Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1683 ggr
RomDoll07
0

Stängsel till minishettis

Hej!

Om man ska göra en hage där minishettisar ska gå (ca 80-85 cm) hur nära marken bör då eltråden längst ner vara för att dom inte ska kunna ta sig under tråden? Och hur tätt bör trådarna sitta när man har sånna småttisar? Hur gör ni som har minishettisar?

Emmelie93
0

Vi har haft ca 20-30 cm från maken och sedan ca 30-40 cm mellan trådarna. Vi har haft 3 trådar :) Vi har Inte haft en enda som har rymt! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
0

Är man rädd för att dem ska hoppa över (vilket inte är så vanligt då staketet blir ca 1,1m) så kan man ju sätta ännu en tråd :)

~Stuteri Stenbydal~

RomDoll07
0

Tack, då vet jag lite mer.

Det är så att jag redan har en hage med staket byggt för storhäst med två trådar som jag ska fixa till så att det går att ha minishettisar i. Jag skulle helst vilja ha bara 3 trådar om det går och hade hoppats att det skulle räcka att bara sätta dit en till tråd mitt emellan den nedersta tråden som finns nu och marken. Då skulle jag få en tråd på 30 cm från marken, en på 65 cm och sedan blir det ett större mellanrum på 60 cm upp till tredje tråden som ligger på 125. Eftersom shettisarna inte kommer vara jättemycket högre än mittentråden tänkte jag att det kanske inte skulle vara ett problem att det blir ett stort mellanrum mellan mittersta och övre tråden, tror du att det skulle kunna funka? Dom lär väll inte gärna få för sig att försöka hoppa igenom, tycker jag.

Emmelie93
0

Nej jag tror inte att dem hoppar imellan dem översta trådarna. :) Så det blir säkert jättebra! :)

~Stuteri Stenbydal~

RomDoll07
0

Vad bra, då gör jag nog så. Tack så mycket för hjälpen :)

trex
1

Min lille 1 åring hoppade emellan trådarna. Har nu fyra.😃

Emmelie93
0

Det var så lite så :)

~Stuteri Stenbydal~

StuteriSolo
0

Hur hästarna beter sig med staketen beror mycket på hästarna, har de lärt sig från början att man inte "kan" gå ut är det sedan aldrig problem att stänga in dem, men har de upptäckt att det går att ta sig ut kan de bli jobbiga. Mycket bra med ström på staketet är det allra viktigaste. Vi har haft understa tråden på ca 30 cm vilket funkat bra på föl och unghästar även om vi inte har några minisar 😃

Vår minsta är 87 cm så han är ju normalstor.