Utställningstankar
Jag funderade på utställningar i största allmänhet och då dök följande minnen upp:
- Rockelstad 2008. Hästarna rangerades inte på vanligt vis utan plockades ut bakifrån. Tror inte ens att de rangerades alls innan kritiken utan man fick gå runt i nummerordning tills man blev inropad. Det hade många positiva effekter: Den som gick sist (=vårt ena sto med 39 p. i en stor 3-års klass 😉) slapp att stå och vänta medan poängen blev lägre och lägre. Spänningen höjdes istället när poängen steg och extra spännande blev det förstås när ingen visste vem som vunnit när det återstod 2 ponnyer. Publiken var också mer på hugget och de som gick i slutet fick också mer engagerade applåder än när rangeringen sker på vanligt vis och de bästa försvinner först.
- Frillesås vinterutställning (2008, 2009?): Märta hade en utställningsvärdinna vars enda men mycket viktiga uppgift var att hjälpa folk tillrätta. Det kunde vara alltifrån att visa var toan fanns till att passa in huvudlag, klippa hakskägg osv.
Detta är två saker som jag spontant kom att tänka på och som jag upplevde som mycket positiva.
Vad tycker ni andra det funnits för "extrapositiva" saker på de utställningar ni besökt?
När min ungdomsorganisation haft konferenser och kongresser så har styrelse och andra funktionärer haft stora band (tänk ordensband) eller något annat stort och synligt (t.ex. ett stort hjärta eller blomma i papper) med namn och funktion. På det sättet har det varit lätt att se vem man kan fråga och vilka som har ansvar. I England har de ibland små rosetter som indikerar detsamma, men de brukar vara lite för små. Kanske borde detta något för utställningarna? Har man en utställningsvärd (vilket borde vara självklart om man har nog med funktionärer) så vet man då också vem man faktiskt ska fråga. :)
Kommer ihåg utställningar i Kristinehamn (eller var det Karlstad) när man bjöds på frukost när man kom 🙂 ngt som vi verkligen uppskattade!
En parkeringsvakt som håller ordning på hur folk ställer transporterna och samtidigt kan svara på frågor, är oxå bra!

Det var faktiskt en domare som själv kom med idén att göra som i championaten - låta klassen gå på ring och sedan plocka ut dem en efter en tills vinnaren återstod. Tror dock att han har slutat med det nu… Alla domare är dock inte lika glada i det, då en del vill se klassen rangerad för att se att de placerat ponnyerna i rätt ordning. Även om klassen rangeras som vanligt, tycker jag själv att det är mycket trevligare om kritiken ges bakifrån. Dels för att det blir lite mer spännande så, dels för att det inte är roligt att stå långt bak i en klass och höra poängen sjunka för varje ponny. Mer positivt med det omvända! Dessutom blir klassvinnaren kvar längst i ringen - och så kan man avsluta med ett ärevarv. 😃
Jag har tänkt på det #1 skriver och tycker det är en bra idé. Ett tag hade vi små skyltar på funktionärerna (men de hade en förmåga att försvinna till nästa utställning…) och en annan gång köpte vi limegröna t-shirts till alla funktionärer. En särskild utställningsvärd är inte heller dumt, för som ansvarig har man många gånger så mycket att hålla reda på att man kanske inte riktigt hinner med att "umgås".

#1 Har en bra poäng med att märka ut funkionärerna tydligt. #0 Låter himla bra och mkt mer spännande att plocka ut bakifrån. Som sagt tidigare..det är inte jättekul att vänta kvar medan siffrorna faller.. Sen tycker jag själv att ett roligt pris är "pris för bästa visning". Då finns något att ströva efter för alla samt att det bör få alla intresserade av att göra visningen så "korrekt" som möjligt. Det gör väl förhoppningsvis alla ändå, men jag gillar det priset.
I syd har det ofta varit så att hästarna plockats ut bakifrån, nästan alltid om jag inte minns fel… Men de blev först rangerade
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Har varit på utställning där det rangerades bakifrån och det var ju faktiskt mycket roligare. Mycket mera spännande som publik också!

