Minshettisar med storhästar?
Hej!
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg här på sidan och frågade om det skulle kunna funka att ha en minishettishingst i samma hage som storhästar (en valack, ett sto), vilket jag efter flera bra svar insåg inte var så lämpligt dels på grund av skaderisken eftersom en minishettis har sitt huvud precis i sparkhöjd för en storhäst om stoet blir less t.ex.
Det jag dock undrar över denna gång är om ni tycker det är lämpligt att ha minishettisar i samma hage som storhästar över huvud taget (alltså inte just hingstar)? Jag tycker ju att hästar ska får vara hästar och leva så naturligt som det bara går så jag skulle gärna vilja ha alla i en stor flock hellre än att måste dela upp dom i olika hagar, men det finns ju som sagt en viss skaderisk om en storhäst skulle slänga ut en hov mot den lilla och sånt kan ju hända även om hästarna är bästa kompisar.
Det är ju väldigt vanligt att man har shettisar tillsammans med storhästar som sällskap osv. och jag tänkte att det därför borde kunna gå, annars skulle väll inte så många ha det så. Vad tycker ni, är det lämpligt att ha små och stora hästar tillsammans eller inte?

Det är som du skriver vanligt förekommande…
Jag har Shettisar ihop med D ponnyer, (de större är I minoritet här hos mig och jag har svårt att lösa det på annat sätt) men gillar det egentligen inte.
En liten häst behöver dessutom en annan liten häst att kunna leka och klias med anser jag.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Vi hade tidigare New Forest och Ardenner. De fick gå i en flock och Shettisarna i en annan.
Jag ser inget problem med att ha små och stora hästar ihop. Jag har mina två små i en blandad flock där dom andra hästarna är från D-ponny och uppåt. Inte en skada har skett med mina.
Vi sålde ett litet ministo som skulle gå tillsammans med en mini och en stor ridhäst. Ridhästen blev så lycklig, gjorde en glädje spark som träffade stoet så illa så benet gick av och hon fick avlvas på plats.
Fick jag välja så skulle jag avstå helt. Mina pållar betyder för mycket för mig för att jag skulle våga chansa.
Delad glädje är dubbel glädje :)
James går i blandad hage och hans bästa vän är ett halvblod modell större. Men visst är man nervös ifall de skulle bralla iväg för bakhovarna på de större når ju lätt över huvudhöjd på en shettis. Hade jag fått välja hade han nog fått gå med c ponny som störst.
Min moster har en a-ponny i storlek mini med sina halvblod, bara det att ett av hennes halvblodsston försöker döda ponnyn så fort hon ser den. Andra går det hur bra som helst med.
lurvponnyn.vimeddjur.se
jag skulle våga påstå att det är den ena av mina som bestämmer i deras hage ;) 15årig valack som är störtkär i stallets nytillskott. en Vit D-ponny med "flyttbrunst"
Tack för många bra och tänkvärda svar. Vi har nu i alla fall bestämt oss för att ha shettisarna i en egen hage, det känns bättre så. Och vi har dessutom haft turen att kunna få köpa två minisar samtidigt från samma ställe, så ingen kommer att måsta vara ensam :)
på sommaren brukar shettisarna gå med 2 stora kall blod inga problem fast dem bråkade lite i början sparkade lite grann och sprang runt, dem lungnade sig efter en timme och stog och bara myste :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/