Skäckar med lite tecken
Patrons Murkel var extremt lite vit för att vara skäck. Jag orkade inte leta reda på mina egna foton men google gav mig denna bilden:
http://migrated.ifokus.se/uploads/f67/f674475793d54e2bbc2657ab16c01ae3/img-2288.jpg
Han har alltså tre vita ben och jag har genomsökt hans kropp nästan med lupp, INGA vita fläckar alls där. Men skäck var han definitivt, han har lämnat många skäckavkommor med enfärgade ston - bland annat det enda föl jag själv fick efter honom (hade honom på station 1997)
#9 Travskolan på Färjestad hade flera helsyskon efter honom u. Sara (5 st? i olika perioder) varav flera vara minimalt tecknade. Patrons Pax & Pompe gick där längst tid under perioden då jag var där ibland och den ena av dem hade bara typ en vit kota och nåt litet tecken till och den andra tror jag hade något lite mer vitt. Bara en av alla de 7 helsyskon är registrerade som skäck.
Min 2-åring är formellt sett ingen skäck - båda hennes föräldrar är fuxar men mammans linje har stora bläsar - men det finns de som hävdar att anlaget för stora tecken är samma som sabino-anlaget. Skulle det fortsättas avla på hennes stora tecken och det slog igenom så skulle hon förmodligen några generationer framåt ha stora höga tecken som de man ser på t.ex. new forest (där godkänns inte de som har för höga tecken på benen som till slut "spiller över" på magen).
I praktiken har hon ju lika mycket tecken som en del minimalt tecknade skäckar. Hon är dock bara fux. Hon har blått högeröga, vänsterögat har en blå skära (halva ögat är blått), bred bläs, vit underläpp, vit kota vänster bak samt vit hov höger bak. :)
Gläntans Norton har samma sak - två fuxföräldrar, men han har själv vita bakkotor vilket oftast är ett tecken på att hästen är skäck. Nortons morfar är å andra sidan Kärlingehults Orkan som är skäck, så det är ju i teorin möjligt att hans mamma var minimalt tecknad skäck - jag har inte sett henne så jag kan inte bedöma det.
Om jag inte har fel i hjärnarkivet gick det ganska nyligen in en hingst med vit kronrand på ett bakben? Någon som har bild? Och om jag inte minns fel är någon av färäldrarna skäck?
#11 Fick lära mig att shetland inte kan ha så stora tecken på benen… Har aldrig sett en shetl med strumpor. Kul! Avla på 😉
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#17 Jag har inget intresse av att avla fram höga strumpor, så länge hästen är fux/röd och helst med ljus man & svans så spelar tecken ingen roll. Ville bara visa ett exempel på en ponny med vita tecken på benen som inte är skäck.
En rolig detalj, Epus hade en liten vit fläck på korset, vilket de flesta av hans avkommor hos oss också fått, fast på lite olika ställen.

#12 Oj så snygg!