Rymmer
Hej allihopa! Jag hade behövt hjälp med en sak från er vana småhäst människor ;) I somras flyttade vi stall och allt har gått jätte bra, men nu på "sensommaren/hösten" har mitt minsta sto börjat rymma från hagen. Det började med att hon stod på gräsmattan och betade istället för i hagen några gånger, vi drog en tråd till under och trodde det skulle hjälpa men idag på morgonen hittade en som har sin häst där henne i en annan hage med 2 stora hästar som hon inte ska gå med. Vi har försökt byta hage men hon rymmer överallt och jag vet inte ens hur hon kommer ut. och rymmer hon till andra hagar med stora hästar i kan de gå riktigt illa, eller om hon tar sig ut på vägen. Är det någon som har varit med om att hästen rymmer även när man stängslat så gott det går? Hon är 86 cm hög så alltså väldigt liten, men jag har aldrig haft detta problemet innan.
tacksam för svar! :D

Börja med att kolla att elen fungerar.
Fortsätter på #1… Jordningen är ofta problemet. Hur starkt aggregat har ni? Hur många jordspett? Vilken slags tråd?
Hur sitter trådarna?
Jag har trådar på ca 20, 40, 60 cm höjd (och två till ovanför också, då jag även har halvblod).
Det man kan göra, som till sist fik min notoriskt rymmande hingst att stanna i hagen trots ston 3 meter bort, är att ha en jordad tråd mellan de strömförande. Dvs en tråd som ENBART ska vara kopplad direkt till ett jordspett, den får INTE sitta ihop med någon annan tråd någonstans. Den får gärna vara lindad runt stolparna, behöver inte isolatorer. Den ska vara monterad så att en häst som försöker springa genom staketet lyckas komma åt både den jordade tråden och en strömförande samtidigt, DET ger en ordentlig stöt som brukar få dem på bättre tankar.
Fast det finns hopplösa fall också, då hjälper nästan bara fårstängsel eller smålandsgärdesgård…
Elen är kollad ett antal gånger och ja den fungerar. Då det bara är den ena lillen som rymmer och inte den andra så fungerar den fint. och nu undrade jag inte om grejer som att elen fungerar utan om ett sätt att sätta tråden smidigare eller om någon har något annat tips. tack.
Jag ska däremot kolla om det där med en tråd som enbart är kopplad till ett jordspett. :) Det var en bra ide som jag inte tänkt på tidigare!
Snickra en bräda längst ner. Jag har en 1-åring som rymmer, hon lärde sig förra sommaren där stallägarna inte fixade elen trots att de lovade det hela tiden. Några gånger tog hon med sig övriga ut också. Nu i sommar gick hon på bete men det höll i typ 2 veckor innan hon sprängde grinden och tog med sig de andra ut. Hemma hos mina föräldrar fungerar det eftersom de har fårstängsel runt shettishagen, det tar hon sig inte ut genom. Hennes mamma och mormor rymde också som 1-åringar men gör det inte längre, så jag hoppas att det går över och att hon inte lärt in det alltför djupt…
Min hingst rymde några gånger i höstas (som tur var alltid in i tomma hagar…)
Men vi höll fast honom och förde tråden mot mulen EN gång för han hade ingen respekt för tråd, och han har aldrig rymt igen och har respekt för tråd (även utan el). Känns lite grymt men min pappa som är bonde gjorde alltid så mot våra får, och de rymde aldrig igen.
Min ponny traskar igenom direkt om strömmen är dålig. Vi försökte ha han på stora betet i sommar, där är nästan ingen ström och det funka inte, han hade bytt hage inom någon timme. Men vi har väl gett upp lite, vi tog istället bort nedersta tråden mellan hagarna så han kan gå med den hästen han vill för dagen, så nu stannar han i någon av hagarna, och det är vi nöja med.
Förra ägaren till min lille ponny hade samma problem och brände honom på mulen med tråden en gång, då slutade han direkt vilket höll i över ett år men när jag flyttade honom till betet så började han rymma igen. Vi drog en extra tråd men han fortsatte rymma. Ingen vet hur han lyckades ta sig ut. Elen var alltid på och verkade fungera bra. Han är oxå 86 cm hög men med stor tjock man och pannlugg så vi misstänkte att han inte kände av trådens fulla styrka. Fast med fyra trådar och ingenstans att ta sig igenom vad vi kunde se tyckte vi det var underligt hur han ändå tog sig ut. Han sprängde aldrig tråden utan tog sig helt enkelt osynligt ut. Omöjligt att krypa under enligt oss och hoppa över garanterat omöjligt. Efter upprepande trådbränningar på mulen hade han lika stor respekt för tråden som när han först kom till mig men ändå tog han sig ut. Tillslut satte jag skor på framhovarna och vips så slutade han att rymma! Efter 2 månader av förtvivlan så stannade han äntligen i hagen. Vi vet fortfarande inte hur han tog sig ut och någon direkt anledning till varför han gjorde det fanns inte heller då den hagen han gick i var stor nog för en flock för minst 10 ponnysar och bra med bete. Han delade den med bara en shettis till och de var goda vänner. Kanske kan skor på hovarna hjälpa dig med!?