Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 2156 ggr
susanne-s
12

resultat SP Rockelstad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har alla resultaten?
Vårt sto, Almnäs Amazon fick 99888 42p och DIPLOM

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
8

Vårt andra sto Änglahöjdens Joyce fick 5X8 40p och DIPLOM

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
4

På Facebook la Thiffanny in följande:

1. Almnäs Amazon, 100/16,5, 99888=42
2. Kryddgårdens Vindruva, 101/16,5, 89888=41
3. Ekodora, 102/15, 88898=41
4. Upplundas Olivia, 97/15,5, 88798=40
5. Änglahöjdens Joyce, 104/16,5, 88888=40
6. Altea, 102/15,5, 88787=38
7. Värstabackens Fiddelie, 92/15, 88778=38, gdk bruksprov.
8. Lövets Eclipse, 99/16,5, 87788=38
9. Hajja viking, 99/15, 77887=37
10. Hellas Destiny, 99/15,5, 77788=37

Grattis till diplomen och alla andra fina resultat! 🙂

susanne-s
3

Toppen Lottie.
Även Ekodora gjorde ett godkänt bruksprov.
Här en bild på Upplundas Olivia

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLenaK
0

Grattis till diplom och övriga fina resultat 🙂

Annette
0

Grattis :)

Mossedal
2

Mossedals Primula Farinosa 
88798=40p 85/14,5, GI och Avelsdiplom.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

susanne-s
0

Fler resultat på minisarna?

www.gullsmyrastuteri.se

liswic
1

En fråga, nu när mitt sto fick diplom, kommer det hem på posten eller ska jag ansöka om det?
Himla kul att min Eko också "gick igenom"!

Mossedal
0

Liswic, du måste ansöka om och betala för "diplomet", dvs. RSnummer.
Du hittar mer info i storeglementet.

Må väl,
Maria

liswic
0

Aha, förstod inte att det var samma. Tack för hjälpen!

susanne-s
0

www.gullsmyrastuteri.se

liswic
1

Tack Susanne!

PP
7

#9 Öh….

Alltså, diplomet har ingenting med RS att göra. RS måste man ansöka om och betala för. Diplomet skickas ut av SSS. Fick nyligen mitt diplom från 2012 på mitt sto, som inte har RS. 😉

Mossedal
0

# 13 Men fick du diplomet "utan att ha gjort något"/skickat in någon info? I sekretariatet på Rockelstad sa de att "inget lämnas ut" utan att vi måste skicka in avelsvärderingsbeviset….. om vi gör så - renderar det både i diplom och RS då? :-?

Må väl,
Maria

Mossedal
0

#13 Eller pratar du om dubbelguldsdiplom? Diplom för två utställningar med guld (för olika domare)… för det kan ju inte vi söka eftersom vårt sto fått avelsdiplom.

Passus - om man ansöker om dubbelguldsdiplom i efter två utställningar i början på sommaren, får detta och sedan får avelsdiplom på sen premiering… vad händer då ;-) Är det ens möjligt?

Må väl,
Maria

PP
3

#14 Diplom är en utmärkelse man får om treårsstoet erhåller 40 poäng eller mer på en avelsvärdering. Alla resultat från avelsvärdering når SSS, som skickar ut diplomen efter säsongen. Blev själv glatt överraskad att det skickas ut ett "fysiskt" diplom, då jag nog trodde diplom endast var namnet på en merit. 😉

Dubbelguldsdiplomet är en utmärkelse som baseras på utställningsresultat och måste ansökas om. Varför man skulle skicka in en ansökan om det innan stoet visats på avelsvärdering, förstår jag inte riktigt… Däremot gör man klokt i att bifoga protokollen i anmälan till sommarpremieringen, så att stoet kan få sitt GI direkt, även om hon inte skulle nå upp till 40 poäng på premieringen.

RS är…ja, någon kanske kan förklara för mej vad RS är nu för tiden? 😎
Som jag förstår det ett valfritt system man måste ansöka och betala för, för att ponnyn ska tas med och som den måste vara medtagen i för att avkommorna ska kunna tas med. Vad man betalar för är ett nummer som inte säger mer än att ponnyn är visad på avelsvärdering och där erhållit lägst avelsvärdeklass G - något jag ju redan betalat för när jag visat på avelsvärdering och som jag har ett avelsvärderingsbevis att styrka med.

