Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2602 ggr
RomDoll07
3

Vaccination av shettis

Hej!

Jag har hört att många som har shettis inte brukar vaccinera sina hästar, stämmer det? Och varför gör man i så fall inte det, har shettisar så pass bra immunförsvar att det inte behövs eller finns det nån annan anledning?

SandraO
1

Jag tycker det är dumt att inte vaccinera. Har man många hästar blir det såklart dyrt(pengafråga?) Mina har skydd mot influensa och stelkramp, kostar mig 800:- om året. Skulle dom inte vaccineras och dom blir sjuka så täcker inte min försäkring!

VeronicaP
1

Alla våra är stelkramps vaccinerade , men bara de som tävlar får A2också

AnnaFagerell
0

Mina får bara stelkramp och den ger jag själv. Jag har någon som är A2 vacc men inte alla.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kida
0

Våra är vaccinerade.

Kris_J
0

#3 Är det tillåtet?

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
1

Vaccinerar självklart alla mina ponnyer mot både influensa och stelkramp. Tror många struntar i det av kostnadsskäl.

hhejlollo
0

Mina är vaccinerade:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Ponnybus
0

Mina är vaccinerade, skulle inte komma på tanken att ha dom ovaccinerade!

cinna
0

#5 Om du tänker stelkramp, så ja, så har även jag gjort. Speciellt när det gällt vacc nr 2 av ungdjur. Vet tyckte det var onödigt att komma ut för något så litet…

[tikkidews]
0

Har mina vaccinerade både mot stelkramp o influensa. Eftersom vi är inhyrda i större stall vill vi absolut ha mot influensa också och stelkrampsvaccination kräver försäkringsbolaget precis som #1 skriver.

PP
5

Stelkramp är en självklarhet för mej att vaccinera emot, däremot är jag mer tveksam till nödvändigheten av influensavaccinering - mina ponnyer vistas mestadels hemma på gården och vi åker ingenstans om någon skulle bli sjuk, vilket jag räknar med att andra inte heller gör. När vi åker någonstans har vi aldrig direkt kontakt med andra hästar (undantaget vid betäckning, men det har jag mer eller mindre lagt ner), vaccinet ger inte hundraprocentigt skydd och influensan är inte dödlig.

Jag har större förståelse för att man vaccinerar mot influensa om man har tävlingshästar eller har/står i stall med hög omsättning på hästar. Dock har jag blivit tvungen att vaccinera, då min ridklubb har samma krav på vaccinering som Ridsportförbundet för tävling för att man ska få vistas på anläggningen och eftersom jag vill kunna utnyttja ridhus och ridbanor så blev det till att vaccinera.

Många har nog en övertro på vaccinering, hästarna kan bli smittade ändå men blir inte lika sjuka och märks det inte, kan de åka runt och smitta andra. Så jag tycker det är lite förmätet att beskylla de som inte influensavaccinerar för att vara snåla - det kan vara ett genomtänkt beslut.

VeronicaP
1

#11 Så var det på ridskolan när vi fick smitta , den hästen som inte var sjuk var den som var smittbäraren från början .

Att inte jag vaccinerar mina som inte tävlar beror på att jag tycker det är onödigt och förr när vi inte behövde ha de vaccinerade på travet så hade jag inte tävlingshästarna heller vaccinerade .

Håller med *11

Sen kan jag ju inte fatta hur vissa veterinärer har skam i kroppen att ta över 400 kr för en spruta , det är ju mer än dubbel vinst på dem ..

AnnaFagerell
0

#5 jag har för det första gått kurs i delegerad läkemedleshantering och för det andra så får vem som helst vaccinera, även mot A2 men det står inte stämplat i passet.

PP
0

Ändrades inte det för några år sedan så att bara utbildade får sticka hästar? Eller gällde det bara lugnande..? *funderar*

Kris_J
0

#13 Anna absolut inget illa menat men en undran   som dyker upp i mitt huvud. Av vad jag kan utläsa av kraven för olika försäkringar så stipulerar ju vissa att hästen ska vara stelkrampsvaccinerad, hur fungerar det om du kanske har de villkorat och inte kan bevisa med passet att hästen är vaccinerad?

Vad jag har förstått av Jordbruksverkets föreskrifter "om operativa ingrepp samt skyldigheter för djurhållare och för personal inom djurens hälso- och sjukvår" efter en väldigt snabb genomskumning får man inte ens som djurskötare eller godkänd legitimerad sjuksköterska ge sin häst stelkramp själv om inte veterinär är närvarande. Kan ju ha uppfattat det fel.

