Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 5093 ggr
Rubiinen
0

Globus rockard - 2007?

Jag har nu hittat en Globus rockard -07 som jag är nästan säker på att jag ska köpa. Är det nån som har/haft en sån? Är dom bra? Den ska användas till dressyr, precision och "vanlig" körning ute.  Vill bara veta vad ni tycker om dom :) Några åsikter?¨

/Frida

PP
0

Jag har haft en Globusrockard av tidigare årgång (2005 tror jag) och jag kan nog inte med gott samvete rekommendera den till någon som vill köra annat än på plan mark… Jag upplevde den som klen och svår att få balans på - för att få plats med benen behövde jag skjuta sätet bakåt, men då ställde sej skaklarna i minsta motlut, vilket kanske iofs säger mer om min matchvikt än om vagnen..! Hm Fundersam

Vi var oxå tvungna att göra flera justeringar för att den skulle passa mina ponnyer:
- dra ihop skaklarna som var för vida
- förstärka sitsen (vars bottenskiva sprack ganska snart)
- göra ett nytt fäste för svängeln som satt för högt
- sätta dit hållare för baksele

Men jag tror att jag har hört att de har förstärkt de nyare vagnarna, så jag ska kanske inte vara för kategorisk…

Rubiinen
0

Ojdå :/ Nu får jag nog tänka om… 

men dom nya vet jag har mkt kraftigare hjul.

PP
0

Du kan ju alltid be att få provasitta den innan köp (såvida du inte får den i en kartong och inget visningsexemplar finns). Be någon hålla i skaklarna. När du sitter bekvämt, med plats för ben och hela rumpan på sätet, ska vagnen vara i sån balans att den ligger lätt i handen på den som håller i skaklarna. Du är ju bara en liten ärta Flört, så det är ju inte alls säkert att den blir baktung för dej.

Kolla in sakerna vi fick ändra - det kan ju hända att de förbättrat fler saker än hjulen. Om inte annat är det relativt lätt att fixa de sakerna vi ändrade.

Fast det sorgliga är, att man får nog ändå inse att man får vad man betalar för… Därmed inte sagt att du inte kommer trivas med den rockarden.

Rubiinen
0

Jo.. Helst vill ja ju ha en Roslagsvagn, men är man 15 så har man inte riktigt råd me de, o då e de ungefär en Globus man har råd me :P

PP
0

Ja, inte är det billigt med körutrustning..! Suck! Jag var själv sugen på en Tidaholmsvagn, men den visade sej ligga på 18 000 kr (en rockard), så det blir det nog till att glömma. Flört

Det ligger en begagnad Roslagsvagn av äldre modell ute på www.equippa.se som de vill ha 6 000 kr för.

Rubiinen
0

oj Hemlis får lov o hoppa av skolan o skaffa jobb om man ska ha råd me de där :S

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag säljer den så kallade Globus rockarden också. Den gamla modellen var inget vidare i hållbarhet. Men denna är betydligt bättre. Vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så är det bara jag som säljer just denna i Sverige. Den är kraftigt förstärkt och har dessutom broms (skivbromsar)

Mossedal
0

# Om man ville ha hem en sådan… går den att skicka eller måste man bege sig ut på vägarna?

MVH
Maria

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

zettan
0

#7 har en sån rockard Anne säljer och den är verkligen skit bra. är super nöjd med min

Midlingur
0

Jag är nöjd med min Globusrockard!

PP
0

#7 Ja, med broms behöver du iaf inte några hållare för baksele. Flört 

Men jag tycker svängeln fortfarande ser ut att sitta för högt för att vara optimalt för en shetland… Kan den pendla obehindrat med omslagslinor (på bilden ser det ut som om den är väldigt nära den sneda förstärkningen av skakeln)?

Får kanske förtydliga att det verkligen inte är min mening att vara dum eller försöka sabba någons affärer (eller drömmar om en ny vagn för den delen) på något vis, utan jag är uppriktigt intresserad! Som några skrivit ovan, så är de ju väldigt nöjda med sina Globusvagnar. Men jag vet ju tyvärr hur det känns när det där man sparat till inte riktigt blir som man har tänkt sej, och eftersom Frida frågade efter erfarenheter så…

Midlingur
0

#11 Man kan flytta ner svängeln. Har satt min upp och ner i "korgen" där man har fötterna. Ungefär där där bromsen sitter på bilden i #7.

Ellinor Johansson
0

Jag vet inte vad en Glubus vagn kostar, men jag skulle  följa Pernillas råd att titta på  en begagnad  Roslagsvagn. Vi har två Roslagsvagnar den ena är nog 10-12 år. De är väldigt mycket använda och har inte varit ett enda fel med, det är bara färgen som med årens användning blivit nöt.

Det är väl med vagnarna som med allt annat kvalite kostar lite extra

Rubiinen
0

Den Globus jag hittat är begagnad (använd 3ggr) o hon vill ha 2500 kr för den. Ny köpt för 3600kr

[Anna-N]
0

Jag har en Globusvagn av den "äldre" modellen. Den duger gott och väl till enklare körning men ska man köra mycket o mer avancerat så skulle jag nog satsa på en annan vagn.