Alla domare är dock inte lika glada i det, då en del vill se klassen rangerad för att se att de placerat ponnyerna i rätt ordning.
Jag tänkte att det nog var så. Det förekommer ju att ponnyer flyttas lite efter rangeringen. Men om kritiken börjar bakifrån tycker jag det är gott nog.
Intressant tråd 🙂
#3 och #7 Som utställningsansvarig upplevde jag att utställare och publik gillade när det blev lite mer oförutsägbart och spännande under rangeringen men det var tyvärr bara ett fåtal domare som "hängde" på.
Vid ett tillfälle på Rockelstad fick vi även prova på att ha sommarpremiering under utställningen och det uppskattades också av utställarna (blev lite mer pappersjobb för oss men fullt greppbart).
Malmköping där utställningen kan kombineras så att hela familjen kan följa med utan att tråkas ihjäl (alla i familjen är kanske inte utställningsintresserade men tvingas följa med ändå).
Utställningar där RKS varit med har jag också tyckt varit kul, bra att få med utställning och bruks vid samma tillfälle.

Jättebra tråd!
Att ge kritik och poäng bakifrån tycker jag är en jättebra idé. Tycker dock det är bra att klassen rangeras först så att man kan se i vilken ordning domaren rangordnat ponnyerna, då det är väldigt lärorikt, inte minst för åskådarna.
Tycker också det vore bra med tydligt markerade funktionärer. Det underlättar för alla och inte minst för de som är lite nyare i shetlandsvärlden och ännu inte lärt känna alla eldsjälar!
Tydlig skyltning underlättar också och där var utställningen i Järna ett ypperligt exempel med tydliga skyltar om var mätningen gjordes, ingången till ridhuset och var man kunde hitta vatten, toalett och cafeteria. Jättebra!
Utställningarna får gärna kombineras med bruks då många av våra guldklimpar är aktiva i bägge och det drar säkert också en lite större publik, vilket alltid är uppskattat.
En utställning kan också med fördel hållas på en plats med andra attraktioner såsom en marknad, gårdsbutik och liknande.

Jag har varit på flera utställningar där hästarna plockats ut bakifrån och tycker att detta är att föredra. Publiken stannar kvar vid ringen tills sista hästen lämnar vilket inte alltid är fallet annars.
Jag tycker precis som #9 att det är trevligt om utställningar kan hållas på platser där det "händer" lite annat också och enklare bruksklasser skulle jag själv gärna anmäla till.
En grej som skulle vara förhållandevis enkel att få till, tror jag i alla fall, i samband med utställning kan vara "bakluckeloppis" på hästgrejer. Man samlar ju på sig rätt mycket prylar med åren 😉

Det är ju en strålande ide med lite loppis!!

Det jag uppskattar med Shetlands-utställningarna är att kritiken läses upp och domaren talar om varför han/hon dömt som hon gjorde.
Som publik kan man då hänga med och lära sig. Till skillnad från tex hundutställningar jag varit på där man bara ser vem som går först i ringen och får försöka lista ut själv varför.

Kom på en sak till jag gillar:
Det är jättebra när katalogen är upplagd efter i vilken ordning klasserna går 👍.

Kom också på en sak till:
Förr om åren var det inte ovanligt att det på utställningen fanns en person som var ansvarig för att fotografera alla ponnyer under dagen.
Personligen tycker jag alltid det är jättekul att kunna se foton på alla deltagande ponnyer efter utställningen, gärna inlagda i en resultatlista.

Beröm till Riks:
Toppen med prisutdelning som börjar bakifrån, hoppas det införs överallt. Finns bara fördelar. 🌺.
#14. Instämmer.
#14 Rene kanske vill fota och sälja bilder i morgon? :-)

Var idag på riksutställning för russ och där börjar de bakifrån och det utan att rangera dem innan så det var ingen som visste hur det hade gått utan man fick snällt vänta tills nr och resultat lästes upp , var riktigt kul.
När vi haft så på Shetland så har de ju rangerats och sen läst upp bakifrån , inte lika kul för då vet man ju ändå vem som har vunnit

#17. Fast man vet ju inte poängen.
Jag förstår om domaren vill rangera för att få en bättre helhetsbild och tycker det är gott nog om prisutdelningen sker bakifrån.

#18 Nä jag tycker nog att man ska ta ut utan rangera för att de ska bli kul .