Utställnig- färgspecial
Min fundering är.
Hur stort tror ni intresset för en utställning med endast färgade klasser, dvs inga svarta ponnyer. Ungefär som en färg-special.
Skulle det öka intresset eller skulle man endast tappa utställare?
Ibland när man pratar med människor hör man att det är ingen idé att ta med sina färgade ponnyer för det SKA vara en svart i topp.
Inget ont om svarta ponnyer, men visst är det roligt att även värna om shetlandsponnyns övriga färger.
Få höra era åsikter 👍
Jag hade tyckt det var himla trevligt och jag hade absolut anmält om det var rimlig körsträcka!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Tycker också det är en bra idé! Vore roligt, som sagt det finns ju fler färger än svart, även om den är dominerande!
En fråga som kan bli ett problem kanske…. hur gör man med en ponny som är reggad med fel färg, ex mörkbrun. Och när den kommer på plats upptäcker utställningsansvarig att den är svart! Hur gör man då, och vems bedömning gäller, ägarens/ID-kontrollantens/ utställningsansvariges?? För låter man en svart ponny vara med så blir det garanterat tjafs efteråt…. som det tyvärr brukar bli i shetlandsSverige… Om det är sagt att svarta ponnyer INTE får delta…..
Sedan vet jag inte hur regleverket ser ut, vet att någon regionalförening ville annordna en utställning enbart för svenskfödda ponnyer, det fick dom inte pga att det var diskriminerande mot de som ägde utlandsfödda ponnyer…
En annan fundering är om det går att få ihop tillräckligt med anmälda, med tanke på att många utställningar har svårt att få ihop ponnyer nog för att utställningen ska bli av…. Och på dessa utställningar är mer än hälften av ponnyerna svarta… Stänger man ut de svarta så blir det inte många kvar…?
Men det vore fantastiskt roligt om det kunde bli av!!! Så jag menar itne att vara negativ, bara att det finns problemområden av fundera på, och det är alltid lättare att fundera på sånt i förväg än att behöva ta ett snabbt beslut på plats!
Vore jättekul tycker jag 😃

Toppen med frågeställningar!
Jag anser nog att det bör vara ID-kontrollanten som gjorde underlaget bedömning av färg som gäller, dvs reggad färg gäller. Just för att slippa diskussioner på plats.
Det där med diskriminering är en frågeställning som jag definitivt tänker gräva djupt i! Det lilla jag läst än så länge så verkar den grunden att man inte kan anmäla till klasser som inte arrangeras inte vara upptagen i lagtext om diskriminering. Och dessutom arrangerar ju ASVH (halvbloden) tävlingar för endast svenskfödda hästar med gröna papper och travsidan har ju löp endast för årgångar och kön!
Sen om man får ihop antalet anmälda det får ju eventuellt framtiden utvisa. Om man inte provar så blir det definitivt ingen 🙂

Absolut, jättekul med en färgat utställning. Tror det blir massor av anmälningar.
Det här med att ta ut en felreggad svart borde ligga ägarens ansvar o sunt förnuft att inte anmäla till en färgad utställning.
# 5 Problemet är väl många gånger att ägaren inte har kunskapen och dom kanske inte ens vet om att den är felreggad?? Utan litar på ID-kontrollanten som säger att den är det ena eller det andra???
Tror själv att det blir svårt få ihop ponnyer till det.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Låter spännande…
Är det inte för långt bort kommer jag direkt:)
Varför inte. Man har ju "bonten-keuring" i Holland t ex.

Jag räknade till 65 ponnyer av annan färg än svart anmälda till Riks i Köping så ligger utställningen "rätt" geografiskt tror jag det kan locka många ponnyer.
Tycker det är en kul idé som kan öppna upp för andra specialutställningar som enbart svenskfödda eller novisutställning som det var i Örebro 2008.
Jag tänker att om utställningen bara är öppen för färgade hästar så kanske folk gräver fram sina ponnyer som man annars inte visar för att de kanske inte har lika bra chans. Det har varit flera utställningar i år med mycket färger - nån av utställningarna fick vi vänta till andra klassen av 3-årsston innan det kom en enda svart ponny! Jag tycker att det är en jättebra idé och tycker att det vore roligt om Angelica ville testa att arrangera den. :)

Ingen dum ide´🙂
inom rätt avstånd så skulle jag definitivt åka!
sm jag skrev på facebook, om detta skulle intressera mig så skulle man ta bort alla de "hela" färgerna = svart, fux, brun, mörkbrun, svartbrun) och bara ha skäckar, skimlar, gulingar och blackar,

#15.De bruna brukar vara väldigt få till antalet, oftast färre än skäckarna.
Tror inte man skall krångla till det i onödan, tycker Angelicas förslag är alldeles utmärkt att börja med.
Är det bara rimligt avstånd packar jag gärna fulla transporten..;)
#16 - jag hoppas att jag också har rätt att ha en åsikt i ämnet, även om den råkar vara avvikande.
Hos mig har det fötts fler bruna än skäckar i alla fall. I Nybro förra söndagen var 2 av mina bruna och en av mina fläckiga uppfödningar med. Och BIR blev en rödskimmel…

Jag har också en åsikt :)
Tycker det är ett bra intiativ. Hoppas bara att det går att få ihop tillräckligt med anmälningar.
Tänker på hur det med klassindelningar I storlek föll ganska platt.
Men jag tycker att både de svarta OCH fuxarna går bort och alla övriga färger ska räknas som färgade.
Utan någon statistik framför mig så tycker jag det verkar vara fler fuxar I toppen än övrigt färgade… Men jag kan ha fel.
Tanken är väl antar jag att ge de färgade en större chans till titlarna..
Jag skulle anmäla om det fungerar för mig med tid och plats :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Tar man bort Fux så får inte Mushroomfärgade vara med.
Tänk vad roligt att göra en färgparad för besökarna, men en spiker som berättar om varge färg, sånt kan man hitta på islandshästutställninar. Då visas även varianter upp ex svart, bleksvart. Olika nyanser av mushroom vore också kul då en ljus och en mörk ser totalt olika ut. Då kan man anmäla sitt intresse innan så arrangörerna ser vilka färger som fattas. Först till kvarn på varge färg. Så ett gruppfoto på det! Mums!
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.

Som någon skrev på Fb.
Att dela utställningen (och ridhuset) för två domare, en för de svarta och fuxarna och en för de färgade.
Dvs med två BIS
Då är det kanske lättare att få ihop anmälningar och lyckas ekonomiskt.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#22 Det kan ju vara en bra lösning!?!
Shetland Syd hade för några år sedan en standard- och en miniutställning på samma ställe (Älmhult) där det var två domare och två BIS.