Väga ner transport?
Hur gör man detta? Vad ska ändras/vad kan man ändra?
Har en helrenoverad gammalt Trane,dock ingen mellanvägg i.Nu måste vi antingen ändra eller ta tilläggs körkort vilket är löjligt dyrt… Så ni som vet vad man ska göra för att väga ner en transport hur gör jag?Tacksam för svar :-)
Tack!
Får jag ställa en "dum" följdfråga också. Vad menas med byte av hjul? Smalare eller vad??😞
Äh, skaffa utökat B i stället, det har du större nytta av i framtiden också.
Vad har du för vikter på släpet resp. bilen? Tjänstevikten alltså… 😉
Var medveten om att när du typar om, väger ner släpet, så är det lastvikten du minskar i släpet, du får alltså lasta mindre än innan. Kan vara bra att fundera lite innan så du inte får ett svårsålt släp senare pga av den låga lastvikten och om möjligt istället ta som #4 skrev ett utökat Bkort.
#5 Bilen 1780kg och släpet:570kg…
Jag får fundera lite till.har inga planer att sälja släpet då det används till allt möjligt.Hästarna åker otroligt lite ändå…
Kör du bara shetland så har du ju i alla fall lite att ta på gällande vikten och du bara ska köra en i taget och ingen övrig last i transporten såsom vagn samtidigt.
Vad kostar det att typa ner släpet inkl ombesiktning?
Ett utökat B-kort kostar enligt körkortsportalen 800 kr… och teoriprov behövs inte om man redan har vanligt B-kort.
Ta nu det här på rätt sätt, du gör naturligtvis precis som du vill, men jag vill bara hjälpa till så du inte får några överraskningar senare. 🙂
#7 Jag tar inte illa upp utan fick mig en funderare😃.Rätt om släpet passar till mina pluttisar så kan det ju hända att man säljer det senare och då är det nog svårare med nedvägt sådant. Kollade priserna för lokala körskolan och det blir runt 1700:- för tillägget… Så ja det lutar åt att gå till körskolan🙂
1700:- ? Ojdå!
Vad är det som gör att det blir såpass mycket dyrare än vad som anges på Körkortsportalen?
#9 Det är hyra av släp vid uppkörningen,1 lektion , foto,samt själva uppkörningen .Räknat fel,det kostar 2230 kronor…😕
#3 Det ska vara däck med lägre viktklass (dimensionerna ska vara samma - står i reg.beviset)…
#10 Hittar inte priset för registreringsbesiktningen nu, men på det tillkommer ju köp av nya (sämre) hjul, ev byte av kulhandske & vägning av transporten… Sen sjunker nog andrahandsvärdet tyvärr en hel del oxå - det är ju ganska dålig lastvikt redan från början i många släp…
Ett körkort med utökad B-behörighet kan du ju ha nytta av vid andra tillfällen oxå… 🙂
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!