Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 6616 ggr
Aribigga
1

Drive out 016L

Jag funderar på att införskaffa en sådan här vagn: http://www.driveout.se/gig-016-l/32-0 till min shetlandsponny. Eller ja, jag har väl egentligen redan bestämt mig att det är en sådan jag ska ha. 

Vill bara kolla om det är någon här inne som har erfarenhet av den vagnen? Hur är den att köra med på vägar och offroad? Är den stadig? Hur är den att transportera? Går det att ställa den på sidan i en transport? Allmän kvalitet?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Minsanne
0

Den ser fin ut, men du bör ha broms på rockarden

Ponnybus
0

Jag har endast hört bra om den vagnen och vet flera som har den, alla är supernöjda! Dom är så gott som omöjliga att få tag i begagnade, det säger rätt mycket för mig ;)

Det går att få den med broms!

Jag sparar för fullt för att en vacker dag själv kunna köpa mig en :)

liswic
0

#1 Varför tycker du den behöver broms?

Jag har en sådan (äldre) tycker den är bra, något tung men absolut mycket hållbar (med tanke på hur jag kör 😎).

Skulle jag köpa en ny så skulle jag köpa en nhs-sulky, man verkar sitta bättre i den.

Jag tycker att min är krånglig att montera ner för transport, men tror att de nya är smidigare!

cinna
0

Har en som har ett par år på nacken, men inte många mil under huven.
Hade turen att hitta en på Blocket i våras.

Har vagnsbredden 123. Ja, jag vet, skum bredd, men den har det. *Tror* det var något i TR förut som gjorde att det blev den bredden, eller om de nu har rättat sig efter TR.

Hur som helt så är jag jättenöjd med min vagn! Rekomenderar dock att man investerar i en kuskkil så fort man kan för bättre komfort.

Den går att få med sig i transporten på ena sidan mellanväggen, jag har tagit bort sitsen och skaklarna och sedan ställt vagnen på högkant. Kommer dock investera i sulkyfästen vad det lider för att slippa att demontera den, men som sagt var, det går och är inte speciellt svårt.

Vad jag förstått så är broms jättebra att ha, men en baksele duger för att bromsa med i nedförslut.

Bild finns på körningifokus under rubriken "Inkörningsprojekt"

Ponnybus
0

En av mina bekanta har tävlat SM med sin, hon hänger den på sulky-fästen på transporten. Behöver därför inte monteras ner vid transportering 👍

Aribigga
0

Det verkar ju som folk har positiva erfarenheter av vagnen. 🙂

#1 Av vilken anledning gör att jag bör ha broms på den? Trodde man behövde det främst på tyngre vagnar? Men denna kanske är så tung att det behövs?

Tyvärr har jag ingen egen transport så det är ett måste att den går in på sidan om mellanväggen. Men är den inte allt för svår att montera isär är det ju lugnt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

BoelH
0

Jag är nöjd med min. Jag har inte broms på min, fungerar bra för oss, vi har ingen direkt kuperad terräng hos oss. Jag har tävlat med min utan behov av broms. Enda nackdel för min del har varit transporteringen. Jag har testat sulkyfästen och demontering men inte tyckt att det fungerat smidigt. Efter att ha byggt om släpet så har jag inga sådana problem längre.

Aribigga
0

#7 Intressant! Hur byggde du om släpet?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Minsanne
0

Det är väl alltid att föredra att ha broms. Bor man där det är slätt kanske det inte spelar någon roll, men är det backigt så är det rätt skönt för hästen och en säkerhet för dig som kusk

Aribigga
0

#9 Det var bra att du sa det för ju mer jag tänkte på det tycker jag att det är en jättebra ide! Jag ska defenitift skaffa en vagn med broms.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi säljer ju också rockards. En billigare variant som heter Cavaletti och Oxer. Ingen av dom håller tävlingsmått, men det är en mycket prisvärd vagn av bra kvalite.
Sen säljer vi också rockards från Polen. Dom ligger på 9.900:- inkl moms och dom har broms. Leveranstid ca 5-6 veckor
Sätter in en bild på en av Polen rockardena
Du kan också kika på vår hemsida www.jaboruder.se

Aribigga
0

Tack men jag vill ha med tävlingsmått och det jag har hört om cavaletti och oxer  gör att jag inte är intresserad av dem.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Maliiin
0

Jag har den rockarden från drive out! Supernöjd!

Mina shettisar runt metern drar den utan problem. Vi kör i skogen, samhället och ja överallt med den och jag bara älskar den. 
Har ingen broms på min. Så tung är den inte. Bara det att du ska ha baksele på hästen om vagnen är obromsad. Inget problem för mina ponnier. 
Du kan även få den med broms om du vill det. Bara att prata med drive out så fixar deras tillverkare det åt dig. Dock valde jag bort det då jag tyckte det var onödig vikt. 

Sen tycker jag Pelle och Jenny på Drive Out är fantastiskt bra att ha och göra med. De har varit väldigt hjälpsamma och noga med att allt ska bli bra från första början. Och har det varit något har jag ringt dem och fått bra service varenda gång. Har haft min rockard ett par år nu och den är lika fin än. Då rullar den ca 1-2 turer per dag. 

Jag har nu bställt en parvagn från Drive Out med. Å där var det ingen tvekan om varifrån jag skulle ta den efter att ha kikat runt lite. Det kanske går att hitta liknande vagnar för ett par tusenlappar billigare. Men då är det oftast kvalitén som spökar. 
Drive out´s vagnar är genomtänkta och påkostade. Och de har även patent på många saker på sina vagnar. Min kommande parvagn har luftbälgar bak och bladfjädring fram. 

Så jag tycker absolut 016 är värd varenda krona. Dessutom är den snygg och vill man tävla plockar den på sig ett par extra poäng i dressyren.

Maliiin
0

Just det ja! Angående transport av vagnen. Jag plockar bort skaklarna och sätet sen går den in i transporten. Har jag en häst med står den på ena sidan i transporten och har jag två hästar med så ställer jag den längst fram i transporten. 

Inte svårt att plocka isär den. Endast 6 bultar totalt och jag gör det själv 🙂

BoelH
0

#8 jag har ett bojsläp med sadelkammare. Vi använder mellanväggen fast har den snett över golvet istället. Vagnen får plats längst in och ponnyn står snett bakåt där bak. Jag har tidigare använt både sulkyfästen och skruvat av både skaklar och säte, men nu skruvar jag bara av skaklarna. Jag tyckte helt enkelt att det blev en massa skav på vagnen och att det var svårt att få på sätet igen. Samt och kanske det viktigaste man sliter på gängorna. Nu kan jag få lastat både häst och vagn på bara några minuter. Jag lyckas inte få med bild på hur det ser ut men om du vill så PM:a mig din mailadress så kan jag skicka någon bild på hur det ser ut.

BoelH
0

Ha det kom med en bild! :)

Aribigga
0

#13 Tack för rapporten det låter onekligen bra! Jag har handlat av drive out innan och har alltid varit supernöjd så det är ju ett extra plus i kanten. Vi har mycket backar här så det med broms var som sagt en mycket bra idé. 

#15 Aahh, jag förstår. Vi får se hur jag löser det hela när jag får hem vagnen och eventuellt investerar i ett släp. Tack för bilden och förklaring. 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se