Men som hobbykörning är det en enkel o smidig vagn som efter en del modifieringar är prisvärd - för sitt pris. Vad mer kan man begära av en vagn i den prisklassen?

Har flyttat svängeln och gjort nya hållare för draglinorna på våran. Största nackdelen på vagnen tycker jag - är att hjulen är veka men det går att byta ut även dom då tex. mopeddäck passar på axeln.

#14: Jag köpte min för precis 3000 :- för ett par år sedan.

Benjamin
0

Jag har köpt en Globus precis 2007 års model med mopedhjul. Jag är jätte nöjd med den. Den passar för att lufsa runt på ängarna med. Det vi har gjort för att förbättra den är att vi satt skivbromsar på den samt dragit ihop skaklarna. Det vi inte gjort än men ska göra är att flytta fästet för svängeln samt sätta dit öglor för baksele.

Den kostade ny 2700 på Flädie lantmannaaffär utanför Lund.

lisa-w
0

jag har en globus (köpt i höstas)

•  korgen är för liten
  • man kan inte luta sig (det känns som om den ska tippa)
  • inga bakselshållare
  • väldigt hög svängel
  •  väldigt lätt (väger inte mer än en sulky)
  • väldig sköön dyna(känns som det är elvärme i denFundersam)
  • jag upplever även att det skvätter upp mindre grus

det där med att den går sönder har jag inte märkt, och jag är ändå ute i skogen och röjer rätt så mycket mellan/över stock å sten! Det är en bra inkörnings vagn men jag skulle inte köpa den igen…

Minsanne
0

Alltså man måste skilja på Globus rockarden och den som jag har. Skillnaden är som natt och dag vad gäller hållbarheten.
Däremot så tycker jag också att svängeln sitter för högt upp, så tipset att sätta den längre ner ska jag kolla upp.

Givetvis är det som #13 säger att Roslagsvagnen är en bättre kvalitetsvagn. Men som sagt … den kostar också mycket mer.

Globus rockarden tror jag finns lite här o där i hästaffärer och kostar runt 3500:- Men betänk då också detta med hållbarheten samt att det är broms på den jag säljer

Sasser
0

Jag håller oxå med Pernilla och Ella. Se dig om efter en begagnad Roslagsvagn… Det är ngt du inte kommer ångra. Du vet vad det är för vagn eftersom du kört med en tidigare. Annonsera själv vettja! Lycka till Frida.

Rubiinen
0

Jo.. får nog spara lite till o köpa en roslags vagn. :)

Ellinor Johansson
0

Det är inte bara att flytta svänglar m.m. när man ändrar på något i vagnen ändrar man balansen i vagnen. Ska pålle kunna arbeta rätt i vagnen är utrustningen jätteviktig

# 9 Är nyfiken på en bild på din pålle i vagnen, skulle vilja se du det är tänkt och hur det blir när draglinorna hamnar så högt.

zettan
0

#21 ja har travsele så ja använder inte baksele. ja gillar vagnen som de är och de är väl upp till var och en vilken vagn man har. Ja är nöjd med min som ja köpte på Jäboruder. Men de är min åsikt

Ellinor Johansson
0

# 22 Det var inte meningen att göra dig ledsen, jag undrade bara hur det fungerade.

JennyR
0

Har bara sett de "gamla" Globusrockarderna, och har hört av de som haft dessa att de är inget man kör maraton med, så att säga… Jag tycker att de sett himla skraltiga ut, men dom är ju väldigt billiga så man får väl de man betalar för :-) Kan verkligen rekommendera Roslagsrockarden (har en själv) och Tidaholmsrockarden. Dom kostar lite mer men det är grejer som håller för all typ av körning. Min Roslags har smakat på både tallar och div annat, och den håller… ;-)

En annan väldigt bra "vardagsockard" jag kan rekommendera är denna>> , har själv haft en sådan och var väldigt nöjd med den. Den har dock ingen svängel, så det måste man fixa själv. Är man bara lite händig med en svets eller känner ngn som är det så är det busenkelt att fixa. Vi gjorde även lite andra modifikationer på den, bla så kapade vi skaklarna framför den främsta öglan så man kunde svänga snävt utan att skackeln åkte in i halsen på ponnyn. Mkt enkelt var det:-) Denna vagnen har ett jätteskönt säte :-) man fryser inte på vintern :-) och så är den lite billigare än ovan nämnda rockarder.

zettan
0

#23 ja blev inte lessen alls Skrattande. Men ja ville berätta att ja var nöjd med min rockard ja köpt på Jäboruder Skrattande sen vad andra tycker de är upp till dom.

PP
0

#24 Jenny, länken funkar inte…

Har du en Roslagsvagn av ny modell? Hur ser skaklarna ut på den? Det är ju ingen bild på skaklarna på Tidaholmsvagnars hemsida… Jag skulle vilja ha uppåtböjda skaklar så att sätet inte blir att luta bakåt när man hänger skakeln i bra höjd på selen.

