Färg + resultat - statistik
Här är lite statistik som jag gjort idag, för den som vill grotta ner sig. Kan tyvärr inte ladda upp den som excel-fil, så ni får hålla tillgodo med pdf.
Liten sammanfattning (utställningar 2011-2013, i den mån de rapporterats korrekt till webbstamboken):
65,1% av alla BIS-vinnare var svarta. 23,8% var fuxar, 11,1% av övriga färger.
61% av alla reserv-BIS-vinnare var svarta, 18,6% fuxar, 20,3% övriga färger.
På riksutställningen har 100% av BIS och res-BIS varit svarta. Syd har i övrigt flest svarta BIS-vinnare - 84,6%. Samtidigt har dock Syd flest reserv-BIS som INTE är svarta! (30% svarta reserv-BIS)
Av de miniponnyer som blivit BIS eller reserv-BIS var 0% svarta. Av de som blivit champion var 2,1% svarta. 75% av de BIS-vinnande minisarna var fuxar, och 40% av de som blev reserv-BIS.
Underlaget är alldeles för litet för att dra några statistiska slutsatser av domarnas olika val och det ska därför endast ses som rent kuriöst, men en som utmärker sig är H. Persson som inte satte några svarta alls som BIS. Två domare har bara satt svarta ponnyer som både BIS och res-BIS.
Om någon vill ha excelfilen för att själv laborera så är ni välkomna att maila över er e-postadress så kan jag skicka. :) Har jag tråkigt någon dag kanske jag fyller på med fler år.
En liten miss hann jag se när jag läste igenom den, Procent per färg (per utmärkelse) Så ska det var några procent i skäck- champion sto ;)

Intressan och roligt att läsa - tack för det! :)
#1 Tack Ulrika! Det var svårt att få till förkortningarna av skimmel och skäck i funktionerna så det blev fel där. Såg att även brunskäckar föll bort av misstag. Har uppdaterat filen nu och skippat förkortningarna så förhoppningsvis ska det stämma bättre. :)
Super kul med lite statistik :) *Tummen upp*
Kul läsning!
Tycker det är kul att läsa att H.Persson inte satt någon svart som BIS eftersom det är hans solklara favorit färg, han äger numera endast svarta ponnyer då han anser dem exteriört bäst men uppenbarligen har det inte varit så på utställningar han dömt. Mycket intressant läsning då det gärna går rykten om att den eller den domaren "alltid" föredrar den eller den färgen.
#6 Jag håller med. :) Men det här är ju endast för 3 år också, kanske ser statistiken annorlunda ut om man tar med några år till. Får se om jag hinner med det framöver.