Kostnad DNA, m.m.
Om man får en importerad hingst godkänd i Sverige, vad kostar DNA-testet då? Säg att mamma och pappa finns i Tyskland och pappa är givetvis godkänd=SLU kan lätt få tag i pappas DNA.
Vilka andra kostnader tillkommer ? Är intresserad av ALLA eventuella kostnader.
Är hingsten DNA testad i sitt land kostar det ingenting SLU hämtar den informationen

CEM kostar ju också, det måste göras på en importhingst
#1 Ni har väl gjort det på er hingst nyligen.
Visst sjutton!
Sva kostnaden 4 prov 1531 Kr
Veterinärkostnaden 1000 Kr
Stambokföring av hingsten 500 kr
Anmälning till hingpremieringen 750 kr + kringkostnader runt den resan.
Registrering i Sverige 400 kr

Tack, Ellinor, för ett utförligt svar! 

Ursäkta ett litet sidospår till. Är det alltså så att de EU-godkända hingstar som kommer hit och inte visas på avelsvärdering inte ens MÅSTE ta CEM-prover innan de används i aveln. Kan man alltså ta in en hingst från Tyskland och strunta i att CEM-testa och bara börja betäcka? Det är ju ine så snyggt isf…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#5 Ingen fara. All info välkommen. Då kanske du kan tala om vad CEM är ?

#6 Kopierat från SVA om CEM:
CEM - Contagious equine metritis
CEM är en förkortning av, Contagious equine metritis vilket betyder smittsam livmoderinflammation hos häst. CEM är en anmälningspliktig könssjukdom, orsakad av bakterien Taylorella equigenitalis. Det är, så vitt man känner till, en relativt ny sjukdom som påvisades första gången 1977 i England.
I Sverige påvisades bakterien första gången 1982 i samband med ett allvarligt utbrott. CEM bekämpas i många länder med framstående hästavel på grund av att dräktighetsresultaten sjunker markant vid utbrott, och att smittan därigenom kan orsaka betydande ekonomiska förluster.
Kliniska symtom
Hos infekterade hingstar ses inga sjukdomssymtom, men de kan vara kroniska smittbärare under mycket lång tid, om de inte kommer under behandling. Bakterien hittas på penisskaftet, fossa urethalis och urethra - urinrörets mynning. Hos sto förekommer också symtomfria smittbärare, men de kan också drabbas av akut livmoder-inflammation (endometrit). Symtomen kommer vanligen inom 2-10 dagar efter betäckning i form av flytningar från slidan.
Flytningarna kan variera i omfattning, från mycket kraftiga till att inga symtom ses utåt. Vid en gynekologisk undersökning konstateras då ofta en varig flytning i främre delen av slidan. Samtidigt ses även den för CEM typiska bilden av en kraftig inflammation i livmodermunnen och slidan. Infekterade ston uppvisar ofta förkortade brunstintervall. CEM bör alltid finnas med som en differentialdiagnos om en bakteriell livmoderinfektion misstänks.
Ett sto som uppvisar flytningar efter betäckning eller en grupp av ston som efter betäckning uppvisar förkortade brunstintervall, med eller utan yttre tecken till flytningar bör, förutom prov för allmän bakteriologisk odling, även undersökas avseende CEM.
Symtomen hos sto avtar efter några dagar till någon vecka. Avläkning kan ske spontant, men man räknar med att ca 5 procent kvarstår som kroniska smittbärare under längre tid, upp till två år efter sjukdomsdebuten. CEM ger sämre dräktighetsresultat, men det finns inga belägg för att smittan ger upphov till fosterdöd, ökad dödlighet under nyföddhetsperioden, missbildningar eller kvarstående fertilitetsstörningar.
Ston som tillfrisknat blir endast delvis immuna och kan infekteras upprepade gånger. Symtomen brukar då inte vara lika grava som vid den föregående infektionen.
Smittspridning
CEM sprids i första hand genom betäckning, men kan också överföras av skötare/veterinär i samband med undersökning och annan manipulation av könsorganen på sto och hingst. Förorenade instrument kan vid undersökning av stoets könsorgan fungera som smittspridare och ska därför bytas mellan varje sto. CEM-bakterien har även isolerats från fosterhinnor hos infekterade ston och från föl födda av infekterat sto.
En ny smittspridningsväg konstaterades för några år sedan i Sverige. Bland unghingstar i gemensamhetsbox och på bete påvisades en horisontell spridning av CEM. Exakt hur smittan överfördes är inte klarlagt men mycket tyder på att det var en kontaktsmitta som överförts då hingstarna red på varandra.
Smitta via kontaminering av boxar, redskap och dylikt kan dock inte uteslutas. Mot denna bakgrund bör man vara försiktig vid ihopsläppning av hästar med okänt CEM-status, exempelvis utländska hästar som är på tillfälligt besök i landet.
Diagnos
CEM kan inte särskiljas från infektioner orsakade av andra bakterier vid en klinisk undersökning av könsvägarna. Det är därför nödvändigt att prov tas för bakteriologisk undersökning med frågeställningen CEM vid misstänkta fall. Provtagningen skall utföras av veterinär. Bakterien är svårodlad och kräver speciellt transportmedium. Provtagningsmaterial kan rekvireras från SVA.
CEM - en viktig orsak till att dräktighetsresultaten sjunker, som därigenom ger betydande ekonomiska förluster.
/Cattis
Enligt SVA är CEM en ovanlig sjukdom i Sverige