Du får väldigt gärna hänvisa till var i reglerna det framgår att vem som helst får vaccinera mot det du nämner ovan. Skulle ju kunna spara massor på det om min försäkring tillät det. Måste kolla…

PP
0

Försäkringen brukar inte omfatta stelkramp om hästen inte är vaccinerad. Men är den det borde den ju inte drabbas av stelkramp. Eller..? Har inte sett något liknande krav på influensavaccinering. Menar ni att det förekommer?

AnnaFagerell
0

#15 Jag hänvisar isåfall till min veterinär. Denne skulle inte skriva ut prep om det inte vore tillåtet. Sen att jag behandlar fler djur dagligen än vilken veterinär som helst ska inte vara en orsak att skriva ut vaccinet om det är veterinären som får bära ansvaret. Däremot så har veterinären inget ansvar eftersom denne inte stämplar passet. Däremot vet jag att veterinärer inte vill lämna ut vaccin just för A2 då det förekommit allergiska reaktioner. Om det sedan finns lagar som säger att det inte får lämnas ut har jag isåfall missat eller missförstått.

Min försäkring har inga restriktioner varken för Tetanus eller A2.

Jag kommer fortsätta vaccinera med Tetanus vaccin själv så länge jag får det.

När en häst får penicillin eller annan medicin får veterinären lov att säga att djurägaren inte får injecera själv om veterinären inte tycker att djurägaren är lämplig. Men då skrivs ju inte heller tetanusvaccin ut kan jag tänka.

Har faktiskt en veterinär här som säger att så länge man inte tävlar sin häst eller åker väldigt mycket behövs inget A2 vaccin. Sen kan man tycka vad man vill om det. Som någon ovan skriver att det inte åks så mycket med dem, men utställningar tycker jag är en smittoväg. Men jag vaccinerar inte mina för A2. Försäkringen kräver inte det heller.

Kris_J
0

Läste kapitel 4, 7-8 § gällande vaccination. 

javascript:nicTemp();

Assim
0

# 15. Du har helt rätt.

AnnaFagerell
1

9 § Lite lullig… tycker att mkt där är lulligt. sen kan man ju läsa

11 § där jag själv borde ingå men så skriver de bort vacciner och narkotikaprep där. Sen får jag ju även lägga en permanentkanyl vilket jag faktiskt nästan aldrig gör. Mycket känns lulligt

När man läser där kan man nästan avläsa att man inte får spruta alls… Men så läser man ett annat stycke där man får spruta ganska mycket.

Uppskattningsvis behandlar jag ett par hundra djur i veckan, skulle kanske nu när man läser ovan tro att det är mycket pga kursen som jag gått genom jordbruksverket för att få lov att ge djuren på jobbet,  samt erfarenhet som gör att jag får göra det på mina hästar? Ska faktiskt ta och fråga veterinären nästa gång. På apoteket säger man aldrig nåt när jag hämtat vaccinet och egentligen ska man ju ha intyg liggande hos apoteket då man handhar kanyler. Men det har jag aldrig lämnat nåt heller.

Ellinor Johansson
0

Vi vaccinerar bara mot stelkramp.

AnnaFagerell
0

Ska tillägga att jag själv tycker att jordbruksverkets kurs i delegerad läkemedelshantering är allt för dåligt enligt mig själv. djurskötaren går en klen kurs som jag tycker borde vara strängare, då alla nästan klarar av denna kurs, även de som inte borde få det. Men också att det inte görs uppföljningar eller vidare kontroller mer än veterinären som besöker gårdarna med jämna kontroller. Det behandlas på tok för mycket djur med för dålig kunskap om diagnosen.

AnnaLenaK
0

Vaccinerar numera endast mot stelkramp efter att en av mina ponnyer (new forest) blev riktigt dålig i samband med influensavaccinering.

Annelie-P
0

Vaccinerar alla mina ponnyer emot stelkramp. Skulle gärna göra det själv om jag fick.

SaraDoos
0

Eftersom det inte finns ngt krav på vaccinering för att t ex visa på shetlandsutställning så är det väl många som inte bryr sig om att göra det. 

När jag åkte runt och visade mina gamla araber så var det vaccinationstvång för att få lasta ur på utställningsplatsen. Flera gånger var det riktigt hallå för att vaccinationspapper inte var i ordning och folk/hästar blev hemskickade…

Jag vaccinerar mina mot både influensa och stelkramp.

susanne-s
0

Vaccinerar mot Stelkramp.

Endast ridhästen mot Influensa pga reglerna.

Tycker att veterinärer ofta lämnar pencilin och smärtstillande så man får ge dom själv. Vilket rännande och vilken kostnad det hade blivit annars om dom skulle komma varje dag för att ge en behövande häst en spruta.
Men det kanske beror på hur veterinären är..? Ingen aning

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Moheda
0

Stelkramp och influensa.