Frågor kring storeglementet.
Efter att läst samma stycke ur storeglementet antal ggr och ändå inte fattat så vänder jag mig till er gott folk 🙂
Ett diplomsto ger 30p till modern så långt är jag med men var står det om valackerna, visar jag fram min valack som treåring på premiering och han får 40p eller mer borde också han ge modern 30p eller ??

Ja de tycker jag i alla fall men ska helt ärligt säga att jag inte vet.

Alltså diplom gäller ju bara treårsston. För att en valack ska generera 30 avkommepoäng på exteriöra meriter, tolkar jag det som att det är detta som ska uppfyllas (saxat ur storeglementet):
-erhållit minst två guldplaketter vid lägst 3 års ålder vid avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med minst två olika auktoriserade domare.

Och guld delas inte ut på premiering, så om premieringstillfället kan tillgodoräknas beror nog på hur den som bedömer stoets avkommepoäng tolkar reglerna…
Reglementet kanske skulle behöva ändras till "erhållit lägst 40 poäng….", om man nu vill att man ska visa valacker på avelsvärderingar och resultaten ska kunna tillgodoräknas modern. 😮

#2. Så har jag också tolkat reglerna.
En avelsvärdering i vårt område kostar 350:- på ordinarie sommarpremiering. Denna summa räcker nästan till två utställningar så jag känner mig inte motiverad att visa en valack på premiering eftersom det enligt den tolkning jag gjort ändå inte är till någon nytta för modern. Då kan jag lika gärna visa på några utställningar istället.

Tack flickor 🙂 då får det bli ett par utställningar nästa år istället.

Kan ju tillägga att när jag skulle visa ett sto för RS, som hade ett guld från utställning, så skulle jag enligt SH inte kunna tillgodoräkna henne eventuella 40 p eller mer på premieringen för ett GI, eftersom guld inte delas ut på premiering.
Men nu när man kan höja stona pappersvägen, så beror det kanske på den som handlägger ansökan om de likställer ett guld på utställning med 40 p eller mer på premiering.

Men varför förespråkas det då att man även ska visa 3 åriga valacker på premiering om man inte får tillgodo räkna sig deras 40 poäng då ?
Har varit på flera avelskurser och då har det förespråkas att vi ska visa våra valacker även på premieringar ?

Vem förespråkar att valacker ska visas på avelsvärdering? Kan det vara av sådana som själva tjänar på att fler hästar visas..? :-X

#8. Premieringsförrättaren.
På tal om att tjäna pengar:
Anmälan till ordinarie premiering: 350:-
Anmälan direkt till uppsamlingspremiering: 500:-
Flytt från ordinarie premiering: Tillkommer 250:- utöver de 350:- som tidigare betalts = 600:-.
#9 Vet du om uppsamlingen bara gäller de som fått förhinder etc i samma län, eller kan någon som ex blivit halt i Dalarna komma till Västergötland på samma premisser? Är det sista minuten-anmälan dit?

Anmälningstiden utgick i fredags. Jag tror vem som helst får aanmäla. Kanske att de som anmält men uteblivit från sommrprem har förtur. Inget jag vet säkert.
#11 Jo det var just främst de som anmält men uteblivit jag tänkte på, men då om det är förtur (och samma anmälningsavgift) även för de som uteblivit i andra län. Det är en rent teoretisk fråga, jag har ingen att visa i år, men skulle jag hamna i situationen som uppstod i Dalarna (ordinarie domare sjuk, ny domare togs in i sista minuten med dispens för behörigheten att döma bl.a. shetland) om några år så skulle jag nog hellre åka hem igen med min häst och visa på uppsamlingen om möjligheten fanns.

Bäst att kolla upp eftersom det är olika arrangörer.

#8 Premieringsförrättare är det som tycker att vi ska visa fler valacker. Har aldrig hört en uppfödare be någon att visa en valack på premiering då de är så dyrt, bättre att visa på utställning då för där räcker de att de fått 40 poäng för att få 20 poäng och får de 40 två gånger så är de 30 poäng. Men hade varit kul om någon ansvarig hade kunnat svara på om man får tillgodo räkna 30 poäng för en valack som får 40 poäng på premiering.

#9 Förra sommaren fick jag flytta Ruta eftersom hon var halt. Hade anmält till Österby i juli, två dagar innan mailade jag till SH och bad om att få byta plats till Säfva i september. Det var inga problem och kostade inget extra. Men det kanske har ändrats?

#9. Det kanske beror på vem som arrangerar. Hushållningssällskapet i Skaraborg tar de belopp som jag skrev i #9. Det finns inga uppgifter om att man slipper den extra avgiften om man har veterinärintyg så jag tolkar det som att alla som uteblir, oavsett orsak, måste betala in 250:- i flyttavgift.

#16 Ja, det är säkert som så att det beror på vem som arrangerar. SH stod för båda de inblandade premieringstillfällena hos oss.
För några år sedan flyttade jag mitt sto tre ggr pga av att hon fölade 27 aug istället för till midsommar som vi trodde.
Det kostade inte en krona.

Hmm, är det bara HS i Skaraborg som tar ut extra avgift om man flyttar sina ponnyer?
Finns det uppsamlingspremieringar i andra områden? Hur mycket kostar det isf att anmäla direkt dit?