Rubiinen
0
ThiffannyJ
0

#26. På vår nya Roslagsvagn så går det att ta bort skaklarna. Om jag byterplats på dem så går det att vrida dem uppåt så behöver inte hela vagnen tippas uppåt. Svårt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Det är ju skillnand när jag kör minisar och min Kitty. Så det blev en perfekt lösning =)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

zettan
0

får man inte träsmak i arslet av att sitta på en träsits? De upplevde ja när ja körde dom gamla rockarderna som ja hade med träsits. Efter att ha kört några hästar på en dag var ja rätt öm i baken. Eller de kanske finns roslagsvagnar med mjuka sitsar också?

PP
0

#29 Det finns modellen "Comfort" med stoppat säte och ryggstöd. Fast jag använder kil, så då har sätets material inte någon betydelse.

#26 Vet att Sonja skrev något liknande förut. Låter ju smart!

ThiffannyJ
0

Träsmak vet jag inte. Ja brukar ta en filt från stallet att sitta på.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

Fast om en ny Globus vagn kostar 2700 hos Flädie lantmannaaffär utanför Lund och Anne hade en liknande med broms  för ungefär samma pengar är det klart att kvaliten inte kan vara samma som Roslagsvagnen eller Tidaholmsvagnen.

Ska man bara köra lite för att det är kul räcker det säker med en enklare vagn.

Malu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en Globus rockard ett tag men den var VÄLDIGT klen och liten.Inte att rekommendera till körning av tävlingsklass. Nu har jag en Persen´rockard som vi kallar den för här på ön.Mkt bra o köra med när man har förstärkt skaklarna (tjockare rör om man har så man kan ta av skaklarna).
Men jag rekommenderar NHS-giggen för tävlingskörning.
http://home.swipnet.se/westerdal/nhs_sulkyn.htm
Den finns nu även i shettis/ponnymodell med en vikt på 55 kg.

sara-ek
0

Är bara lite nyfiken på vad som menas emd lättare skogskörning osv? Ska det vara gämn mark då? för det är det nog sällan om man kör i skogen om man inte har speciella grusvägar som är gjorda för att köra där. Det är synd om man köper en vagn och sen att det går sönder.

Milla
0

Vi har också en Globus. Är man lite mer bastant så är det ingen bra vagn att sitta i man får liksom inte platsOskyldig

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

lilleman
0

Har oxå köpt en vagn av Anne Pagmar. Tyvärr är den för liten för min standardshettis. Men väntar tills min mini är körklar… Vill inte "bygga om den" mer än det behövs.

Jag är jättenöjd med den!, men det finns nackdelar;

Skacklarna borde vara svängda fram.

Och bak där skacklarna är fästa vid vagnen kan hästen fastna med bakhovarna om de skulle slå bakut (talar av erfarenhet, men allt gick bra)

Hade med vagnen på en körkurs med mycket duktiga tävlingskuskar, och tyckte att det var en mycket fin vagn. Men att det borde svetsas i plåtar i "hålen" bak.

Sherlock
0

Har också en "äldre" modell Globusvagn som jag kör med överallt. Har gjort som #1 en del justeringar. Det bästa jag har gjort är att skaffa en hög maratonkuskbock, då sitter jag nästan rakt med benen. Fått punka på däcken 2 ggr på 1½ år. Utmärkt träningsvagn. Går inte att tävla med, den är för smal måste vara 125cm.

Köp du globusvagnen du har hittat så du kommer igång med körningen. Det är halva priset på den begagnade Roslagsvagnen. Sen kan du ju spara ihop till en bättre vagn om du vill det. Vagnen går alltid att sälja.#1 har bra förslag på förbättringar.

Om jag inte har helt fel så kom Pernilla med förslaget(i en annan tråd) att använda spännband för att dra ihop skaklarna som jag också tyckte var för breda. Fungerade jättebra så tack för tipset. Lycka till.

Silenos
0

Jag har en Globusvagn som jag köpte 2005, den enda modifieringen jag gjort är att svetsa på öglor för bakselehållaren. Jag kör på grusväg och i kanter av åkrar ( guppigt ) , den har hållt bra, trots incidenter.

Jag tycker att jag fick mycket vagn för liten peng.

Sherlock
0

Håller med #38. Mycket vagn för liten peng.

Jag kör på åkrar i skogen och då iinte på skogsvägarna. Och som jag sa tidigare så har jag haft punka 2 ggr. Fixar man sen hos Cykelhandlaren.

Jag tycker det är riktigt bra att ngn - i det här fallet Globus har tagit fram en vagn som vem som helst har råd att köpa. Och - Equilex har tagit fram kompletta selar som är billiga men ändå hyfsad kvalitet. Lite trist att lägga ner 20.ooo:- plus och sen komma underfund med att körning var kanske inte grejen.

Huvudsaken är att saker passar, inte skaver på hästen och inte trycker nånstans.

Man kan alltid köpa nåt bättre senare. Men då har man också lärt sig mera och vet vad man vill satsa på när det gäller körning.