Som jag ser det fyller inte RS någon större funktion längre (men övertyga mej gärna om motsatsen).

ThiffannyJ
2

Let The Dream Begin, 88799=41 poäng och Avelsdiplom!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
4

Carmen RS 4851, ELIT Premierades med 160 avkommepoäng!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Mossedal
0

#16 … men ett sto kan inte få BÅDE dubbelguldsdiplom och avelsdiplom. Jag tolkar reglerna som att dubbelguldsdiplomet är ett "tröstpris" för de ston som inte får avelsdiplom?

Därav min fråga om man ansöker, och får, dubbelguldsdiplom på sitt sto som sedan får avelsdiplom. Återtas dubbelguldsdiplomet då? Bara nyfiken ;-)

Må väl,
Maria

Annette
0

#19. Om jag fattat saken rätt skall man ansöka om dubbelguldsdiplom senast vid årsskiftet. Om då stoet fått vanligt diplom gissar jag på att ansökan avslås.

SaraDoos
0

Vad jag har förstått kan bara dubbelgulds-diplom delas ut till de som INTE fått diplom på premiering. D v s det räcker inte med att visa på utställning och få två guld.

Från SSS hemsida:

Regler för Dubbelguldsdiplom

Ansökningsblankett för "Dubbelguldsdiplom"

Utdelas till treårigt sto som vid två skilda bedömningstillfällen och av två olika auktoriserade domare/domarpar erhållit lägst 40 exteriörpoäng på SSS utställningar.

Ingen delpoäng får understiga 7. Mankhöjden får ej överstiga 105 cm. Diplom erhålles under förutsättning att ansökan om avelsvärdering insändes till SH innevarande år.

Dubbelguldsdiplom kan endast tilldelas treåriga ston som ej erhållit avelsdiplom på premiering.

SaraDoos
1

Och så klart GRATTIS till alla fina diplom-sto i Rockelstad! 😃

ESJE
4

# Tror att du helt misstolkat reglerna. Avelsdiplomet som utdelas efter att ett sto erhållit två guld på utställning är inget tröstpris, utan just ett avelsdiplom. Likvärdigt med det som delas ut vid sommarpremiering. Att kalla detta avelsdiplom för dubbelguldsdiplom är inte korrekt. Det är ett avelsdiplom och inget annat.

Avelsdiplom kan ponny tilldelas antingen genom 40 p eller mer på premiering eller via två guld på utställning (enkelt förklarat).

Annette
0

#23. Det benämns dubbelguldsdiplom på SSS hemsida. Menar du att det är fel uppgifter där?

ESJE
3

#24 Om det är fel uppgifter eller inte på SSS hemsida får du fråga dem som är ansvariga för innehållet på densamma. 
På de ställen som ordet dubbelguldsdiplom används på SSS hemsida står det inom citationstecken som tex så här:
Ett s.k. "Dubbelguldsdiplom" är ett Avelsdiplom, vilket kan tilldelas treåriga Shetlandsponnyston. De Shetlandsponnyston man kan ansöka om detta diplom för, är treåriga ston som ej erhållit Avelsdiplom vid stopremiering, men som meriterat sig i utställningsringarna.

Jag uppfattar det då snarare som det sätt att förklara vad det innebär snarare än att det används som en korrekt benämning, vilket ju är avelsdiplom. Blanketten för att ansöka om detta avelsdiplom heter: Ansökan om avelsdiplom för treåriga ston. 
På själva diplomet står det avelsdiplom, ordet dubbelguldsdiplom nämns inte.

# 21 Man behöver inte ha visat stoet på premiering för att kunna ansöka om avelsdiplom. Det räcker med två guld på utställning. (Reserverar mig för om det blivit någon ändring av reglerna nyligen)
När man läser reglerna förstår jag att man lätt kan tolka det så, dom är ganska otydligt formulerade.