Om modern inte kan visas....
Nu sitter vi i den sitsen att ett av våra ston med säkerhet inte kommer att kunna visas fram (varken på premiering eller utställning).
Stoet har en skada i ett bakben som orsakar rörelsestörning (men givetvis inte smärta) varför vi inte kan visa t,ex. hennes fina trav :-( Hon är kollad av vet.
Nu har hon dessutom skadat ett öga (ja hon är otursförföljd) och kommer opereras imorgon på Strömsholm :-( och komma hem med endast ett öga.
Vi är glada att denna lilla dam klarar sig - men det är klart att många planer gått i kras. Hur blir det med avkommor efter henne? Hon kommer ju aldrig kunna visas, och vad händer då om vi vill visa hennes avkommor? RS etc? Jag är nog lite trött nu, men jag får inte till det i huvudet med om en hingstunge efter henne kan avelsvärderas etc.
Hoppas ni förstår mina funderingar/frågor ;-)
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Går det inte att visa en shettis på premiering om man inte kan visa rörelser? Vi fick ett russto stamboksfört trots att hon var kraftigt halt vid tillfället. Hon hade skadat sig ordentligt, och enda anledningen att hon inte blev avlivad var att hon hade föl vid sidan. Hon stambokfördes utan poäng trots att hon bara var fem år.
Jag tror du kan visa henne för RS om du har ett veterinärintyg på skadan.
Sen tror jag att det är så att döttrar kan få RS även om hon inte har det, men söner kan inte visas och få RS.
För att en shettis skall kunna få RS måste både mor och far ha RS OM den aktuella hästen är född 2006 eller senare. För hästar födda tidigare kan ston få RS även om modern inte har det om jag inte missminner mig.
Ston äldre än 10 år poängbedöms inte på sommarpremiering, om inte ägaren ber om poäng. Med ett intyg på skadan så borde hon kunna få RS om hon håller den kvaliten i övrigt. Tex stambokfördes mitt ardennersto på sommarpremiering trots att hon var halt i trav när jag visade henne. Ett bortopererat öga påverkar inte hennes chans att få RS.
För att få riktigt klara besked så ring och prata med Morgan Johnsson, han har koll på vad som gäller för sommarpremieringarna!

Någon ur avelskommittén i SSS borde också gå att ringa till.
Det är ju ändå föreningen som utarbetar Plan- och Riktlinjerna.

Är stoet import så är det väl andra regler ?
Tack för alla svar. Jag forskar vidare i frågan och kollar med ansvariga.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#6 Skriv gärna vad du får för svar här oxå, det kan ju alltid vara till nytta för ngn annan i samma sits… 😉
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Har du veterinärt intyg på att de beror på skada och blivit en rörelse störning så ska inte det påverka bedömningen,
Hade veterinärsintyg när jag visade en russhingst då han hade haft en fraktur i överkäken och de fattades lite tänder mm och det påverkade inte hans bedömning