går inte in i hagen...
Snälla ge mig nått bra råd… Jag håller på o bli smått galen.
Varje dag får jag kämpa i en kvart att få in min häst i hagen när jag vi har promenerat en stund, borstat och sen har han fått äta sitt krafftfoder och sen när vi ska in i sommarhagen igen totalvägrar han.
Känns som ja har försökt allt.. Men jag tycker inte att jag ska behöva locka in han me morötter elller liknande bara för att gå in i hagen igen.. D e ju inte nått läskigt direkt..
Han e ett halvblod på 1 år… och verkar ha en väldans massa egen vilja..
Kanske nån som har ett bra tips?

Han kanske bara behöver vara barn ett tag? Kan du inte bara låta honom gå i hagen ett tag, så kanske det går över av sig själv. Han är ju bara 1 år.

Kan han inte få äta sitt kraftfoder i hagen en period så det blir en trevlig upplevelse där istället för att det ska bli en kamp er emellan varje gång han ska in där. Det är ju bara att sluta med det då han förstår att det är trevligt i hagen. Eller har han någon som han inte kommer överens med i hagen.

de är inte så att han e rädd för elstängslet? De kan annars vara att han känner att elen är i staketet när du öppnar ochs tänger grinden? De smätter ju alltid lite om elstängslena ibland hör man inte de men hästarna dom vet om elen är på eller inte. De är min erfarenhet i allafall.
lycka till

kanske är skönt att vara i stallet? Hästarna här vill gärna vara inne p.g.a insekterna.

D e ju att han behöver sitt krafftfoder och dem andra behöver inget o äter han i hagen så måste ja ge dem andra.
Jo shettisen i hagen är ju den som bestämmer som han har respekt för. Men från garaget där jag brukar ge maten ser han inte upp till hagen.
Men jag måste ta ut han o o krattsa ur hovarna på han varje dag för han har början till hålvägg i alla 4.

Jag lutar också år elen…Ligger en tråd mot marken när du öppnar grinden så kan han känna av elen i fötterna…Be ngn hjälpa dig med grinden….
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Eller stäng av strömmen den lilla stunden som du släpper in honom, så att han inte kan känna av elektricitet någonstans….
Bråka inte med honom utan ta det lugnt och låt honom tveka om han vill det, ju större grej du gör av det destom värre kan det bli. Unghästar får ofta för sig såna här smågrejor tycker jag, och sedan försvinner det lika fort som det dök upp.
Lycka till!
Häls Madde

Du kanske kan ta ut den andra pållen då den yngre äter, eller hålla den då den lilla stunden. Sen som sagt elen, men det tog jag förgivet att den är avstängd då man passerar med unghäst. Är hagen tillräckligt stor så det inte blir ett fängelse, kan unghästen komma undan den som besämmer. Mycket att tänka på. Men som sagt skapa inte en maktkamp, det kan straffa sig i längden.

Jo d verkar som att d har blivit en ond cirkel för d verkar inte spela någon roll riktigt om shettisen e där eller inte,
hagen e ju beteshagen så den e rätt stor så dem kan springa undan varandra..
D e det som e d tråkiga me d hela. Jag har ingen o be om hjälp, d e bara vissa dagar som d finns en till hästkunnig här på gården. Åh jag känner att ja måste krattsa hovarna varje dag så d inte blir värre.. Men samtidigt, d kan ju inte vara så svårt o öppna en grind!
Åh så blir d ju inte bättre av alla flugor, bromsar m.m som irriterar hästarna..
Men d bästa kanske e o låta d va ett par dagar.. ja får ställa in 3 hinkar o så får d väl bli morötter till dem andra så att han kanske "glömmer" bort d där me grinden ett tag..
Mina hästar kan reagera på strömmen då det pulsar i marken. stäng strömmen och prova det. Du kan prova backa ner honom också. Släng aldrig med trådarna mot hästarna då ni öppnar och tar ut dom. Det gör att dom blir rädda också.