#8 Därför att alla importhingstar varit tvugna att testas innan de används i avel i Sverige ja.
Krävs inte kontrollen, om man kan komma undan det testet så lär den kunna bli större i landet. Otrevligt isf.
/Cattis
#9 ja det är ju därför Sverige är så fritt från detta. Är ju jättebra att man testar nya individer. Gör man inte det på importston? Borde man göra annars för dom sprider ju om något smittan

Även dom hingstarna som inte visas fram på avelsvärdering ska ta CEM prov som ska vara negativt. I allafall gör vi det på alla hingstarna som kommer från utlandet.
Såg Ellinor skrev att det var 4 prov. Finner det märkligt … här är det 3 prov. Undrar var dom tar det 4e? Hade varit kul att veta.
Förut krävdes det 3 provtagningar på 3 ställen med minst en veckas mellanrum. Då tog det tid att få hem en häst från utlandet.
Däremot är det lite konstigt att Sverige kräver in CEM prov på importhingstar när det enligt uppgift finns CEM på svenska hingstar.

#7 Great. Tack! 
#11 Finns det på svenska hingstar i dagsläge?

En liten fundering. De ston som åker utomlands och betäcks då, kan inte de föra smitta med sig hit ? eller är hingstarna testade i sina respektive hemland också innan de används i avel. Och de ston som importeras dräktiga, hur är det med dom ?

Nä de (stona) testas ju inte, men hingstarna kan ju föra smittan (teoretiskt) mkt mer och snabbare. Så jag antar att det är därför.
Fast egentligen borde ju även ston testas … Alla hingstar som inte är födda här skall ju testas, även de som inte varit godkända i annat land.
/Cattis

# 15 Visst så är det ju, men ett smittat sto importeras och betäcks av en svensk hingst som blir smittad och betäcker sen ston vidare utan att den blir testad, sen är rulljansen i gång.
Som ni märker är jag skadad av mitt jobb, misstänksam på allt som har med smitta att göra. Det är så mycket skit med importerade hundar och katter så man blir lite anit import.

#16 Sant. Men i UK måste väl hingstarna CEM-testas innan de används i avel har jag för mig. Vet inte hur det är i andra länder… Om det är så behöver man kanske inte vara så orolig för de ston som kommer hit, om de endast bet med godkända testade hingstar.
Med de nya friare reglerna, hur skall de ens kunna försöka kontrollera sådana här smittor? När man kan göra lite som man vill?
/Cattis

Hmmm…kom på en annan sak.
Från Danmark ska det ju inte vara så himla dyrt att få pållen över gränsen. Norge däremot, har inte de dyrare avgifter med tull eller så?
Har för mig att det är en grundkostnad, ganska dyr + kilopris ? Kanske inte är så längre…men å andra sidan är inte Norge EU-land.
#16 så tänker jag också. Ingen har väl kunnat ungå allt skit som grisar har just nu. Jag är likadan, funderar och analyserar sönder allt
# 11 vet inte varför hon tog fyra prov, ska kolla med vetten på fredag, återkommer.
# 5 Va är det sant?? Så importhingstar som inte visas för avelsnämden behöver inte testas för CEM?
Det låter mycket märkligt, borde vara alla hingstar regelbundet om det ska ge resultat.
Jag har tror Finland Cem testar sin hingstar varje år, eller hur är det Erika??

