Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 1640 ggr
Kris_J
0

Domarbyta Gånarp 7/9

Såg på FB att SH gått ut med information gällande domarbyte för stona födda 2010 i Gånarp. Detta pga jäv.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
2

Då skulle man kanske ringa och kolla , hur de blir med tider mm , jag ska iof inte visa 3 åring Shetland (som tur är då jag hade blivit j--ligt sur över domarbytet). Men ska visa russ innan och visa fram Shetland för avelshöjning.

MadeleneJansson
5

Va..??? Domarbyte pga jäv… Menar du att man byter domare för att hästägare anmält hästar som dom inte får visa för den domaren…

Känns väldigt orättvist för övriga hästägare kan jag tycka… man anmäler ju ofta för att man vill visa för vald domare på premieringen…. I mina ögon hade det varit schysstare om dom hästägare som gjort fel/ inte läst på reglerna hade fått flytta sig till andra premieringsplatser…

AnnaFagerell
0

Så lustigt det verkar… är det inte franssons egen ponny?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Milla
1

Samma visa i år igen och jag tycker detta är under all kritik att det kommer ut nu!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

Har precis pratat med Kristina på nordvästa skånes och hon är förtvivlad och har suttit många timmar med SH där hon har berättat att där inte kommer att komma så många 3 års ston om domar bytet blir av. Hon sa att jag skulle höra av mig i morgon igen så får vi se hur det blir men dom jobbar på att det inte blir ett byte.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaFagerell
1

Att hästägarna inte kommer med sina ston alls då är ju lite väl att ta i tycker jag… Allt kan ju hända. Nåt år fick vi domarbyte då domaren blev sjuk…

Varför kan inte en annan domare bara döma jävhästen?

MrsM
2

Franssons ponny utgick pga hälta på premieringen i Tvååker och det här var väl sista tillfället i år, så jag kan förstå att man vill få den bedömd. Praxis är att domaren utgår helt ur bedömningen av en klass om ponnyn ska bedömas i konkurrens med andra. Två domares poängvalörer är aldrig exakt jämförbara så det skulle inte bli rättvist att låta ponnyerna tävla mot varandra i samma klass, och dessutom kan den jäviga domaren rimligen inte stå i ringen och placera konkurrenterna. En lösning skulle vara att jävsponnyn får sin bedömning av annan domare men inte deltar i konkurrensbedömningen. Time will tell… själv ankommer jag kl 9 med min connemara till nämnda premiering. om Gud vill.

AnnaFagerell
1

#7 På prem här har iaf en annan domare dömt bara enstaka ponnyer och domarparet har varit ovan två… Vet att Roland bara gått ur ringen när det varit jäv. Det kan ju aldrig bli jämnt hur man än gör. Klart att deras ponny skall visas!

RebeckaSvensson
0

#8 Håller med dig Anna, det är klart den ska visas. På Bollerup har det alltid fungerat att en av domarna gått ur ringen vid jäv och jag är övertygad om hur det än hade blivit imorgon hade det också fungerat.

Tycker inte det är något att hetsa upp sig så mycket över. Förstår inte varför det skulle bli många strykningar om det blev domarbyte men det är upp till ponnyägarna. Nu har det dessutom löst sig så det blir ingen domarändring.

VeronicaP
2

För att man kanske inte har förtroende för den andra domaren ? och har valt att visa på ett ställe just för att man vill ha den andra domaren kanske ?

Jag har en domare jag inte har det förtroendet för och som jag aldrig visa häst för igen och skulle bli riktigt sur .

Självklart ska Roland få visa sin häst , men tycker som övriga att man gör som de brukar  och låter den andra domaren bara döma just den hästen.

Men hoppas de löser sig för de berörda.

SaraDoos
1

När jag visade 3-åring e.Epol i Åstorp för några år sedan gick Birgitta in och dömde bara henne, Roland dömde övriga i klassen. 

Min fick diplom så jag var mer än nöjd 😃

Emmelie93
0

Vem blir det som går in och dömmer istället? Är det bara dem 3-åriga shettisarna? Eller andra raser också?

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

AnnaFagerell
1

#9 Hoppas inte Roland valt att inte visa sin häst. Tycker det är tråkigt att folk ska brusa upp över en sådan sak.  Är väl inte så märkligt om det är svårt visa hästar här nere efter Rolands hingstar… är ju bara han som premierar här, ska han åka halva sverige runt med sina egna?

Om nu de hästar som ska visas blir visade för en annan domare med bra poäng, då är det jääättteebra men skulle de få dåliga poäng är det domarens fel. Jisses. Känns som det finns viktigare saker att lägga krutet på.

#10 vad man än väljer i södra regionen så är det samma domare. Nästa år vet man inte vem det blir ännu, kanske ingen vill visa sina treåringar sen då?! Man tager vad man haver…

#11 Det sägs att Birgitta är generösare än Roland… Men "folk" vill kanske ha midre poäng  😇

Kris_J
4

#13 Tror du verkligen att de som har reagerat på domarbytet gör det för att de anser/tror att domaren är mindre generös med poäng? 
Personligen tror jag det är helt andra saker som är orsaken som kan vara relaterat till just den domaren likaväl som till att det inte meddelats i god tid när det inte var en plötslig oförutsägbar händelse som var orsaken till bytet.

VeronicaP
3

#13 Håller med dig Kristin.

Sen att man inte gillar en domare , de beror kanske inte ens för poäng dömningen, det kan vara helt andra orsaker också …

AnnaFagerell
1

Uppenbarligen finns det dom som vill ha personlig ursäkt och kanske även gärna hemskickat en ursäkt för att de måste byta domare. Visst är det trist att man inte får visa för den domaren som det står från början men har man en bra ponny spelar det säkert ingen roll, oavsett om man ogillar domaren privat eller ej.

Om någon nu struntar i att visa pga det så får det ju vara deras förlust.

Kris_J
3

#16 Måste det handla om att ogilla domaren?

AnnaFagerell
0

Inga resultat?

RebeckaSvensson
1

#18 Jag har de flesta resultaten. Skriver in dem ikväll.

AnnaFagerell
0

#19 Spännande, tack

Alexandra DI AX
0

Någon som har kort på Allgunnens Fantasi katalog nummer 68?