tack alla tävlande för en rolig dag med många superduktiga ekipage!!
Är grymt imponerad av alla deltagare!
Tackar även mina fantastiska funktionärer för mycket bra jobb!
TACK// Sanna
Ett varmt tack til alla inblandade för välordnade tävlingar. synd bara att de hamnade lite "skymundan" för publikens skull.
Också et stort tack till Sanna för suoerb uppstallning med perfekt service (inkl anmälningsblanketter och kuvert!)
Hälsn Malin o Birgitta.