#21 Jag VET inte, men hur skall det kontrolleras om man inte behöver få dem godkända. Man kan ju bara lösa licens, köpa block och betäcka ju… Eller kräver SH av dem att de testas innan de får licensen?
/Cattis
# 24 Ja du allt detta och lite till kanske också bidrar till att det är svårare att få låna hingst till sitt sto.
Ella, vem utförde CEM-testen? Vänder jag mig bara till närmsta vet, och de vet vad de ska göra? Tas proverna vid ett eller flrea tillfällen?
Är väl fr.o.m idag ;-)))) stämplad som partisk gällande import/svenskfödd… men är det bara jag som reagerar över att importhingstar ska testas men inte svenska hingstar. Så man VET alltså att INGA svenska hingstar har CEM? Om de inte testas, hur vet man detta???
Ser man till symtom kan ju dessa var mycket otydliga/helt gå att missa.
De ston som betäcks utomlands (om det nu bara är där smittan finns) och importeras eller tas åter till sverige och betäcks av hingst (oavsett import/svenskfödd hingst) ÄR INTE DESSA STON EN STOR SMITTORISK?
Jag har inget mot CEM-testet… men är det inte "allmänt känt" att åtgärdsprogram måste innefatta hela populatoner/grupper =alla djur, för att vara effektiva?
Att sedan testa hingstar (avsett födelseort) EN GÅNG säger väl inte så mycket? Efter 20 år i aveln kan ju denna hingst ha smittats hundra gånger om efter genomfört test!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Jo men om en smitta är vanligare utomlands, så är det väl inte så konstigt att man kräver att hingstar från dessa länder testas?
Men gällande sådana könssjukdomar, så är ju hingstarna en mkt större smittorisk än stona. Tydligen anser man att det räcker med att hingstar som skall sättas i avel skall vara testade för att hålla det under kontroll?
Det är en ovanligt förekommande smitta i Sverige, så det är inget stort problem mao. Och om alla ser till att testa sina hingstar som tas in så har man ju gjort vad man kan. Ser man till att hålla problemet på den nivån som nu, enligt SVA, är "ovanligt förekommande" så lär vi inte behöva oroa oss för att "hingstarna smittas hundra ggr om".
Man testar för ex abortvirus enbart vid symptom som tyder på smitta eller då häst vistats i stall där smitta funnits. Lite samma sak fast i annan tappning. Man kan ju inte kontrollera/testa varenda häst i landet årligen, man får lita på att ägarna tar sitt ansvar - så är det väl med detta också.
/Cattis
# 27 Visst förstår jag att Sverige ligger bra till vad gäller CEM-statistiken, men mina funderingar är om det inte finns en "dold" summa hästar som har/sprider CEM men att detta inte "syns".
Jag menar, hur många stoägare kontrolerar/testar sina ston om de inte tar sig på språng ett… eller två… eller tre? En symtom är ju sjunkande dräktighetsprocent. Stoet behöver inte visa annan symtom än just detta! Och testas sedan stoet (kanske hingstägaren rekommenderar detta) så syns inte CEM om man inte testar för just CEM.
OBS. Klart vi testar vår hingst som är import… så detta rör endast mina funderingar kring smittspridning. Visst smittar ett sto mindre än en hingst, men om stot betäcks av en hingst och smittar denna - ja då sätter det ju fart.
Må väl,
Maria
# 26. Du beställer CEM testen från SLU och sen kontaktar du en veterinär som tar provet på 3 ställen, på/runt/i snorren på din hingst. Hingsten måste vara CEM testad och negativ för att få ut betäckningsrapportblock från SH.
" 29 Tack!
Men hur sjutton får jag fatt i dessa prover via SLU. Det finns inga länkar på deras hemsida, och SH anvisar till SVA för provagning. Men på SVAs sida står bar info om hur proverna tas, inte hur man beställer dem. Borde inte veterinärer ha dessa hemma/kunna betälla?
Må väl,
Maria

#30. Ring till SLU.

Det brukar bara vara att ringa till SVA så skickar de hem vad man behöver. Tfnnr står väl på hemsidan?
/Cattis
Detta verkar nästan ha blivit en CEM-tråd :-)) men jag kan informera att jag nu talat med SVA, som INTE skickar ut provtester till privatpersoner. Enligt SVA ska veterinären beställa proverna.
Må väl,
Maria
#33 Måste vara ett nytt påhitt. Vi har CEM-testat tre importhingstar och proverna har alltid skickats direkt till mig som privatperson.

Vi testade den hingst vi har haft på station, import hingst och tog även på vår svenskfödda avelsvärderade hingst, vår veterinär tycker att man ska göra det vartannat år, just som skrivs tidigare i tråden kanstona faktiskt smitta hingsten.
båda var negativa, svaren skickades hem till mig.
som ni säger, det kan ju faktiskt komma med importston, eller de ston som betäcks utomlands..

Lägger in svaret på importkostnad från Norge…om jag fattade tullverket rätt.
Man ska betala 25% i mervärdesskatt på stammade djur.