Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3555 ggr
RomDoll07
0

Hingst i samma hage som sto?

Hej hästmänniskor!

Hingstovan som jag är har jag en liten fråga till er som kan mer än jag. Det är nämligen så att jag håller på och letar efter en minishettis att köpa och hittade igår en annons om en 4-årig hingst. Det var väldigt mycket med den hästen som stämmer överens med vad jag letar efter och dessutom fanns den väldigt nära där jag bor, så jag är väldigt intresserad av att köpa den.

Problemet är bara att jag redan har två storhästar som det var meningen att min blivande shettis skulle gå tillsammans med på lösdrift och en av dom är ett sto (kallblodstravare). I annonsen säger ägarn att minishettisen inte är hingstig och kan hanteras av små barn, men jag tänkte att det kanske blir annorlunda om den får gå tillsammans med ett sto.

Eftersom stoet är så pass mycket större lär ju risken för tjuvbetäckning vara ganska liten (antar jag?), det jag är mer fundersam över är om hingsten kommer vara väldigt påstridig och skapa oro i flocken. Jag har som sagt ingen tidigare hingstvana så jag skulle gärna vilja höra vad ni som kan mer säger, tror ni att det skulle kunna funka?

Jag kan tillägga att den andra storhästen är en tinkervalack som förut har varit "ordningsvakt" i en unghingstflock, så jag tänkte att han kanske skulle kunna hjälpa till att hålla ordning på hingsten (han är också ledare över stoet).

Väldigt tacksam för svar, helst så snart som möjligt innan hingsten blir såld.

Cahira
0

Du kan inte ha den separerad en liten stund i början och tillkalla veterinär för kastrering innan han släpps ut?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

RomDoll07
0

Oj, det var snabbt svarat så här mitt i natten :)

Om det inte funkar med stoet kan jag tänka mig att kastrera honom, men om det inte är något större problem hade jag gärna haft kvar honom som hingst. Jag har nämligen tänkt skaffa nått minishettissto framöver och det skulle vara väldigt kul med ett föl (eller flera) nån gång i framtiden. Då blir det ju så mycket lättare om man har en hingst själv.

Jag har inget emot att ha en hingst i sig, problemet är ju bara att jag helst skulle vilja ha honom tillsammans med de andra hästarna. Ett alternativ vore ju att ha honom i en egen hage, men eftersom jag tycker att hästar ska ha sällskap skulle jag helst vilja undvika det.

Cahira
0

Ah då är jag med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Snaedis
11

Är det en godkänd hingst ? Jag tycker inte det är lämpligt att ha hingsten tillsammans med ditt sto även om det nu är skillnader i storlek . Risken för skador är stor , och även kommer det bli jobbigt och stressande för den lille hingsten att gå med ett sto . Så jag tycker att om du nu gärna vill ha just den så bör du fundera över att kastrera honom om du vill ha alla i samma flock .

SandraO
0

Håller med föregående.

Annette
3

Det är inte säkert att det fungerar att ha en sent kastrerad hingst med ston. Kan även bli bekymmer med två valacker ihop med ston. Själv skulle jag undvika det, särskilt om det är stora skillnader i storlek på hästarna eftersom jag tycker skaderisken är för stor.

Det finns ju väldigt många ponnyer till salu, kanske kan du hitta någon annan som passar bättre i den situation du har?

seijsing
2

Av egen erfarenhet skulle jag avråda dig från att ha shettishingst m stort sto. Jag hade min miniavelshingst precis som du skriver - med fullstort sto och valack. Visst klättrade den lille på henne ibland men nådde ju knappt till knät på henne och hon var snäll. Därför tvekade jag inte att låta nästa minihingst också gå tillsammans m fullstort sto. Allt gick bra, hon var supersnäll, till plötsligt en dag hon blev less och troligen hytte m bakhoven för att fösa bort honom. Deras huvud är ju mitt i sparkhöjd och han blev illa skadad på käken. Har i efterhand även hört från en väninna att hennes lilla fick käken avsparkad av storhäst. Med facit i hand kommer jag därför aldrig ha små hingstar m stora hästar, större ponnyer igen och jag skäms verkligen över att en ponny blev skadad innan jag förstod det… Bra därför att du kollar upp det innan! :)

Hanna-D
2

Dessutom KAN det ju faktiskt bli föl, finns flera sådana exempel, t ex en ridskoleponny jag träffat som är korsning minishetland och nordsvensk där modern var nordsvensk, hon blev betäckt liggandes ner. Det blev en trevlig B-ponny men inget att rekommendera…

Ponnybus
1

Jag avråder med från att ha en hingst med dina andra två hästar. VILL stoet bli betäckt kommer hon se till att bli det, förslagsvis genom att lägga sig i "grodställning" vill hon INTE bli betäckt och hingsten ändå klättrar så löper det stor risk för hemska skador :(

AnnaFagerell
0

Finns faktiskt en shetlandsuppdödare som för några år sedan fick sig en aha upplevelse då hennes halvblod var betäckt… Det enda de hade på gården var shetlandshingst. Förvisso godkänd men vad gör det? den gick inte ens i den hagen och hade aldrig setts i den hagen heller där halvblodet gick… Så de behöver inte ens gå i samma hage för att det ska bli föl.

Tycker det är dumt att ha hingstar med ston. Varför locka deras hormoner till något sådant?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

okitok2
1

Dessutom kan en hingst åka på mer än rejält med stryk av en dominant valack, upplevde detta inom travet för många år sedan och jag kan säga som så att den hingsten kom inte till start på bra länge efter den omgången han fick av valacken. ( varmblod)

RomDoll07
1

Tack så mycket för alla bra svar, nu har jag lite mer kött på benen. Vi får ta oss en funderare och se hur vi ska lösa det hela.

Kida
0

I mina yngre dagar så ägde jag en korsningsponny. Pappan var en whels på 122 och mamman ett stort sto korsning mellan ardenner och nordis… Hon var både hög och bred ;) Det blev en tjuvbetäckning. Det var inte vi som ägde stoet men jag träffade henne när jag hämtade min ponny. Så visst kan det bli föl.

StuteriSolo
8

Jag skulle inte ens fundera på saken, en hingst i samma hage som ett sto och en valack bäddar för bråk på alla fronter, hinsten vill ha stoet för sig själv, stoet vill inte veta av hingten och valacken som "äger" flocken vill inte ha en inkräktare.

Så blir ingen skadad den första veckan kan det komma en överraskning efter elva månader 😃